Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Inwestor terminalu kontenerowego na spotkaniu u prezydenta Świnoujścia 

Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz belgijsko-katarskiego konsorcjum DEME Concessiosns N.V. i QTerminals W.L.L., inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego spotkali się z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia. Spotkanie odbyło się 9 listopada 2023 w Świnoujściu. W jego trakcie prezydent Żmurkiewicz przedstawił ogólne informacje na temat miasta, specyfiki jego głównych obszarów oraz potrzeb mieszkańców. 

Świnoujście zajmuje bardzo wysokie miejsce w rankingu prezentującym aktywność inwestycyjną samorządów w Polsce, obejmującym wydatki inwestycyjne ponoszone przez miasta w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Kolejna duża inwestycja, czyli pojawienie się terminalu kontenerowego oznaczać będzie przychody budżetu miasta z tytułu podatków, ale również szansę rozwoju dla całego regionu poprzez powstanie atrakcyjnych miejsc pracy w nowoczesnym przedsiębiorstwie o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego. 

Prezydent podkreślił pozytywny stosunek do inwestora terminalu kontenerowego. Poinformował także o oczekiwaniach gminy wobec niego. Te samorząd przedstawił w piśmie do pełnomocnika zarządu ds. terminala kontenerowego ZMPSiŚ z dnia 21 kwietnia 2020 roku. Znalazły się w nim m.in. takie zadania, jak zaopatrzenie terminala i miasta w wodę pitną z ujęcia „Kodrąbek”, czy budowa kąpieliska na Warszowie z drogami dojazdowymi i pełnym zapleczem.

Przedstawiciele Konsorcjum zaprezentowali profil Konsorcjum, zakres działania firm wchodzących w jego skład oraz zamiary inwestycyjne. Omówiona została również koncepcja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, czyli w znakomitej lokalizacji takiego terminalu w regionie North Range, który obecnie rozciąga się od portu Le Havre do Gdańska, oraz sytuacja na bałtyckim rynku kontenerowym i perspektywy rozwoju tego rynku.

Uczestnicy spotkania zgodnie podkreśli potrzebę rozwijania dialogu pomiędzy stronami, tak by wypracować wzajemne zaufanie i wzmacniać społeczną akceptację dla portowej inwestycji. Tym bardziej, że inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln Euro. Rozmówcy omówili ogólny harmonogram inwestycji oraz działania planowane w najbliższym czasie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA stworzył ogólne ramy idei głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, która będzie jednak realizowana przez prywatnego inwestora, zgodnie z jego koncepcją. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie. Zgodnie z tym planem wybrany inwestor ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. 10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z konsorcjum wyłonionym na drodze publicznego postępowania, składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Trzy miesiące później ZMPSiŚ otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Decyzję wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką.

Terminal będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu kontenerowego, który w fazie działalności eksploatacyjnej nie generuje znaczącego obciążenia dla środowiska a z racji lokalizacji jego wpływ na otoczenie i środowisko naturalne będzie ograniczone do minimum. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu. Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z drogą ekspresową S3 również omijają osiedla mieszkalne.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Klienci terminalu będą mogli również w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close