Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Skutki wojen przenoszą się do portów europejskich

Od wielu miesięcy Rosja systematycznie niszczy ukraińskie instalacje portowe. W odwecie siły zbrojne Ukrainy udanie przeprowadziły ataki dronami powietrznymi i wodnymi na rosyjskie okręty i obiekty lądowe, co ograniczyło zdecydowanie zdolność operacyjną Rosji na Morzu Czarnym i m.in. umożliwiło otwarcie alternatywnego szlaku wodnego wzdłuż wybrzeży Rumunii i Bułgarii. W ostatnich dniach kontrataki ukraińskie weszły zapewne w nową fazę – wymierzone są w dalekie cele. W ubiegłym tygodniu dwie akcje sił zbrojnych Ukrainy dosięgły zbiorniki paliw w rosyjskich portach nadbałtyckich. Z kolei skutkiem pośrednim wojny Izraela z Palestyńczykami jest – także drugi – atak na placówki armatora Zim w porcie w Pireusie.

fot. Port Pireus

Patrz też: Ukraina pokonała kolejny kamień milowy w nowym programie eksportu

W nocy z soboty na niedzielę siły ukraińskie przeprowadziły atak dronami dalekiego zasięgu na największy i najnowocześniejszy bałtycki port Rosji w Ust-Ługa, otwarty w 2011 r. Zakończył się on pożarem terminalu gazowego rosyjskiego producenta gazu skroplonego Novatek. „Uderzenie było dokładne. Wybuchł duży pożar, który trwa do tej pory. Rosjanie byli zmuszeni przeprowadzić ewakuację pracowników” – napisał w niedzielę portal RBK-Ukraina.

Gubernator rosyjskiego obwodu leningradzkiego Aleksandr Drozdenko potwierdził, że nastąpił pożar terminala, choć według niego – atak  nie spowodował obrażeń, a cały personel został ewakuowany. Ust-Ługa znajduje się ponad 800 km od granicy z Ukrainą, po przeciwnej stronie Białorusi. Rosyjskie wojsko poinformowało o „zestrzeleniu wielu dronów” w obwodzie smoleńskim, które miałyby lecieć w linii prostej z terytorium Ukrainy w kierunku Ust-Ługi.

„Udany atak na taki terminal nie tylko powoduje straty gospodarcze wroga, pozbawiając okupantów możliwości zarabiania pieniędzy na prowadzenie wojny na Ukrainie, ale także znacznie komplikuje logistykę paliwa dla rosyjskiego wojska” – ocenia portal Ajot, który powołuje się na nie nazwane źródło ukraińskiej służby bezpieczeństwa.

Według brytyjskich konsultantów ds. bezpieczeństwa morskiego z firmy Ambreya był to drugi atak ukraińskich dronów na rosyjski port na Morzu Bałtyckim. 18 stycznia w port w Sankt Petersburgu uderzyły szczątki bezzałogowych statków powietrznych. Według Ołeksandra Kamyszina,ministrads. strategicznych gałęzi przemysłu Ukrainy, w bazę paliw w Petersburgu uderzył w nocy ze środy na czwartek dron, który pokonał 1250 km.

Bomba uszkadza biuro Zim w Pireusie

W miniony czwartek działacze pro-palestyńscy zdetonowali małą bombę przed biurem w Pireusie izraelskiej linii żeglugowej Zim. „Urządzenie wybuchowe” składało się z kanistrów gazowych. Wybuch spowodował niewielkie uszkodzenia zewnętrznej części budynku. Znajdują się w nim również biura Diaplous Group, greckiej firmy zajmującej się bezpieczeństwem morskim. 

Według policji, na miejscu znaleziono ulotki z pro-palestyńskimi treściami. Nikt jednak nie przyznał się d o zamachu. Dodajmy, że 67 proc. udziałów w porcie Pireus ma chińska grupa Cosco.W związku z konfliktem Izraelsko-Palestyńskiego w strefie Gazy, Zim – uznawany za quasi-narodowego armatora Izraela – znalazł się na celowniku nie tylko ugrupowań Huti z Jemenie operujących na Morzu Czerwonym. Jego statki mają np. zakaz wpływania (formalnie z powodu ataków) do portów Malezji.

Czwartkowy wybuch w porcie w Pireusie był drugim w ciągu miesiąc. W grudniu 2023 r. wybuchła bomba w pobliżu przedniego wejścia do budynku biurowego przy Filonos 61-65, gdzie znajduje się kilka mniejszych firm żeglugowych, spedycyjnych i greckie biuro wiodącego klubu P&I. Szkody wydawały się ograniczone do parteru i holu siedmiopiętrowego budynku. Nikt nie przyznał się do wybuchu, nie są znane motywy i główny cel ataku.  W 2020 r. nieznany sprawca podłożył ładunek wybuchowy przed siedzibą firmy Vita Management w pobliżu portu w Pireusie. Zewnętrzna część budynku została poważnie uszkodzona, ale nie zgłoszono żadnych obrażeń. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close