Rail Baltica na Łotwie wchodzi w fazę realizacji
Łotwa planuje w 2024 wydać 174,7 mln euro na realizację projektu Rail Baltica. W br. kontynuowane będą prace projektowe oraz modernizacja stacji Ryga Centralna. Spółka Rail Baltica podpisała także umowę na realizację odcinka magistrali poza stolicą Łotwy.
Budowa linii dużych prędkości o standardzie TEN-T łączącej Polskę i kraje bałtyckie jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną obecnie na Łotwie. Obecnie projekt ten wchodzi w fazę realizacji we wszystkich krajach. Sama Łotwa wyda w tym roku 174,7 mln euro na tę inwestycję, z czego 115 mln euro pochodzić będzie z funduszy europejskich. Łotewski odcinek Rail Baltica składa się z linii tranzytowej łączącej Litwę z Estonią oraz odnogi do Rygi. Dla rządu łotweskiego priorytetem jest jak najszybsze podłączenie stolicy Łotwy do sieci kolejowej o rozstawie europejskim, dlatego odcinek do Rygi realizowany jest już w pierwszym etapie inwestycji.
Czytaj też: Kontynuowane są prace na polskim odcinku Rail Baltica
W tym roku kontynuowane będą prace na ryskim węźle kolejowym. Integracja stacji Ryga Centralna z Rail Baltica kosztować będzie 65 mln euro. W tym roku wykonywane będą prace w południowej części stolicy Łotwy obejmujące montaż torów i sieci trakcyjnych, sygnalizacji kolejowej i sieci inżynieryjnych. Planowane jest także rozpoczęcie budowy nowego mostu kolejowego Rail Baltica na prawym brzegu Dźwiny. Planowane jest także rozpoczęci budowy obiektów inżynieryjnych w obrębie stacji kolejowej w Rydze oraz łącznika do lotniska. Na ten cel zaplanowano 30,7 mln euro.
Prace na głównym, tranzytowym odcinku Rail Baltica na Łotwie w 2024 r. pochłoną 26 mln euro i będą wykonywane na południowym fragmencie magistrali prowadzącym do granicy z Litwą. W br. realizowana będzie także budowa 16 regionalnych punktów mobilności, Centrum Logistyki Intermodalnej Salaspils, punktu utrzymania infrastruktury Skulte oraz punktu utrzymania taboru pasażerskiego Rail Baltica w Jaunmārupe.
— Na Łotwie, dzięki przyznanym środkom finansowym, rozpoczniemy pierwsze prace budowlane głównej linii w priorytetowym kierunku południowym. Jednocześnie będziemy kontynuować prace projektowe nad torem głównym, co jest niezbędnym warunkiem kontynuacji zakrojonych na szeroką skalę prac budowlanych. Dzięki dodatkowym środkom na prace projektowe zadanie to musi zostać zrealizowane do końca przyszłego roku – wyjaśnia minister transportu Republiki Łotewskiej Kaspars Briškens.
Budimex zbuduje mosty
21 grudnia ubr. zawarto umowę z konsorcjum Eiffage Génie Civil, Budimex, and Rizzani de Eccher, na budowę głównego liczącej 230 km odcinka kolei dużych prędkości łączącego Estonię z Litwą. Na tę inwestycję rząd Łotwy wyda 3,7 mld euro, z czego 85% pokryje fundusz CEF II. Budimex wybuduje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt. Polska firma zrealizuje 30% kontraktu na łotewski odcinek Rail Baltica.