Spadła punktualność oceanicznych przewozów kontenerowych
Kryzys na Morzu Czerwonym i przekierowanie części kontenerowców na szlak wokół Afryki spowodowały pogorszenie się w grudniu ubr. niezawodności rozkładów linii kontenerowych — wynika z informacji opublikowanych przez Sea-Intelligence.
W grudniu ubr. wskaźnik niezawodności rozkładów jazdy przewoźników kontenerowych spadł o 5 punktów proc. w porównaniu do listopada i wyniósł 56,8%. Był to największy miesięczny spadek od lutego 2021. Grudzień był pod tym względem najgorszym miesiącem ubiegłego roku, a wskaźnik niezawodności był tylko o 0,4% wyższy niż w grudniu 2022 r.
W przekroju kilku ostatnich lat punktualność serwisów kontenerowych utrzymywała wysoki poziom ponad 70% do lipca 2020 r. kiedy z powodu problemów powodowanych przez pandemię covid-19 zaczęła spadać i utrzymywała się na niskim poziomie poniżej 50% przez cały 2021 rok, a poprawa nastąpiła w połowie 2022 r. W lutym 2023 wskaźnik niezawodności rozkładów jazdy przekroczył 60% i utrzymywał się na wysokim poziomie aż do grudnia. Konieczność opływania Afryki wydłuża transit time dla przewozów kontenerowych z Chin do Europy od 10 dni do 2 tygodni. W efekcie średnie opóźnienie na trasie Azja Europa wyniosło 5 dni i 8 godzin. Średnie opóźnienie na tym szlaku w okresie od sierpnia 2021 do marca 2022 wynosiło ponad 7 dni.
Najbardziej punktualnym przewoźnikiem w ostatnim miesiącu ubr. był Evergreen, który poprawił swoją niezawodność rozkładu jazdy i osiągnął wynik 63,6%. Drugie miejsce z wynikiem ponad 60% zajęła francuska grupa CMA CGM, która również poprawiła swoją niezawodność, a jej statki pływały przez Może Czerwone z eskortą francuskiej marynarki. Pozostali armatorzy osiągnęli punktualność poniżej 60%, przy czym Maersk, Wan Hai, MSC, ONE, Hapag-Lloyd, PIL, HMM, ZIM i Yang Ming zanotowały pogorszenie niezawodności rozkładów, a COSCO i OOCL poprawę.
Czytaj też: UNCTAD: „dalekosiężne skutki gospodarcze” zakłóceń w transporcie morskim