Partnerzy portalu

Przewozy kontenerowe nadal silnie skoncentrowane, flota największych spółek rośnie

Na początku stycznia 2024 r. stu największych przewoźników kontenerowych użytkuje 6 789 statków, w tym 5 987 kontenerowców. Ich zdolność przewozowa wynosi 28,62 mln TEU, a nośność 340,56 mln dwt. 

fot. Pixabay

Nadal usługi transportu oceanicznego są silnie skoncentrowane. Na dziesięciu największych armatorów przypadało w końcu 2023 r. 82,8 proc. łącznej mocy przewozowej, natomiast na dwudziestu największych – 83,8 proc. łącznej mocy przewozowej (24 mln TEU, rok wcześniej 22,4 mln TEU). Dane te – które przedstawia firma analityczna Alphaliner – obejmują statki własne przewoźników oraz czarterowane. Kontenerowce czarterowane w grupie Top-10 mają od 29,7 proc. udziału (HMM) do 95,4 proc. (Zim). Średnio każdego tygodnia na szlaku Azja – Ameryka użytkuje się kontenerowce o zdolności przewozowej 535,6 tys. TEU, na trasie Daleki Wschód – Europa  440,7 tys. TEU, a w żegludze atlantyckiej – 159,4 tys. TEU.

Liderzy 

Największą linią żeglugową na świecie jest MSC, spółka z siedzibą w Genewie. W 2023 r. umocniła się na pozycji jako nr 1,dodając ponad milion TEU zdolności przewozowych, w tym czternaście nowych megamaksów (o pojemności 24 tys. TEU), dwadzieścia sześć neo-panamaksów o pojemności od 15,3 do 16,6 tys. TEU oraz ponad dwadzieścia używanych statków. W efekcie udział MSC w światowej flocie kontenerowej (pod względem zdolności przewozowych) wzrósł do 19,9 proc. (rok temu 18,2 proc.). Jej księga zamówień obejmuje 119 nowych statków o pojemności 1,4 mln TEU.

Ta ekspansja pozwoliła MSC zwiększyć w ciągu ostatniego roku przewagę w rankingu zdolności przewozowych nad Maersk o 1,12 miliona TEU, który do 2022 r. był wieloletnim globalnym liderem. Ten należący do grupy A.P. Maersk-Moller przewoźnik od dwu lat skorygował strategię rozwoju, ograniczając zamówienia na nowe statki. W efekcie jego flota zmalała w ub.r. o 112,5 tys. TEU (o 2,7 proc. rdr), a udział w globalnych mocach przewozowych zmalał do 14,6 proc. (15,8 proc. rok wcześniej). Order book Maerska obejmuje 36 statków o pojemności 453 tys. TEU.

Podczas gdy flota Maersk skurczyła się, trzecia co do wielkości linia żeglugowa na świecie – CMA CGM powiększyła w ub.r. swoją flotę o 5,5 proc. CMA CGM prawdopodobnie do końca tego roku wyprzedzi Maersk jako linia żeglugowa numer dwa na świecie, bowiem zamówiła dostawy 109 kontenerowców o mocy przewozowej prawie 1,2 mln TEU. Łącznie na trzech przewoźników przypada obecnie 45,4 proc. globalnych zdolności przewozów towarów w kontenerach. 

Inni na liście Top-10

Na czwartym miejscu plasuje się nadal chińska grupa COSCO Shipping Lines, mająca 10,9 proc. udział w globalnych mocach przewozowych, a na piątym niemiecki przewoźnik Hapag-Lloyd, który zwiększył swój udział w globalnych mocach o 0,1 pp – do 6,9 proc. Na szóste miejsce awansowała japońska grupa Ocean Network Express (ONE), wyprzedzając tajwańską spółkę Evergreen. Wzrost floty ONE o 272,5 tys. TEU był drugim co do wielkości po MSC, podczas gdy Evergreen zredukował flotę o 1 proc. Jednak duży portfel zamówień Evergreen (824 tys. TEU) może potencjalnie pomóc mu ponownie wyprzedzić ONE (order book – 394 tys. TEU). 

W grupie Top-10 regres pod względem pojemności floty zanotowały w ub.r. spółki: HMM (nr 8) i Yang Ming (nr 9), natomiast szybszy wzrost floty spółka Zim (nr 10), która powiększyła swój udział w globalnej flocie do 2,2 proc. (o 0,1 pp). Zim z zamówieniami statków o pojemności ponad 222 tys. TEU może w jeszcze w tym roku wyprzedzić Yang Ming na liście rankingowej (zamówienia kontenerowców o pojemności 77,5 tys. TEU).

Najwięksi operatorzy kontenerowi /Źródło: Alphaliner, obliczenia własne

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close