Partnerzy portalu

Port Koper osiągnął wzrosty w kluczowych grupach towarowych

Rada Nadzorcza Portu Koper na swoim posiedzeniu 23 listopada 2023 r. zatwierdziła sprawozdanie z działalności grupy i spółki za pierwsze dziewięć miesięcy roku, kosztorys wyników na rok 2023 oraz biznes plan na rok 2024.

Luka Koper w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku wypadła dobrze, a wszystkie wskaźniki finansowe przekroczyły plany na ten okres. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 233,9 mln euro i kształtują się na poziomie z analogicznego okresu ubiegłego roku i są o 8%, czyli 17,8 mln euro wyższe od planowanych. Wzrost przychodów wynikał z wyższej przeładunku kontenerów i samochodów, wyższych wolumenów usług napełniania i rozładunku kontenerów oraz wyższych cen usług, natomiast przychody z magazynowania były niższe o 17,8 mln EUR ze względu na stopniowe poprawianie się globalnej sytuacji logistycznej i krótsze czasy przetrzymywania towarów w magazynach. Zysk operacyjny (EBIT) osiągnięty do września włącznie wyniósł 51,6 mln euro, przekraczając plan o 92%, czyli 24,7 mln euro. Było to spowodowane wyższymi przychodami netto ze sprzedaży oraz niższymi od planowanych o 3%, czyli o 6,2 mln EUR, kosztami operacyjnymi. EBIT był jednak niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku ze względu na niższe przychody z magazynów oraz wyższe koszty wynikające z presji inflacyjnej, dodatkowych rekrutacji i zmian w strukturze biznesu. EBITDA była również o 47% wyższa od planowanej i na dzień 30 września wyniosła 76,1 mln EUR.

— Mimo różnych prognoz, światowa gospodarka ożywia się wolniej, niż oczekiwano. Sytuacja logistyczna pozostaje złożona, przypływy kontenerowców nadal są opóźnione zarówno na bezpośrednich połączeniach z Dalekim Wschodem, jak i do portów w regionie Morza Śródziemnego, a stawki frachtowe stopniowo spadają. Armatorzy prognozują ograniczenie usług z Dalekiego Wschodu na koniec roku, podczas gdy porty w Europie borykają się z wysokim wskaźnikiem obłożenia terminali samochodowych. Potencjalna eskalacja konfliktu na Bliskim Wschodzie stwarza dodatkowe ryzyko dla przepływów towarów przez Kanał Sueski. Niemniej jednak osiągnęliśmy wynik powyżej oczekiwań i odnotowaliśmy wzrost przerobu w obu strategicznych grupach towarowych – powiedziała na koniec okresu styczeń-wrzesień Nevenka Kržan, prezes Zarządu Luka Koper. 

Terminal Kontenerowy obsłużył 812 tys. TEU, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu do 2022 roku, natomiast Terminal Samochodowy i RO-RO obsłużyło 692,6 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 22%. Łączny przerób wyniósł 16,8 mln ton, nieco mniej niż oczekiwano.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy zakończono dwie duże inwestycje – aranżację powierzchni powierzchni magazynowej Cassette 5A oraz budowę nowych punktów wtykowych dla kontenerów chłodniczych. Do końca roku spodziewane jest zakończenie budowy nowego zewnętrznego Terminalu Ciężarowego w Serminie oraz modernizacji instalacji chłodniczej i przeciwpożarowej zbiorników metanolu. Trwają także prace związane z budową dwunastego miejsca do cumowania w Basenie 2, magazynu wyrobów stalowych 54 i dwóch 3-megawatowych elektrowni słonecznych, a także prace związane z pogłębianiem dna morskiego i próbnym transferem osadów morskich.

Szacunek wyników biznesowych: zysk operacyjny 40% wyższy niż planowano

W 2023 rok Luka Koper rozpoczął optymistycznie, ale prognozy dotyczące wzrostu aktywności gospodarczej nie do końca się sprawdziły. Ożywienie gospodarcze było wolniejsze niż oczekiwano, a wzrost gospodarczy był umiarkowany w ciągu roku. Niemniej jednak Grupa Luka Koper wypadła dobrze i wygląda na to, że zakończy rok powyżej oczekiwań. Według szacunków sprzedaż netto wyniesie 302,8 mln euro, czyli o 4%, czyli 12,7 mln euro, więcej niż planowano. Przychody z magazynowania spadły w porównaniu z 2022 r. ze względu na stopniowe rozluźnianie globalnego środowiska logistycznego i krótszy czas przebywania w magazynach. Oczekiwane niższe przychody z magazynów oraz wzrost kosztów w związku z presją inflacyjną będą miały także wpływ na osiągnięty do końca roku EBIT, który wyniesie 49,1 mln euro, czyli o 42%, czyli 14,5 mln euro powyżej celu. Zysk netto będzie również o 40%, czyli o 12,8 mln euro wyższy i wyniesie 45,1 mln euro.

W porównaniu do roku 2022 zaobserwujemy wzrost w obu strategicznych grupach towarowych. Przeładunek kontenerów (TEU) wyniesie 1 061 tys. TEU, co oznacza wzrost o 4% w stosunku do 2022 r., natomiast przeładunek samochodów (szt.) będzie o 11% wyższy niż w 2022 r. przy 893 tys. pojazdów, przekraczając wolumeny planowane na 2023 rok. W segmencie drobnicy utrzymuje się tendencja do konteneryzacji drewna, w 2023 roku niższy przeładunek produktów naftowych będzie charakteryzował się ładunkami płynnymi, natomiast nieznacznie niższymi ładunkami masowymi suchymi kosztem soi, tlenku glinu , fosforany, węgiel i rudy żelaza. Oczekuje się, że łączna przepustowość morska (w tonach) osiągnie 22,1 mln ton do końca 2023 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close