Na świecie pogłębia się problem braku kierowców zawodowych
Ponad 3 mln miejsc pracy dla kierowców zawodowych w 36 krajach jest nieobsadzonych — wynika z badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU). Wg prognoz 2028 r. liczba wa podwoi się.

IRU przeprowadziło badanie ankietowe wśród 4700 firm transportowych z 36 krajów, w tym większości państw europejskich, Rosji, Turcji, USA, Meksyku, Argentyny, Uzbekistanu i Chin. Z badania wynika, że obecnie odsetek wakatów na stanowiskach pracy kierowców zawodowych wynosi 7%. Najgorsza sytuacja jest w Turcji i Uzbekistanie, gdzie jest to 16 i 15%. W Rosji nieobsadzonych jest 14% miejsc pracy dla kierowców a w Chinach 12%. W krajach UE odsetek wakatów wynosi między 5 a 10%.
Niepokojącym wnioskiem z badania jest fakt, że populacja kierowców ciężarówek starzeje się. Tylko 12% kierowców ma mniej niż 25 lat a w Unii Europejskiej odsetek ten wynosi 13%. Najwięcej młodych kierowców jest w Chinach (17%) i Uzbekistanie (25%). Oznacza to zatem, że w najbliższych latach więcej pracowników będzie przechodzić na emeryturę niż zaczynać pracę. To pogorszy niedobór wyszkolonych kadr. IRU prognozuje, żże do 2028 r. w Chinach będzie brakowało 4,9 mln kierowców, a odsetek wakatów wyniesie 20%. W Europie będzie to odpowiednio 745 tys. i 17% a w Turcji 200 tys. i 28%.
Zagrożenie dla łańcuchów dostaw
— W krajach, które sprawdziliśmy, brakuje nam ponad 3 milionów kierowców ciężarówek. Biorąc pod uwagę dane demograficzne tego zawodu, prognozujemy, że w ciągu pięciu lat liczba ta może się podwoić. Konsekwencje takiego niedoboru już szkodzą społecznościom, łańcuchom dostaw i gospodarkom zależnym od naszego przemysłu. Nie możemy pozwolić, aby niedobory kierowców jeszcze bardziej się pogłębiły. Operatorzy wykonują swoją część, ale rządy i władze muszą zwiększyć wysiłki na rzecz poprawy warunków pracy i dostępu do zawodu — apeluje Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.
Dużym problemem jest szkolenie kierowców zawodowych. W większości krajów minimalny wiek pozwalający na wykonywania tego zawodu wynosi między 21 a 25 lat. Równocześnie coraz wyższe są koszty zdobycia uprawnień zawodowych. Np. we Francji pozyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych kosztuj 5250 euro. Niedobór kierowców jest jednym z czynników, które będą skłaniać operatorów logistycznych do przenoszenia ładunków z dróg na transport intermodalnych. Zmniejszy to zapotrzebowanie na pracę kierowców i poprawi atrakcyjność tego zawodu, gdyż obsługiwanie zleceń na pierwszej i ostatnie mili nie wymaga długich nieobecności w domu jak wykonywanie przejazdów długodystansowych.
Czytaj też: Opublikowano raport o warunkach pracy w miejscach załadunku i rozładunku w Europie