Partnerzy portalu

Kolej a alternatywne środki transportu towarów w Europie

W Polsce udział kolei w transporcie towarów drogami lądowymi wynosił w 2021 r 22%., co daje 14. pozycję na tle 27 państw europejskich. Pozostała część ładunków obsługiwana jest przez transport drogowy (78%). Kolej w największym zakresie jest wykorzystywana do transportu towarów na Litwie (62,5% udziału), a w najmniejszym w Irlandii (0,6%). Urząd Transportu Kolejowego opublikował raport prezentujący kolej na tle alternatywnych lądowych środków transportu towarów w Europie.

W najnowszej publikacji UTK „Kolej a alternatywne środki transportu w Europie” przedstawiono wyniki analizy danych Eurostat i UTK dla 23 krajów europejskich na temat pracy przewozowej, a także udziału w niej poszczególnych środków transportu lądowego: kolei, transportu drogowego, żeglugi śródlądowej. Z danych wynika m.in., że w 2022 r. kolej zrealizowała niespełna 17% pracy przewozowej w lądowym transporcie towarów. Dla transportu drogowego wartość ta wyniosła ponad 78%. W przypadku żeglugi śródlądowej było to niespełna 5%. Na tle 27 krajów UE kolej w największym zakresie była wykorzystywana do transportu towarów na Litwie (62,5% udziału), Łotwie (53,4% udziału) i Estonii (40,1% udziału). W 2021 r. transport drogowy w tych krajach odpowiadał odpowiednio za 37,5%, 46,6% i 59,9% przewozów towarów lądowymi środkami transportu. Dla porównania udział transportu drogowego w przewozie towarów w Irlandii to 99,4%, Grecji 97,1% a Hiszpanii 95,7%. Na kolej w tych krajach przypada udział odpowiednio 0,6%, 2,9% i 4,3%.

Według założeń Komisji Europejskiej, do 2050 roku emisja z transportu ma zmniejszyć się o 90%. Ma to nastąpić m.in. dzięki dwukrotnemu zwiększeniu kolejowego ruchu towarowego do 2050 r. Ten ambitny plan ma szansę odwrócić proporcje wykorzystania środków transportu lądowego w Europie. Wyzwanie jest duże, bowiem udział kolei w tym sektorze jest w skali europejskiej bardzo zróżnicowany, co prezentuje publikacja UTK.   

Zgodnie z wymogami Europejskiego Zielonego Ładu, znaczące korzyści ekologiczne mogą być osiągnięte przez rozwój rynku przewozów towarów koleją. Pomimo że kolej, jak żaden inny środek transportu, wpisuje się w strategię na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, podejmowane na przestrzeni ostatnich lat „zielone inicjatywy” nie spowodowały znacznego przesunięcia modalnego. W przewozie towarów w UE wciąż dominuje transport drogowy, który odpowiada za prawie 77% emisji gazów cieplarnianych w transporcie[1], podczas gdy kolej tylko za niespełna 0,4%.

W analizie UTK opisano także szwajcarskie, austriackie czy hiszpańskie przykłady polityki transportowej służące jeszcze większemu wykorzystaniu kolei w tych krajach (a tym samym osiąganiu celów klimatycznych). Jednym z ciekawszych jest nowa ustawa o odpadach w Austrii. Zgodnie z jej zapisami od 1 stycznia 2023 r. dla odpadów ważących ponad 10 ton i przewożonych na odległość minimum 300 km wymagany jest niskoemisyjny transport, w tym transport kolejowy. Ta minimalna odległość ma być zmniejszana, do 100 km w 2026 r.

Od czasu uruchomienia strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności w grudniu 2020 r. i podjętych do tej pory działań, wciąż wiele krajowych przepisów i barier technicznych stanowi przeszkodę w zwiększeniu konkurencyjności kolei. Istotnym problemem jest niewystarczający poziom rozwoju infrastruktury. Paradoksalnie znaczny wzrost przewozów kolejowych niesie za sobą wyzwania związane z przepustowością, co ma wpływ na jakość i niezawodność usług kolejowych. To z kolei utrudnia planowanie i zwiększa koszty

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close