Partnerzy portalu

Rząd przyjął program wieloletni dla II etapu CPK

Tagi:

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Program ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2030. Chodzi o działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych oraz rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego etapu lotniska CPK. Dotyczy to także kluczowych inwestycji towarzyszących – kolejowych i drogowych oraz projektów, które są bezpośrednio związane z uruchomieniem portu lotniczego. 

Najważniejsze założenia

  • Ustanowione zostały ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń związanych z budową CPK w latach 2024-2030. Dotyczy to działań polegających na kontynuacji prac przygotowawczych i prac projektowych oraz rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych związanych z budową pierwszego etapu lotniska CPK. Chodzi także o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska. Przedstawiona została również informacja na temat zaplanowanych do osiągnięcia celów, realizowanych przedsięwzięć oraz ich budżetów, a także określony został sposób finansowania.
  • Inwestycja dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje przygotowanie i realizację najważniejszego węzła transportowego w skali kraju, który ma zintegrować ruch lotniczy, kolejowy i drogowy. 
    – W ramach tego projektu, w odległości 37 km od Warszawy, zostanie wybudowany port lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie
    – Budowa CPK to także powstanie zurbanizowanych obszarów, tzw. Airport City i Cargo City, na obszarze otoczenia projektowanego lotniska.
  • W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia kolejowe na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz., zapewniając jednocześnie dostęp do szybkiej kolei także mniejszym ośrodkom.
  • Centralny Port Komunikacyjny będzie miał również istotne znaczenie dla ochrony interesów i zapewnienia bezpieczeństwa Polski, w tym jako inwestycja strategiczna dla obronności i wzmocnienia wschodniej flanki NATO. 
  • Na projekt budowy CPK składają się zarówno inwestycje komercyjne, zapewniające odpowiedni zwrot kapitałowy, atrakcyjny dla inwestorów z rynku prywatnego, jak i inwestycje o charakterze publicznym, obejmujące m.in. modernizację i rozbudowę sieci kolejowej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close