Port Koper podsumował 2023 rok
Ubiegły rok spółka Luka Koper zakończyła dobrymi wynikami biznesowymi. Według wstępnych danych przychody netto ze sprzedaży wyniosły 308,8 mln euro i są porównywalne z działalnością w 2022 roku. Odnotowano wzrost przeładunków w obu strategicznych grupach towarowych i przeładowaliśmy łącznie 22,3 mln ton towarów.
Rok 2023 był pod każdym względem niepewny – światowa gospodarka ożywiała się wolniej, niż oczekiwano, sytuacja w logistyce była nadal złożona. Dodatkowym ryzykiem dla przepływów towarów kierowanych przez Kanał Sueski do Morza Śródziemnego i północnego Adriatyku jest nasilenie konfliktu na Bliskim Wschodzie. Niemniej jednak Luka Koper osiągnęła wyniki powyżej oczekiwań i osiagnęła kilka ważnych kamieni milowych w przeładunku. Pod koniec ubiegłego roku przyjęto strategiczny biznesplan spółki i Grupy Luka Koper na lata 2024-2028. W nadchodzącym pięcioleciu misją Luka Koper będzie świadczenie niezawodnych, wysokiej jakości usług portowych, zgodnych z wytycznymi zrównoważonego rozwoju – mając na celu zdobycie pozycji pierwszego wyboru wśród portów na europejskim południowym szlaku transportowym.
Bicie rekordu w kilku segmentach
Port Koper odnotował rekordowe liczby na terminalach kontenerowych, samochodowych, pasażerskich, a także na terminalach chłodniczych i ładunków płynnych. W segmencie kontenerowym, przy przeładunku 1 066 096 TEU, osiągnięto 5-procentowy wzrost, a w segmencie samochodowym, z wyjątkowym wynikiem 916 728 przeładowanych samochodów, 14-procentowy wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. To jeszcze bardziej wzmocniło pozycję Portu i potwierdziło prymat wśród portów Adriatyku (kontenery) i Morza Śródziemnego (samochody). Rekord osiągnięto także w segmencie terminalu pasażerskiego, gdyż w tym roku przyjęliśmy do portu statkami pasażerskimi 120 553 pasażerów, przewyższając tym samym osiągnięcie z 2019 roku, kiedy w Koprze ugoszczono 115 000 pasażerów.
W zeszłym roku w Koprze zacumowały 1642 statki, obsłużono 20 609 pociągów, a także 422 811 ciężarówek (o 6 proc. więcej niż rok wcześniej). Udział transportu drogowego i kolejowego w całości przeładunków kształtuje się nieznacznie po stronie kolei i wynosi 52 proc.
Eksploatacja porównywalna z 2022 rokiem
Luka Koper 2023 roku, według wstępnych i niezbadanych danych, wygenerowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 308,8 mln euro, czyli o 0,5 proc. mniej niż w 2022 roku. Większe przychody odnotowano dzięki większym przeładunkom kontenerów i samochodów, większego asortymentu usług napełniania i opróżniania kontenerów oraz wyższych cen usług, natomiast przychody z tytułu opłat magazynowych były niższe w związku ze stopniowym uspokajaniem się sytuacji w logistyce globalnej i krótszym pobytem towarów w magazynach.
Możliwości współpracy gospodarczej polskiej branży logistycznej z adriatyckim portem będą tematem konferencji „Logistics Business Days in Port Koper”, która odbędzie się 24-25 kwietnia w Portorož w Słowenii. Wydarzenie to będzie wyjątkową okazją do przyjrzenia się nowym perspektywom branży TSL na Korytarzu Bałtyk-Adriatyk. Zapraszamy już dziś do zarejestrowania uczestnictwa w konferencji, by skorzystać z oferty Early bird. Program konferencji i informacje organizacyjne znajdą państwo na stronie wydarzenia – LOGISTICS DAYS IN PORT KOPER / LUKA KOPER