Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polskie porty z największym wzrostem obrotów w Europie w poprzedniej dekadzie

Port Gdańsk osiagnął w 2022 r. największy wzrost wolumenu przeładunków, a polskie porty w latach 2012 – 2022 miały największą dynamikę wzrostu obrotów w Europie — takie informacje podał Eurostat w raporcie nt. sytuacji europejskich portów po okresie pandemii covid 2019.

fot. Eurostat

W 2022 r. łączną masę brutto ładunków morskich obsłużonych we wszystkich portach UE oszacowano na 3,48 mld ton, co oznacza wzrost o 0,8% w porównaniu z 2021 r. Zakłócenia spowodowane pandemią doprowadziły do spadku o 7,3% w 2020 r. w porównaniu z poprzednim rokiem, ale już rok 2021 (+3,9%) był już bardziej pozytywny, a dane wykazały częściowe ożywienie w stosunku do 2019 r.

Europejskim liderem transportu morskiego pozostaje tradycyjnie Holandia, której porty: Rotterdam, Amsterdam i Zelandia obsłużyły 565 mln ton towarów (+9 mln ton w porównaniu z 2021 r.), co stanowiło 16% całkowitego wolumenu obsłużonych towarów drogą morską w ubiegłym roku w UE. Największe przeładunki odnotowano w portach Rotterdam w Holandii (427 mln ton), Antwerpia-Brugia w Belgii (254 mln) i Hamburg w Niemczech (103 mln). Natomiast pod względem dynamiki wzrostu obrotów w ubr. liderem okazał się Gdańsk, w którym przeładunki wzrosły o 40,3%, kolejne miejsca zajęły: Kartagena w Hiszpanii (+17,3%) oraz Konstanca w Rumunii (+15,2%).

Polska liderem rozwoju portów

Eurostat podsumował też dynamikę przeładunków w portach poszczególnych krajów członkowskich w latach 2012 — 2022. Liderem tego rankingu okazała się Polska. Nasze porty w tym czasie podwoiły obroty (wzrost o 102,2%). Kolejne miejsca zajęły Rumunia (+52,5%) i Malta (+47,0%). Pięć innych państw członkowskich UE odnotowało wzrosty wyższe niż 24% w tym samym okresie, podczas gdy pięć dodatkowych krajów odnotowało wzrost wyższy niż 10%. Niebędące członkami Unii Europejskiej kraje: Czarnogóra, Turcja i Islandia również odnotowały zauważalne wzrosty: odpowiednio o 151,9%, 43,0% i 21,3%. Z kolei sześć państw członkowskich odnotowało spadki przewozów towarowych w portach w okresie 2012 – 2022. Największe względne spadki zaobserwowano na Łotwie (-36,6 %), w Estonii (-23,4 %), Francji (- 6,8 %) i Niemczech (-6,6 %). 

Obroty ładunkowe w europejskich portach w latach 2007-2022 w mln ton, żródło: Eurostat

Kłajpeda rozwija przeładunki kontenerów

Z wolumenem 14,0 mln TEU, Rotterdam był w 2022 r. największym portem kontenerowym UE. Za Rotterdamem uplasowały się Antwerpia-Brugia z 12,3 mln TEU i Hamburg z łącznie 8,4 mln TEU. W sumie pięć z 20 największych portów kontenerowych odnotowało wzrost liczby przeładowanych TEU w porównaniu z 2021 r. Gdańsk zajął 12 miejsce z przeładunkami na poziomie 1,8 mln TEU, a Gdynia 20 miejsce z obrotami w wysokości 0,9 mln tEU.

W ujęciu względnym największy wzrost zaobserwowano w Kłajpedzie (+57,1 %), która weszła do 20 największych portów kontenerowych UE, zdobywając 12 miejsce w rankingu. Triest również odnotował duży wzrost o 23,1 proc., co pozwoliło portowi na awans na 19. pozycję po awansie o cztery miejsca w porównaniu do 2021 r. Natomiast największe względne spadki przeładunków kontenerów w europejskich portach zanotowano w La Spezia (20,2 %), Walencji (-9,9 %), Sines (-8,8 %), Bremerhaven (-8,2 %) i Rotterdamie (-7,1 %).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close