Partnerzy portalu

Dokerzy z Finlandii, Danii i Norwegii przyłączyli się do szwedzkiego strajku przeciw Tesli

Związki zawodowe zrzeszające pracowników portów w Danii, Finlandii i Norwegii nie będą obsługiwać transportu samochodów Tesla i części do nich do Szwecji. Dokerzy z tych krajów przyłączyli się do trwającego od października strajku solidarnościowego z szwedzkimi mechanikami. 

fot. IF Metal

Szwedzi strajk przeciwko amerykańskiemu producentowi samochodów elektrycznych rozpoczął się 27 października, po tym jak właściciel Tesli Elon Musk odmówił zawarcia układu zbiorowego z reprezentującym mechaników samochodowych związku IF Metal. W Szwecji nie ma ustawowej płacy minimalnej, a kwestie wynagrodzenia, urlopów i czasu pracy regulują układy zbiorowe zawierane przez pracodawców z branżowymi związkami zawodowymi. Elon Musk, który znany jest z niechęci do związków zawodowych zapowiedział, że Tesla nie zawrze takiej umowy, dlatego 130 mechaników rozpoczęło strajk, który wsparły związki zawodowe z innych branż obsługujących amerykańską korporację, które rozpoczęły strajki solidarnościowe. 

3 listopada szwedzki Związek Zawodowy Pracowników Transportu ogłosił, że pracownicy portów nie będą obsługiwali przeładunków samochodów Tesli do Szwecji. Strajk szwedzkich dokerów rozpoczął się 7 listopada i obejmuje porty Malmö, Göteborg, Trelleborg i Södertälje. 20 listopada pracownicy szwedzkiej poczty Post Nord ogłosili, że nie będą wysyłać tablic rejestracyjnych do samochodów amerykańskiego producenta. Tesla złożyła przeciw Szwecji skargę do sądu oskarżając pocztę o dyskryminację i początkowo odniosła zwycięstwo, gdyż sąd orzekł, że Szwedzka Agencja Transportu ma obowiązek w ciągu 7 dostarczyć tablice rejestracyjne dla Tesli. Jednakże w kolejnym wyroku 7 grudnia br. sąd orzekł że Post Nord nie musi dostarczać tablic, które są zablokowane przez strajkujących pracowników poczty. 

Strajki solidarnościowe

W solidarności z mechanikami strajkować zaczęli też pracownicy innych branż. Związek Seko działający w sektorze pocztowym ogłosił, że nie będzie dostarczać listów i paczek za pośrednictwem Post Nord i CityMail do warsztatów Tesli, odcinając producentowi możliwość przesyłania tablic rejestracyjnych. Szwedzcy elektrycy zapowiedzieli, że nie będą dokonywać napraw w samochodach i stacjach ładowania Tesli. 17 listopada związek zawodowy pracowników budownictwa ogłosił, że wstrzymane będzie wykonywanie jakichkolwiek prac w budynkach należących do firmy Muska. Szwedzki związek muzyków zablokował część muzyki z serwisów multimedialnych w samochodach Tesli.

W międzyczasie strajk solidarnościowy z szwedzkimi mechanikami rozszerzył się na kraje sąsiednie. 5 grudnia związek 3F zrzeszający pracowników portów w Danii ogłosił, że duńscy dokerzy nie będą obsługiwać transportów Tesli. To samo ogłosiły związki zawodowe dokerów w Norwegii 6 grudnia i w Finlandii 7 grudnia. Z kolei Pension Danmark, jeden z największych funduszy emerytalnych w Danii ogłosił, że sprzedaje posiadane akcje Tesli. 

Związek IF Metal zrzeszający 250 tys. osób zapowiedział, ze jest przygotowany na długi strajk i ma wystarczające fundusze by w tym czasie wspierać mechaników. Obecny protest jest pierwszym od 7 lat strajkiem solidarnościowym w Skandynawii obejmującym więcej niż 1 kraj. W 2014 szwedzcy piloci zorganizowali strajk solidarnościowy z pilotami norweskimi.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close