Partnerzy portalu

Na świecie pogłębia się problem braku kierowców zawodowych

Ponad 3 mln miejsc pracy dla kierowców zawodowych w 36 krajach jest nieobsadzonych — wynika z badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU). Wg prognoz 2028 r. liczba wa podwoi się. 

fot. IRU

IRU przeprowadziło badanie ankietowe wśród 4700 firm transportowych z 36 krajów, w tym większości państw europejskich, Rosji, Turcji, USA, Meksyku, Argentyny, Uzbekistanu i Chin. Z badania wynika, że obecnie odsetek wakatów na stanowiskach pracy kierowców zawodowych wynosi 7%. Najgorsza sytuacja jest w Turcji i Uzbekistanie, gdzie jest to 16 i 15%. W Rosji nieobsadzonych jest 14% miejsc pracy dla kierowców a w Chinach 12%. W krajach UE odsetek wakatów wynosi między 5 a 10%. 

Niepokojącym wnioskiem z badania jest fakt, że populacja kierowców ciężarówek starzeje się. Tylko 12% kierowców ma mniej niż 25 lat a w Unii Europejskiej odsetek ten wynosi 13%. Najwięcej młodych kierowców jest w Chinach (17%) i Uzbekistanie (25%). Oznacza to zatem, że w najbliższych latach więcej pracowników będzie przechodzić na emeryturę niż zaczynać pracę. To pogorszy niedobór wyszkolonych kadr. IRU prognozuje, żże do 2028 r. w Chinach będzie brakowało 4,9 mln kierowców, a odsetek wakatów wyniesie 20%. W Europie będzie to odpowiednio 745 tys. i 17% a w Turcji 200 tys. i 28%.

Zagrożenie dla łańcuchów dostaw

— W krajach, które sprawdziliśmy, brakuje nam ponad 3 milionów kierowców ciężarówek. Biorąc pod uwagę dane demograficzne tego zawodu, prognozujemy, że w ciągu pięciu lat liczba ta może się podwoić. Konsekwencje takiego niedoboru już szkodzą społecznościom, łańcuchom dostaw i gospodarkom zależnym od naszego przemysłu. Nie możemy pozwolić, aby niedobory kierowców jeszcze bardziej się pogłębiły. Operatorzy wykonują swoją część, ale rządy i władze muszą zwiększyć wysiłki na rzecz poprawy warunków pracy i dostępu do zawodu — apeluje Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.

Dużym problemem jest szkolenie kierowców zawodowych. W większości krajów minimalny wiek pozwalający na wykonywania tego zawodu wynosi między 21 a 25 lat. Równocześnie coraz wyższe są koszty zdobycia uprawnień zawodowych. Np. we Francji pozyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych kosztuj 5250 euro. Niedobór kierowców jest jednym z czynników, które będą skłaniać operatorów logistycznych do przenoszenia ładunków z dróg na transport intermodalnych. Zmniejszy to zapotrzebowanie na pracę kierowców i poprawi atrakcyjność tego zawodu, gdyż obsługiwanie zleceń na pierwszej i ostatnie mili nie wymaga długich nieobecności w domu jak wykonywanie przejazdów długodystansowych. 

Czytaj też: Opublikowano raport o warunkach pracy w miejscach załadunku i rozładunku w Europie

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close