Silne wejście Miratrans na rynek transportu intermodalnego
W oparciu o nasz terminal kontenerowy w Krzewiu planujemy wprowadzić nowe usługi transportu intermodalnego, samodzielnie lub we współpracy z partnerami. Naszym celem nie jest konkurowanie cenowo z operatorami terminali leżącymi na trasie do Ludwigshafen, lecz uzupełniać ich oferty – mówi Ireneusz Frankowski, prezes zarządu spółki Miratrans.

Spółka Miratrans zrobiła duży krok w rozwoju i weszła na rynek transportu intermodalnego. Mimo że została założona ponad 30 lat temu, przez większą część tego czasu skupiała się głównie na międzynarodowym transporcie drogowym i logistyce, co potwierdza flota składająca się ze 150 ciągników siodłowych i 210 naczep. W październiku 2019 r. spółka uruchomiła pierwsze połączenie intermodalne, do przewozu towarów w naczepach między Olsztynem a Ludwigshafen. Natomiast w październiku 2023 roku wysłała pierwszy skład intermodalny z własnego terminala. Obecnie Miratrans obsługuje dwa składy w tygodniu na tej trasie, każdy z 36 naczepami. Od stycznia 2024 roku, uwzględniając uwagi i oczekiwania klientów, planowane jest uruchomienie czterech połączeń tygodniowo.
Charakterystyka terminala
Terminal w Krzewiu – którego budowę Miratrans rozpoczął w 2022 r. – ma teoretyczną zdolność przeładunkową 140 tys. TEU rocznie. Posiada place składowe na kontenery o pojemności do 2500 TEU oraz parking na około 100 naczep intermodalnych. Jest wyposażony w dwie suwnice RTG do przeładunku kontenerów i naczep, cztery reachstackery, dwa ciągniki terminalowe, dwie naczepy terminalowe, pojazd dwudrożny (szynowo – drogowy) oraz lokomotywę manewrową. Bocznice terminala mają 660 m długości.
Oferta
Obecnie Miratrans obsługuje dwa pociągi tygodniowo, jeżdżące z Krzewia do Ludwigshafen, przewożące naczepy i różnego typu kontenery. Czas przewozu nie przekracza 24 godzin. Istotne jest również to, że jeden z pociągów dociera do Niemiec w niedzielę, umożliwiając dystrybucję towarów w poniedziałek rano. Od stycznia zarząd spółki planuje zwiększyć liczbę pociągów do czterech tygodniowo.
– Połączenie do Ludwigshafen daje nam możliwość przewożenia naczep i kontenerów transportem intermodalnym do różnych miejsc w Europie Zachodniej – mówi prezes Frankowski. – W planach na 2024 rok mamy uruchomienie kolejnych bezpośrednich połączeń z Krzewia do terminali w Europie Zachodniej i Południowej oraz intermodalnego połączenia krajowego z Trójmiasta do Krzewia. Oprócz tego chcemy obsługiwać pociągi spotowe.
Otwarta formuła terminala
Prezes Frankowski podkreśla, że intermodalny terminal w Krzewiu jest otwarty na współpracę z innymi operatorami kolejowymi i innymi operatorami transportowymi, którzy chcieliby przewozić regularnie ładunki pociągami obsługiwanymi przez Miratrans lub na zasadzie umów spot.
– Oferujemy możliwość przyjmowania pociągów partnerów biznesowych, które obsłużymy, świadcząc usługi składowania towarów i kontenerów – kontynuuje prezes. – Proponujemy także budowanie nowych połączeń we współpracy z partnerami, na zasadzie współodpowiedzialności. Istnieje wiele potencjalnych możliwości współpracy.
