Amazon zwiększa udział intermodalu w dystrybucji towarów w Europie
Amazon — jedna z największych sieci e-commerce działających w Europie planuje ograniczyć wykorzystanie samochodów ciężarowych do dystrybucji towarów na rzecz transportu intermodalnego.

Amerykański koncern od kilku lat zwiększa udział transportu kolejowego i morskiego w swojej sieci logistycznej w Europie. W 2023 już 50% przewozów towarów dla tej sieci realizowanych jest koleją lub statkami. Łącznie do dystrybucji towarów Amazon wykorzystuje już ponad 100 połączeń kolejowych w Europie i zapowiada, że w kolejnych latach będzie dalej rozbudowywać sieć połączeń intermodalnych, tak by zrównoważony transport dostępny był dla jak największej liczby małych i średnich przedsiębiorstw, które obecnie odpowiadają za 60% sprzedaży na platformie Amazona.
— Przewożąc produkty drogą morską lub koleją zamiast drogą ciężarówek, możemy znacznie zmniejszyć nasz ślad węglowy. Wykorzystywanie kolei i morza do transportu paczek lub zapasów pomaga zmniejszyć emisję dwutlenku węgla średnio o prawie 50%. W 2023 roku, podobnie jak rok wcześniej, przewieziemy tysiące ciężarówek drogą morską i kolejową po Europie, oszczędzając tysiące ton emisji CO₂ — napisano w komunikacie Amazona.
Rozwiązanie trimodalne
Typowe połączenie kolejowe Amazona obejmuje pociągi kursujące między dwoma centrami dystrybucyjnymi tej sieci z postojami pośrednimi w portach lub terminalach intermodalnych. Przewozy na pierwszej i ostatnie mili w tym. dostawa towarów do kupujących obsługiwane są samochodami. W Europie Amazon współpracuje z różnymi przewoźnikami kolejowymi m.in. CargoBeamer, Mercitalia, VIIA i DFDS oraz z operatorami promowymi i feederowymi Stena Line i Grimaldi. W następnych latach Amazon może także zacząć korzystać z transportu śródlądowego na drogach wodnych w Europie Zachodniej.
Oprócz Europy, amerykański koncern planuje także wykorzystywać przewozy kolejowe do obsługi przewozów towarów między centrami dystrybucyjnymi w Indiach, które mają jedną z największych sieci kolejowych na świecie. Ładunki Amazona będą przewożone pociągami na dedykowanej transportowi towarowemu magistrali Rewari-Palanpur. Do 2040 r. Amazon chce stać się firmą o zerowych emisjach GHG netto.