Partnerzy portalu

SARIL – Zrównoważony rozwój i odporność sieci infrastrukturalnych i logistycznych

Autor: Marta Waldmann, Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny 

Pandemia, ataki Huti, zagrożenia klimatyczne. Jak zakłócenia w łańcuchach dostaw wpływają na branżę logistyczną? Czy można stworzyć łąńcuchy dostaw odporne na zakłócenia i do tego zrównoważone pod kątem kosztów, emisyjności czy wykorzystania zasobów ludzkich?

Nie jest tajemnicą, że łańcuchy dostaw zderzają się w ostatnich latach z wyjątkową intensywnością zakłóceń. W skali globalnej mierzyliśmy się już z pandemią, zablokowanym Kanałem Sueskim, wpływem wojny na Ukrainie a ostatnio doszedł kryzys na Morzu Czerwonym. Kiedy mimo wszystko ładunkom udaje się dotrzeć do Europy, w dalszej drodze mogą im przeszkodzić strajki przewoźników, obsługi portowej, cyberataki, a także zaburzenia wynikające z czynników klimatycznych – pożary lasów, czy powodzie i osuwiska niszczące infrastrukturę we Włoszech. 

Jak zatem radzić sobie z zakłóceniami i realizować zadania transportowe w sytuacjach kryzysowych? Jak to zrobić jednocześnie mając z tyłu głowy zapewnienie zrównoważonego transportu, na co naciska Unia Europejska? Ekonomicznie, ekologicznie i efektywnie. Czy jest to możliwe?

Na te pytania zamierzają odpowiedzieć partnerzy projektu SARIL, finansowanego ze środków Unii Europejskiej  w ramach programu Horyzont Europa. Prace rozpoczęto w czerwcu 2023 a przez kolejne 3 lata partnerzy z Polski, Niemiec, Włoch, Norwegii, Hiszpanii i Portugalii będą prowadzić badania, wyciągać wnioski i tworzyć narzędzia, które mają wspomóc procesy logistyczne w planowaniu procesów operacyjnych i zarządzaniu infrastrukturą transportową. W Polsce projekt prowadzony jest przez Łukasiewicz -PIT we współpracy z CSL sp zoo. 

W kierunku ekologicznego i odpornego transportu

W projekcie SARIL badany jest wpływ sytuacji kryzysowych i wynikających z nich zakłóceń na funkcjonowanie poszczególnych podmiotów w sieciach logistycznych. Z uwagi na dużą liczbę potencjalnych zakłóceń realizowane są 3 odrębne scenariusze. Począwszy od scenariusza globalnego, skupionego na zakłóceniach dotykających przepływów kontenerów z Azji do Europy, przez scenariusz krajowy poruszający problemy pożarów w Hiszpanii i Portugalii, do kwestii zaburzeń regionalnych jak lokalne cyberataki i zarządzanie infrastrukturą transportową, narażoną na zagrożenia powodziowe we Włoszech. W obrębie tych scenariuszy prowadzone są badania i wywiady z realnymi uczestnikami rynku – zarządcami infrastruktury transportowej, spedytorami, przewoźnikami, operatorami kolejowymi, po to aby dokładnie zidentyfikować problemy z jakimi firmy mierzyły się w ostatnich latach i które wpłynęły na funkcjonowanie i przebieg ich procesów operacyjnych. 

Niezwykle istotne i wartościowe z punktu widzenia projektu są wnioski jakie badani użytkownicy wyciągają z zaistniałych zdarzeń. To, w jaki sposób podjęli reakcję na zakłócenia, czy wykorzystali alternatywne środki, drogi przewozu, co było najważniejszym czynnikiem, który starali się chronić podczas radzenia sobie z zakłóceniami. Czy wyciągnęli wnioski na przyszłość i czy są to takie modele działania, które będzie można wykorzystać kiedy pojawi się kolejne zakłocenie? A może będą działali ad hoc? Dane uzyskane od badanych podmiotów realnie wpływają na to, jakie rozwiązania zostaną zaprojektowane w projekcie SARIL i jakie wnioski zostaną dalej przedstawione Komisji Europejskiej.  

Badania w projekcie

Projekt SARIL opiera się na badaniach bezpośrenich z uczestnikami rynku. W pierwszej fazie zostały przeporwadzone wywiady indywidualne, podczas których odbyto szereg rozmów z przedstawicielami rynku w obrębie każdego ze scenariuszy. Zapytano o najważniejsze zakłócenia, które wpłynęły na działalnośc trasnportową firm, o ich sposoby radzenia sobie ze skutkami tych zakłóceń, wnioski i obawy na przyszłość.

Obecnie prowadzone są badania dwuetapowe metodą delficką poprzez kwestionariusz online. Każdy z Państwa może wziąć udział w badaniu, do czego niezmiennie zachęcamy. Partnerzy projektu ufundowali karty podarunkowe, które drogą losowania zostaną rozdane uczestnikom dwóch tur badania.

Link do ankiety: https://app2.welphi.com/Pages/LoginPage.aspx?rp=http%3a%2f%2fapp2.welphi.com%2fPages%2fRedirectPage.aspx%3fp%3d12121%26r%3d18505%26o%3d1%26cmt%3d1%26eye%3d1%26gotoLvp%3d1%26ul%3d1 

Rozwiązania technologiczne

Wywiady to najistotniejsza, ale wciąż podstawa projektu, na której opierają się kolejne działania partnerów. Założeniem projektu jest stworzenie narzędzi, które będą wspierać logistyków w radzeniu sobie z zaskakującymi ich zdarzeniami. Partnerzy technologiczni opracowują rozwiązania w zakresie dynamicznych symulacji, przewidywania zakłóceń na podstawie danych zewnętrznych, opracowania modeli podatności na zakłócenia przepływów. 

Technolodzy z Łukasiewicz -PIT i Fraunhofer opracują natomiast model cyfrowego bliźniaka dla globalnych sieci transportowych. Narzędzie to ma pozwolić na dynamiczną weryfikację sieci transportowych i reagowanie na zakłócenia z wykorzystaniem czynnika synchromodalności – wykorzystania różnych gałęzi transportu dla zapewnienia optymalnej realizacji zlecenia. Cyfrowy bliźniak ma wspomóc głownie logistyków w planowaniu i reorganizacji drogi przewozu. Istotnym aspektem jest też ujęcie elementów zrównoważonego transportu, stąd projektowane rozwiązania mają w założeniu wykorzystywać niskoemisyjne środki trasnportu, jak np. kolej.

Wyniki projektu, przeprowadzonych badań, warsztatów i stworzone narzędzia, pozwolą na opracowanie rekomendacji. Na poziomie operacyjnym będą to rekomendacje dla uczestników łańcuchów dostaw, ale też dla admnistracji, oraz podmiotów zarządzających. Wskazane zostaną główne problemy z jakimi stykają się sieci logistyczne w przypadku wystąpienia zakłóceń . Przedstawione zostaną rozwiązania dotyczące wspomagania podejmowania decyzji i obsługi zakłóceń, oparte na doświadczeniach podmiotów z branży. Poparte zostaną one propozycjami nowych modeli biznesowych i rozwiązań technologicznych mogących te rozwiązania wspierać. 

Udział w projekcie jest otwarty dla podmiotów z branży logistycznej zarówno w zakresie udziału w badaniach, ankiecie online, czy badaniu bezpośrednim. Zapraszamy również do udziału w roli doradcy jako członek Advisory Board. Więcej o projekcie dowiecie się ze strony SARIL, platformy ALICE,  lub na profilu Linkedin projekt Saril. 

Li SARIL: https://www.linkedin.com/company/saril-project/?viewAsMember=true

www: https://saril-project.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close