AD Ports Group zainwestuje w terminal nad Morzem Kaspijskim
AD Ports Group — operator terminali morskich w Abu Dhabi i Koleje Kazachskie (KTZ) powołają spółkę joint venture, która będzie inwestować w rozbudowę portów nad Morzem Kaspijskim. W Kuryku powstanie nowy hub logistyczny, który zwiększy możliwości transportu ładunków między Azją Środkową a Bliskim Wschodem i Europą.
Umowa ws. wspólnej inwestycji KTZ i AD Ports podpisana została 2 grudnia podczas wizyty prezydenta Kazachstanu Kassyma Jomarta Tokayeva w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W spółce joint venture Arabowie będą mieć 51% udziałów a Kazachowie 49%. Nowy podmiot korzystając z doświadczenia AD Ports wybuduje terminal intermodalny w porcie Kuryk nad Morzem Kaspijskim, który będzie jednym z kluczowych hubów dla transkaspijskiego Korytarza Środkowego łączącego Azję Środkową, Chiny, Bliski Wschód i Europę. Budowa nowego terminala ma się zakończyć w 2025 r. Ponadto planowana jest modernizacja centrów logistycznych Kazachstanu w Astanie, Aktobe i Ałmaty.
Dzięki współpracy z operatorem logistycznym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich Kazachstan chce rozbudować swoją infrastrukturę logistyczną, dzięki czemu zwiększy się przepustowość Korytarza Transkaspijskiego. Zwiększy to możliwości transportu towarów między Kazachstanem a krajami arabskimi i Europą. Korytarz Środkowy stanie się także atrakcyjniejszy dla operatorów intermodalnych zainteresowanych przewozami towarów z Chin do Europy szlakami omijającymi Rosję. Zainteresowanie tego typu usługami wzrosło po wybuchu wojny w Ukrainie, lecz jak dotąd na przeszkodzie rozwojowi takich połączeń intermodalnych stała niska przepustowość portów nad Morzem Kaspijskim, długi transit time i wysokie koszty transportu.
Hub logistyczny Azji Środkowej
— Nasze wspólne przedsięwzięcie z Kolejami Kazachskimi może nie tylko wzmocnić połączenia morskie między Bliskim Wschodem a Azją Środkową, ale także otworzyć nowe szlaki handlowe, ułatwiając i usprawniając przepływ towarów pomiędzy tymi dwoma regionami. Widzimy, że to się poprawi łączności prowadzącej do zwiększenia wolumenu handlu z korzyścią dla światowego przemysłu morskiego. Ponadto, wykorzystując nasze połączone siły, jesteśmy gotowi stworzyć dobrze prosperującą gospodarkę regionalną, która będzie miała pozytywny wpływ na światowy przemysł morski poprzez zwiększone zapotrzebowanie na transport i transport usługi logistyczne — powiedział Abdulaziz Zayed Al-Shamsi, prezes regionu AD Ports.
Kazachstan w ostatnich latach stał się nie tylko kluczowym hubem na Nowym Jedwabnym Szlaku miedzy Chinami a Europą ale także atrakcyjnym rynkiem dla wielu inwestorów zagranicznych. Kraje Azji Środkowej rozwijają wymianę handlową z Chinami, Turcją, krajami UE i Bliskim wSchodem prowadząc politykę coraz bardziej niezależną od Moskwy.
Czytaj też: Chiny i Kazachstan rozbudują połączenia kolejowe na Korytarzu Środkowym