Deepwater – teren pod inwestycję w Porcie Gdańsk wystawiony do przetargu
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym, to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. właśnie ogłosił przetarg na oddanie jej w najem długoterminowy. Teren liczy blisko 24 ha i częściowo ma zostać zagospodarowany pod przeładunek zbóż. Obszar jest objęty aktywnym pozwoleniem na budowę terminala przeznaczonego do przeładunku towarów pochodzenia rolniczego. ZMPG oczekuje na oferty zakładające dywersyfikację obsługiwanych grup ładunkowych.
Nieruchomość ma ogromny potencjał. Jej wyjątkowa lokalizacja, przy głębokowodnej części Portu Gdańsk, w połączeniu z inwestycjami, zarówno od strony lądu jak i wody, zrealizowanymi w ostatnim czasie przez ZMPG S.A., PKP PLK i Urząd Morski w Gdyni, to gwarancja sukcesu dla lokującego się tam biznesu. Ponadto teren ten objęty jest aktualnym pozwoleniem na budowę, które obejmuje tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku zbóż. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno – usługową.
Niewątpliwym atutem nieruchomości jest jej doskonałe skomunikowanie. Ponad dwa lata temu dobiegła końca modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego zlokalizowanego w Porcie Zewnętrznym, której celem było doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. Wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km torów, łącznie z torem dojazdowym do przedmiotowej nieruchomości, powstały 4 obiekty mostowe. Inwestycje u bram portu zrealizowały też inne podmioty, w tym PKP PLK. W ramach projektu pod nazwą „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowywanych zostało ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych. Inwestycja ta z pewnością przyczyniła się do zwiększenia przepustowości kolejowej a zatem i atrakcyjności Portu Gdańsk w oczach inwestorów.
O poprawę dostępu od strony morza do tej części portu zadbał też Urząd Morski w Gdyni. W grudniu 2019 r. zakończył modernizację toru wodnego do Portu Północnego. Do prac czerpalnych przy przebudowie toru zaangażowano największą na świecie pogłębiarkę. Teraz tor podejściowy jest szerszy i głębszy (głębokość techniczna wynosi 18 m). Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica. Umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kolejnym milowym krokiem w rozwoju portu było zakończenie budowy falochronów zewnętrznych.
Wszystkie te inwestycje były kluczowe dla portowego biznesu. Zwiększyły konkurencyjność portu i udział w przeładunkach na Bałtyku. Dzięki temu Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. Obecnie zajmuje 6 miejsce w Unii Europejskiej. Wyprzedził Marsylię, Barcelonę, Konstancę i Walencję. Co ważne nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. To jedyny port na Morzu Bałtyckim przystosowany do obsługi największych statków oceanicznych na świecie.
– Naszym atutem jest też to, że jesteśmy portem bez ograniczeń, wolnym od zalodzenia, głębokowodnym i uniwersalnym. Po pierwszym kwartale 2023 r. (według Eurostatu) jesteśmy na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków. Wyprzedziliśmy już takie porty jak m.in. Bremerhaven i Barcelonę. W sumie przez cały 2023 r. przeładowaliśmy o 13 mln ton towarów więcej niż w 2022 r. – mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.