Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UTK opublikował raport o przewozach towarowych w I półroczu 2023 roku

W pierwszym półroczu 2023 r. spółki kolejowe przewiozły 115,3 mln ton towarów. W porównaniu do 2022 r. nastąpił spadek w masie o 9,8 mln ton (-7,8%). Jednocześnie wykonana praca przewozowa wyniosła 30,8 mld tonokilometrów, co stanowiło wzrost o prawie 0,2 mld tonokilometrów w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. Był to najwyższy wynik w ostatnim dziesięcioleciu. W pierwszych dwóch kwartałach 2023 r. przewoźnicy zrealizowali pracę eksploatacyjną na poziomie 42,4 mln pociągokilometrów, co stanowi spadek o 0,7 mln pociągokilometrów (1,7%) w stosunku do tego okresu poprzedniego roku. 

fot. Pixabay

Rynek kolejowych przewozów towarowych od 2020 r. zmaga się z kolejnymi wyzwaniami. Ograniczenia w transporcie towarów w związku z pandemią COVID-19 wynikały m.in. ze spadku produkcji w krajach dalekiego Wschodu. Wojna w Ukrainie również wpłynęła na zmniejszenie transportu. Rynek zdołał jednak znaleźć rozwiązania, które pozwoliły na realizację przewozów. Jak sytuacja wygląda obecnie? Urząd Transportu Kolejowego prezentuje dane, które podsumowują pierwsze półrocze tego roku w przewozach towarów. 

Masa towarów 

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku kolej przewiozła towary o łącznej masie 115,3 mln ton. Wynik ten był niższy o 9,8 mln ton (-7,8%) od tego z 2022 r. i o 1,5 mln ton (-1,3%) w porównaniu z 2021 r. Główną przyczyną spadku są dużo niższe parametry przewozowe w drugim kwartale 2023 r. Sytuacja w I kwartale 2023 r. wskazywała na utrzymanie dotychczasowej stabilizacji w przewozach. W I kwartale 2023 r., pomimo niemal zupełnego ograniczenia połączeń w kierunkach wschodnich, masa przewiezionych towarów wyniosła 60,6 mln ton i była o 1,7 mln ton (-2,8%) niższa niż w I kwartale 2022 r. Jednocześnie był to wynik większy o 3,9 mln ton (6,9%) ton niż w I kwartale 2021 r. Z kolei łączna liczba przewiezionych towarów w okresie kwiecień-czerwiec 2023 r. wyniosła 54,8 mln ton. Dla porównania w analogicznym okresie 2021 r. było to 60,1 mln ton, a w 2022 r. 62,8 mln ton. W całym II kwartale 2023 r. comiesięczna łączna masa przewiezionych towarównie przekroczyła 19 mln ton. Za to w poprzednich dwóch latach w żadnych z tych miesięcy łączna masa nie spadła poniżej 19 mln ton, natomiast w 2022 r, w każdym z miesięcy II kwartału przekroczyła 20 mln (w kwietniu i w maju nawet powyżej 21 mln ton). Podobna sytuacja w okresie pierwszego półrocza miała miejsce w 2020 r. Od lutego 2023 r. zaobserwować można spadek w przewiezionej koleją masie ładunków w zestawieniu poszczególnych miesięcy rok do roku. Wojna w Ukrainie nadal determinuje ograniczenia na kierunkach blisko- i dalekowschodnich, co wpływa na transport intermodalny. W Polsce spadło natomiast zapotrzebowanie na przewóz węgla. Ten surowiec energetyczny importowany był intensywnie w 2022 r. w związku z embargiem na węgiel z Rosji. Zmniejszyły się też przewozy zboża, które było transportowane przez nasz kraj w tranzycie oraz dostarczane do polskich portów po blokadzie żeglugi na Morzu Czarnym. 

Praca przewozowa 

W pierwszym półroczu 2023 r. praca przewozowa na kolei wyniosła 30,8 mld tonokilometrów i była najwyższa nie tylko w ciągu ostatnich trzech lat, ale także na przestrzeni całego dziesięciolecia.W stosunku do pierwszego półrocza 2022 r. było to 0,2 mld tonokilometrów więcej. natomiast w stosunku do tego okresu 2021 r. praca przewozowa wzrosła o 4,2 mld tonokilometrów (wzrost 

o 16%). Głównym czynnikiem wpływającym na osiągnięcie tak wysokiego parametru były praca wykonana w pierwszych trzech miesiącach br., gdzie w każdym z nich przekroczono 5 mld tonokilometrów. W każdym z pierwszych trzech miesięcy 2023 r. praca przewozowa przekroczyła 5 mld tonokilometrów. Średnia miesięczna w tym okresie dla 2022 r. wyniosła za to 4,9 mld tonokilometrów. Dla 2021 r. taki wskaźnik wyniósł 4,3 mld tonokilometrów. W II kwartale nie udało się już osiągnąć tego wyniku w żadnym miesiącu. 

Praca eksploatacyjna 

W okresie od stycznia do czerwca 2023 r. przewoźnicy zrealizowali pracę eksploatacyjną na poziomie 42,4 mln pociągokilometrów i była niższa o 0,7 mln (-1,7%). niż w 2022 r., jednak w porównaniu z 2021 r. wzrosła o 2,9 mln 7,4%). Praca eksploatacyjna wykonana w I kwartale 2023 r. wyniosła 21,8 mln pociągokilometrów i był to najwyższy wynik kwartalny w przeciągu ostatnich 10 lat. 

W II kwartale, pomimo że liczba łącznie zrealizowanych pociągokilometrów również przekroczyła 20 mln (dokładnie 20,6 mln), co w ostatnich 6 latach nie zdarzyło się tylko raz (w 2020 r.), wskaźnik był już dużo niższy niż w 2022 r. (o 1,6 mln), lecz wyższy o 0,3 mln niż w 2021 r. 

Średnia odległość przewozu 1 tony towaru 

W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. średnia odległość, na którą była przewożona 1 tona towaru, to 267,6 km. To zdecydowanie większa odległość niż w pierwszym półroczu 2022 r. (244,7 km) i 2021 r. (227,6 km). Pomimo mniejszego tonażu, towary były przewożone na dłuższych odcinkach – zarówno wewnątrz kraju, jak i w komunikacji międzynarodowej. 

Przewozy intermodalne

W zakresie przewozów intermodalnych nastąpił spadek wszystkich parametrów. Powodem były ograniczenia w przewozach korytarzem Chiny-Europa. W przeciwieństwie do ogólnych danych eksploatacyjnych, zmniejszenie przewozów w tym segmencie transportu dotyczyło obydwu analizowanych kwartałów 2023 r. 

Liczba przewiezionych jednostek w I półroczu 2023 r. wyniosła ponad 768 tys. W porównaniu z 2022 r. było to o ponad 128 tys. jednostek mniej (-14,3%), a z 2021 r. – o 100 tys. jednostek mniej (- 11,6%). W 2023 r. w transporcie kolejowym przewieziono 1,2 mln TEU, co oznacza spadek o prawie 276 tys. TEU (-18,8%) %) w porównaniu z 2022 r. i na poziomie ponad 244 tys. TEU (-17%) w porównaniu z 2021 r. 18,8Do połowy 2023 r. w transporcie intermodalnym przewoźnicy przewieźli łącznie 11,6 mln towarów, czyli o 1,7 mln (-12,8%) niż w 2022 r. i o1,4 mln (-11%) towarów mniej niż w analogicznym okresie w 2021 r. i. Praca przewozowa osiągnęła poziom 3,8 mld tonokilometrów i była niższa o 0,5 mld tonokilometrów (-12,1%) niż w 2022 r. i o niemal 55 tys. tonokilometrów (-1,4%) niż w 2021 r.

W I półroczu przewozy intermodalne osiągnęły udział na poziomie 10% w przewiezionej masie i 12,6% w wykonanej pracy przewozowej na kolei. W 2022 r. ten udział wynosił kolejno 14,8%w masie oraz 14,4%.w pracy przewozowej, a w 2021 r. 11,1% i 10,6%. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close