Rząd przyjął program wieloletni dla II etapu CPK
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Program ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2030. Chodzi o działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych oraz rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego etapu lotniska CPK. Dotyczy to także kluczowych inwestycji towarzyszących – kolejowych i drogowych oraz projektów, które są bezpośrednio związane z uruchomieniem portu lotniczego.
Najważniejsze założenia
- Ustanowione zostały ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń związanych z budową CPK w latach 2024-2030. Dotyczy to działań polegających na kontynuacji prac przygotowawczych i prac projektowych oraz rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych związanych z budową pierwszego etapu lotniska CPK. Chodzi także o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska. Przedstawiona została również informacja na temat zaplanowanych do osiągnięcia celów, realizowanych przedsięwzięć oraz ich budżetów, a także określony został sposób finansowania.
- Inwestycja dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje przygotowanie i realizację najważniejszego węzła transportowego w skali kraju, który ma zintegrować ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.
– W ramach tego projektu, w odległości 37 km od Warszawy, zostanie wybudowany port lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
– Budowa CPK to także powstanie zurbanizowanych obszarów, tzw. Airport City i Cargo City, na obszarze otoczenia projektowanego lotniska. - W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia kolejowe na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz., zapewniając jednocześnie dostęp do szybkiej kolei także mniejszym ośrodkom.
- Centralny Port Komunikacyjny będzie miał również istotne znaczenie dla ochrony interesów i zapewnienia bezpieczeństwa Polski, w tym jako inwestycja strategiczna dla obronności i wzmocnienia wschodniej flanki NATO.
- Na projekt budowy CPK składają się zarówno inwestycje komercyjne, zapewniające odpowiedni zwrot kapitałowy, atrakcyjny dla inwestorów z rynku prywatnego, jak i inwestycje o charakterze publicznym, obejmujące m.in. modernizację i rozbudowę sieci kolejowej.