Partnerzy portalu

Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin z unijnym dofinansowaniem 

Unia Europejska z programu CEF2027 dofinansuje w połowie budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.  

fot. ZMPSiŚ

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał  grant CEF-T-2023-MILMOB-WORKS Adaptation of the TEN-T to civilian-defence dual use obejmujący maksymalny poziom dofinasowania, czyli 50 procent  kosztów kwalifikowanych inwestycji tj. 4 351 923,86 euro, czyli 19 583 653 zł. Całkowity koszt projektu wynosi 8 975 539,99 euro, tj. 40 389 000 zł, z czego całkowita wartość kosztów kwalifikowanych to 8 703 847,71 euro. Projekt został bardzo wysoko oceniony przez Komisję Europejską, zyskując całkowitą liczbę punktów 21 na możliwych 25.

Inwestycja obejmuje dwa zadania. Pierwszy to budowa placu przeładunkowego o dużych nośnościach na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego w porcie w Szczecinie, w sąsiedztwie nowowybudowanego, całkowicie zelektryfikowanego układu torowego na Ostrowie Grabowskim.  Z kolei w ramach drugiego nastąpi przebudowa istniejącej rampy Ro-Ro na nabrzeżu Spółdzielczym-Fińskie, umożliwiająca obsługę większych statków typu Ro-Ro poprzez poszerzoną  rampą wyładowczą do 30 m oraz zwiększoną głębokość techniczną do 12,5 m w Kanale Dębickim. Zadanie umożliwi m.in. obsługę, w tym przeładunek ciężkich pojazdów i urządzeń wojskowych. 

Efektem pierwszego zadania będzie możliwość równoległej obsługi dwóch składów pociągów blokowych o długości 750 m każdy oraz zapewnienie w najbliższej przyszłości dostępności do infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na zapleczu nabrzeża Norweskiego i Fińskiego. Dodatkowo planowany jest remont lub wymiana układu podczyszczającego wody opadowe. Planuje  się też wykonanie ogrodzenia wzdłuż działki 4/9, ustalając tym samym nowy obszar chroniony portu. Planowany do budowy plac zajmować będzie ok. 27 900 m kw., a zbliżony wymiar placu w planie to maksymalnie 486 x 65 m. Zakres działań inwestycyjnych obejmuje również modernizację pozostałej długości istniejącego placu przeładunkowego (depo) przylegającego do bocznic kolejowych oraz budowę drogi łączącej te place z nabrzeżem i placami składowymi dla kontenerów i sztuk ciężkich. Bocznica kolejowa obsługiwać będzie wyłącznie ładunki tzw. drobnicowe, przeładowywane z nabrzeża Norweskiego, Fińskiego, oraz Spółdzielczego-rampa Ro-Ro. W związku z budową utwardzonego placu, likwiduje się istniejące na tym terenie rowy deszczowe. Wody opadowe i roztopowe będą zbierane poprzez projektowany system kanalizacji deszczowej. Oczyszczone wody opadowe (osadnik piasku, separator substancji ropopochodnych) odprowadzane będą istniejącym wylotem WD-57 zgodnie z warunkami pozwolenia wodnoprawnego. 

Natomiast drugie zadanie inwestycyjne umożliwi obsługę maksymalnych statków typu Ro-Ro, mogących zawijać do portu w Szczecinie (Loa=240 m, B=32,3, T=11,0 m), wyposażonych w szerokie ramy rozładunkowe. Konstrukcja rampy zostanie przebudowana, wzmocniona i poszerzona do 30 m, umożliwiając przeładunek ciężkich pojazdów ponadnormatywnych oraz pojazdów i urządzeń wojskowych.

Główne założenia techniczne projektu, zakładają podwójne wykorzystanie rampy ro-ro oraz placu przeładunkowego do celów cywilnych i wojskowych. Plac przeładunkowy zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przeładunkowej rampy ro-ro przy nabrzeżu Fińskim. Oba elementy infrastruktury będą wykorzystywane,  zarówno do celów cywilnych jak i wojskowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close