Dokerzy z Finlandii, Danii i Norwegii przyłączyli się do szwedzkiego strajku przeciw Tesli
Związki zawodowe zrzeszające pracowników portów w Danii, Finlandii i Norwegii nie będą obsługiwać transportu samochodów Tesla i części do nich do Szwecji. Dokerzy z tych krajów przyłączyli się do trwającego od października strajku solidarnościowego z szwedzkimi mechanikami.
Szwedzi strajk przeciwko amerykańskiemu producentowi samochodów elektrycznych rozpoczął się 27 października, po tym jak właściciel Tesli Elon Musk odmówił zawarcia układu zbiorowego z reprezentującym mechaników samochodowych związku IF Metal. W Szwecji nie ma ustawowej płacy minimalnej, a kwestie wynagrodzenia, urlopów i czasu pracy regulują układy zbiorowe zawierane przez pracodawców z branżowymi związkami zawodowymi. Elon Musk, który znany jest z niechęci do związków zawodowych zapowiedział, że Tesla nie zawrze takiej umowy, dlatego 130 mechaników rozpoczęło strajk, który wsparły związki zawodowe z innych branż obsługujących amerykańską korporację, które rozpoczęły strajki solidarnościowe.
3 listopada szwedzki Związek Zawodowy Pracowników Transportu ogłosił, że pracownicy portów nie będą obsługiwali przeładunków samochodów Tesli do Szwecji. Strajk szwedzkich dokerów rozpoczął się 7 listopada i obejmuje porty Malmö, Göteborg, Trelleborg i Södertälje. 20 listopada pracownicy szwedzkiej poczty Post Nord ogłosili, że nie będą wysyłać tablic rejestracyjnych do samochodów amerykańskiego producenta. Tesla złożyła przeciw Szwecji skargę do sądu oskarżając pocztę o dyskryminację i początkowo odniosła zwycięstwo, gdyż sąd orzekł, że Szwedzka Agencja Transportu ma obowiązek w ciągu 7 dostarczyć tablice rejestracyjne dla Tesli. Jednakże w kolejnym wyroku 7 grudnia br. sąd orzekł że Post Nord nie musi dostarczać tablic, które są zablokowane przez strajkujących pracowników poczty.
Strajki solidarnościowe
W solidarności z mechanikami strajkować zaczęli też pracownicy innych branż. Związek Seko działający w sektorze pocztowym ogłosił, że nie będzie dostarczać listów i paczek za pośrednictwem Post Nord i CityMail do warsztatów Tesli, odcinając producentowi możliwość przesyłania tablic rejestracyjnych. Szwedzcy elektrycy zapowiedzieli, że nie będą dokonywać napraw w samochodach i stacjach ładowania Tesli. 17 listopada związek zawodowy pracowników budownictwa ogłosił, że wstrzymane będzie wykonywanie jakichkolwiek prac w budynkach należących do firmy Muska. Szwedzki związek muzyków zablokował część muzyki z serwisów multimedialnych w samochodach Tesli.
W międzyczasie strajk solidarnościowy z szwedzkimi mechanikami rozszerzył się na kraje sąsiednie. 5 grudnia związek 3F zrzeszający pracowników portów w Danii ogłosił, że duńscy dokerzy nie będą obsługiwać transportów Tesli. To samo ogłosiły związki zawodowe dokerów w Norwegii 6 grudnia i w Finlandii 7 grudnia. Z kolei Pension Danmark, jeden z największych funduszy emerytalnych w Danii ogłosił, że sprzedaje posiadane akcje Tesli.
Związek IF Metal zrzeszający 250 tys. osób zapowiedział, ze jest przygotowany na długi strajk i ma wystarczające fundusze by w tym czasie wspierać mechaników. Obecny protest jest pierwszym od 7 lat strajkiem solidarnościowym w Skandynawii obejmującym więcej niż 1 kraj. W 2014 szwedzcy piloci zorganizowali strajk solidarnościowy z pilotami norweskimi.