Polskie porty z największym wzrostem obrotów w Europie w poprzedniej dekadzie
Port Gdańsk osiagnął w 2022 r. największy wzrost wolumenu przeładunków, a polskie porty w latach 2012 – 2022 miały największą dynamikę wzrostu obrotów w Europie — takie informacje podał Eurostat w raporcie nt. sytuacji europejskich portów po okresie pandemii covid 2019.
W 2022 r. łączną masę brutto ładunków morskich obsłużonych we wszystkich portach UE oszacowano na 3,48 mld ton, co oznacza wzrost o 0,8% w porównaniu z 2021 r. Zakłócenia spowodowane pandemią doprowadziły do spadku o 7,3% w 2020 r. w porównaniu z poprzednim rokiem, ale już rok 2021 (+3,9%) był już bardziej pozytywny, a dane wykazały częściowe ożywienie w stosunku do 2019 r.
Europejskim liderem transportu morskiego pozostaje tradycyjnie Holandia, której porty: Rotterdam, Amsterdam i Zelandia obsłużyły 565 mln ton towarów (+9 mln ton w porównaniu z 2021 r.), co stanowiło 16% całkowitego wolumenu obsłużonych towarów drogą morską w ubiegłym roku w UE. Największe przeładunki odnotowano w portach Rotterdam w Holandii (427 mln ton), Antwerpia-Brugia w Belgii (254 mln) i Hamburg w Niemczech (103 mln). Natomiast pod względem dynamiki wzrostu obrotów w ubr. liderem okazał się Gdańsk, w którym przeładunki wzrosły o 40,3%, kolejne miejsca zajęły: Kartagena w Hiszpanii (+17,3%) oraz Konstanca w Rumunii (+15,2%).
Polska liderem rozwoju portów
Eurostat podsumował też dynamikę przeładunków w portach poszczególnych krajów członkowskich w latach 2012 — 2022. Liderem tego rankingu okazała się Polska. Nasze porty w tym czasie podwoiły obroty (wzrost o 102,2%). Kolejne miejsca zajęły Rumunia (+52,5%) i Malta (+47,0%). Pięć innych państw członkowskich UE odnotowało wzrosty wyższe niż 24% w tym samym okresie, podczas gdy pięć dodatkowych krajów odnotowało wzrost wyższy niż 10%. Niebędące członkami Unii Europejskiej kraje: Czarnogóra, Turcja i Islandia również odnotowały zauważalne wzrosty: odpowiednio o 151,9%, 43,0% i 21,3%. Z kolei sześć państw członkowskich odnotowało spadki przewozów towarowych w portach w okresie 2012 – 2022. Największe względne spadki zaobserwowano na Łotwie (-36,6 %), w Estonii (-23,4 %), Francji (- 6,8 %) i Niemczech (-6,6 %).
Kłajpeda rozwija przeładunki kontenerów
Z wolumenem 14,0 mln TEU, Rotterdam był w 2022 r. największym portem kontenerowym UE. Za Rotterdamem uplasowały się Antwerpia-Brugia z 12,3 mln TEU i Hamburg z łącznie 8,4 mln TEU. W sumie pięć z 20 największych portów kontenerowych odnotowało wzrost liczby przeładowanych TEU w porównaniu z 2021 r. Gdańsk zajął 12 miejsce z przeładunkami na poziomie 1,8 mln TEU, a Gdynia 20 miejsce z obrotami w wysokości 0,9 mln tEU.
W ujęciu względnym największy wzrost zaobserwowano w Kłajpedzie (+57,1 %), która weszła do 20 największych portów kontenerowych UE, zdobywając 12 miejsce w rankingu. Triest również odnotował duży wzrost o 23,1 proc., co pozwoliło portowi na awans na 19. pozycję po awansie o cztery miejsca w porównaniu do 2021 r. Natomiast największe względne spadki przeładunków kontenerów w europejskich portach zanotowano w La Spezia (20,2 %), Walencji (-9,9 %), Sines (-8,8 %), Bremerhaven (-8,2 %) i Rotterdamie (-7,1 %).