Port Koper osiągnął wzrosty w kluczowych grupach towarowych
Rada Nadzorcza Portu Koper na swoim posiedzeniu 23 listopada 2023 r. zatwierdziła sprawozdanie z działalności grupy i spółki za pierwsze dziewięć miesięcy roku, kosztorys wyników na rok 2023 oraz biznes plan na rok 2024.
Luka Koper w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku wypadła dobrze, a wszystkie wskaźniki finansowe przekroczyły plany na ten okres. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 233,9 mln euro i kształtują się na poziomie z analogicznego okresu ubiegłego roku i są o 8%, czyli 17,8 mln euro wyższe od planowanych. Wzrost przychodów wynikał z wyższej przeładunku kontenerów i samochodów, wyższych wolumenów usług napełniania i rozładunku kontenerów oraz wyższych cen usług, natomiast przychody z magazynowania były niższe o 17,8 mln EUR ze względu na stopniowe poprawianie się globalnej sytuacji logistycznej i krótsze czasy przetrzymywania towarów w magazynach. Zysk operacyjny (EBIT) osiągnięty do września włącznie wyniósł 51,6 mln euro, przekraczając plan o 92%, czyli 24,7 mln euro. Było to spowodowane wyższymi przychodami netto ze sprzedaży oraz niższymi od planowanych o 3%, czyli o 6,2 mln EUR, kosztami operacyjnymi. EBIT był jednak niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku ze względu na niższe przychody z magazynów oraz wyższe koszty wynikające z presji inflacyjnej, dodatkowych rekrutacji i zmian w strukturze biznesu. EBITDA była również o 47% wyższa od planowanej i na dzień 30 września wyniosła 76,1 mln EUR.
— Mimo różnych prognoz, światowa gospodarka ożywia się wolniej, niż oczekiwano. Sytuacja logistyczna pozostaje złożona, przypływy kontenerowców nadal są opóźnione zarówno na bezpośrednich połączeniach z Dalekim Wschodem, jak i do portów w regionie Morza Śródziemnego, a stawki frachtowe stopniowo spadają. Armatorzy prognozują ograniczenie usług z Dalekiego Wschodu na koniec roku, podczas gdy porty w Europie borykają się z wysokim wskaźnikiem obłożenia terminali samochodowych. Potencjalna eskalacja konfliktu na Bliskim Wschodzie stwarza dodatkowe ryzyko dla przepływów towarów przez Kanał Sueski. Niemniej jednak osiągnęliśmy wynik powyżej oczekiwań i odnotowaliśmy wzrost przerobu w obu strategicznych grupach towarowych – powiedziała na koniec okresu styczeń-wrzesień Nevenka Kržan, prezes Zarządu Luka Koper.
Terminal Kontenerowy obsłużył 812 tys. TEU, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu do 2022 roku, natomiast Terminal Samochodowy i RO-RO obsłużyło 692,6 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 22%. Łączny przerób wyniósł 16,8 mln ton, nieco mniej niż oczekiwano.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy zakończono dwie duże inwestycje – aranżację powierzchni powierzchni magazynowej Cassette 5A oraz budowę nowych punktów wtykowych dla kontenerów chłodniczych. Do końca roku spodziewane jest zakończenie budowy nowego zewnętrznego Terminalu Ciężarowego w Serminie oraz modernizacji instalacji chłodniczej i przeciwpożarowej zbiorników metanolu. Trwają także prace związane z budową dwunastego miejsca do cumowania w Basenie 2, magazynu wyrobów stalowych 54 i dwóch 3-megawatowych elektrowni słonecznych, a także prace związane z pogłębianiem dna morskiego i próbnym transferem osadów morskich.
Szacunek wyników biznesowych: zysk operacyjny 40% wyższy niż planowano
W 2023 rok Luka Koper rozpoczął optymistycznie, ale prognozy dotyczące wzrostu aktywności gospodarczej nie do końca się sprawdziły. Ożywienie gospodarcze było wolniejsze niż oczekiwano, a wzrost gospodarczy był umiarkowany w ciągu roku. Niemniej jednak Grupa Luka Koper wypadła dobrze i wygląda na to, że zakończy rok powyżej oczekiwań. Według szacunków sprzedaż netto wyniesie 302,8 mln euro, czyli o 4%, czyli 12,7 mln euro, więcej niż planowano. Przychody z magazynowania spadły w porównaniu z 2022 r. ze względu na stopniowe rozluźnianie globalnego środowiska logistycznego i krótszy czas przebywania w magazynach. Oczekiwane niższe przychody z magazynów oraz wzrost kosztów w związku z presją inflacyjną będą miały także wpływ na osiągnięty do końca roku EBIT, który wyniesie 49,1 mln euro, czyli o 42%, czyli 14,5 mln euro powyżej celu. Zysk netto będzie również o 40%, czyli o 12,8 mln euro wyższy i wyniesie 45,1 mln euro.
W porównaniu do roku 2022 zaobserwujemy wzrost w obu strategicznych grupach towarowych. Przeładunek kontenerów (TEU) wyniesie 1 061 tys. TEU, co oznacza wzrost o 4% w stosunku do 2022 r., natomiast przeładunek samochodów (szt.) będzie o 11% wyższy niż w 2022 r. przy 893 tys. pojazdów, przekraczając wolumeny planowane na 2023 rok. W segmencie drobnicy utrzymuje się tendencja do konteneryzacji drewna, w 2023 roku niższy przeładunek produktów naftowych będzie charakteryzował się ładunkami płynnymi, natomiast nieznacznie niższymi ładunkami masowymi suchymi kosztem soi, tlenku glinu , fosforany, węgiel i rudy żelaza. Oczekuje się, że łączna przepustowość morska (w tonach) osiągnie 22,1 mln ton do końca 2023 r.