Freightliner wzywa do wyznaczenia ambitniejszego celu ograniczenia emisji w transporcie
Freightliner wzywa rząd Wielkiej Brytanii do wyznaczenia ambitnego celu w zakresie kolejowego transportu towarowego i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 2,5 miliona ton. Przedstawiciele tej spółki zależnej Genesee & Wyoming Inc. (G&W), pojawili się w programie Climate Show w Sky News, aby omówić, w jaki sposób rosnący wolumen towarowych przewozów kolejowych i wspieranie zmiany rodzaju transportu na kolej pomogą w dostarczaniu Wielkiej Brytanii zerowej emisji gazów cieplarnianych obowiązki.

Freightliner wzywa rząd Wielkiej Brytanii do wyznaczenia długoterminowego celu polegającego na potrojeniu wolumenu kolejowego transportu towarowego do 2050 r. Tak ambitny cel będzie wyraźnym oświadczeniem rządu i zapewni sektorowi prywatnemu pewność co do konieczności dokonania znaczących inwestycji w długoterminowe aktywa, które zapewnią wzrost. Potrojenie przewozów koleją oznacza, że każdego roku z naszych ruchliwych autostrad zostanie usuniętych ponad 20 milionów pojazdów ciężarowych (HGV), co ograniczy emisję dwutlenku węgla o 2,5 miliona ton dwutlenku węgla – co odpowiada emisji człowieka, który okrąży świat 300 000 razy.
Obecnie w Wielkiej Brytanii około 9% ładunków przewożonych jest koleją, przy czym koleją przewożone są wszelkiego rodzaju niezbędne towary i zaopatrzenie – od kontenerów do i z portów głębinowych i terminali śródlądowych po ładunki masowe, takie jak materiały budowlane, kruszywa i cement.
Zwiększanie ilości towarów przewożonych koleją ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celu zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r. Każdy pociąg towarowy może usunąć z brytyjskich dróg do 129 samochodów ciężarowych, a pociągi kontenerowe – do 52 pojazdów ciężarowych. Każda tona ładunku przewożona koleją zamiast drogą powoduje redukcję emisji dwutlenku węgla o 76%. Korzystanie z lokomotywy elektrycznej zapewnia wyraźną drogę do zerowej emisji netto w miarę dekarbonizacji krajowej sieci energetycznej.
Aby to urzeczywistnić, Freightliner wzywa rząd do wspierania branży kolejowego transportu towarowego w 3 kluczowych obszarach:
- Zmniejszenie o połowę opłaty za dostęp do torów, które operatorzy towarowi płacą za prowadzenie pociągów w sieci.
- Podwojenie dotacji na przesunięcie modalne, do której przedsiębiorstwa mogą uzyskać wsparcie w ramach korzystania z kolei.
- Kontynuowanie inwestycji w sieć kolejową, aby zapewnić wystarczającą przepustowość w ruchliwych korytarzach kolejowych, aby umożliwić rozkład jazdy większej liczby pociągów towarowych.
Podczas Climate Show Freightliner podkreśli wiele innych możliwości i wyzwań stojących przed sektorem kolejowego transportu towarowego, w tym wpływ zmian klimatycznych na odporność sieci kolejowej, wyzwania związane z utrzymaniem trakcji elektrycznej w sytuacji tak wysokich cen energii elektrycznej oraz potrzebę zwiększenie przepustowości brytyjskiej sieci kolejowej, zwłaszcza biorąc pod uwagę niedawne ogłoszenie HS2.
Louise Ward, dyrektor ds. bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju, G&W UK/Europe, komentuje: „Nie tylko wzywamy rząd do wsparcia, ale także wyznaczamy własne cele i plany działania w zakresie zrównoważonego rozwoju w ramach Freightliner, z korzyścią dla naszych klientów i naszej organizacji” .
„Obejmuje to zwiększenie wykorzystania elektrycznych pociągów towarowych, a także inwestycje w paliwa alternatywne, takie jak olej roślinny hydrorafinowany (HVO), a także rozwój nowych technologii dla przyszłych lokomotyw. Jako największy operator towarowy pociągów elektrycznych w Wielkiej Brytanii chcemy zwiększyć liczbę usług elektrycznych, ale aby to osiągnąć, koszty energii elektrycznej muszą być przystępne, a niektóre dzisiejsze luki w sieci kolejowej muszą zostać zelektryfikowane”.