Spadła punktualność pociągów towarowych w III kw. 2023 r.
W III kwartale tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 89,6% pociągów pasażerskich oraz nieco ponad 51,9% pociągów towarowych. Punktualność przewozów dla przewozów towarowych była minimalnie niższa niż w II kwartale. Łącznie przewoźnicy uruchomili 583,3 tys. pociągów.
Między lipcem a wrześniem przewoźnicy uruchomili 102,7 tys. pociągów towarowych. Do stacji końcowej punktualnie dotarło 51,89% z nich. W porównaniu do I kwartału punktualność była lepsza o 3,44 punktu procentowego, natomiast w porównaniu do II kwartału spadek wyniósł 1,67 punktu procentowego. W przypadku pociągów uruchamianych na terenie kraju wskaźnik punktualności za trzeci kwartał wyniósł 54,27%. Punktualność pociągów międzynarodowych ukształtowała się na poziomie 41,80%.
Najlepszy pod względem punktualności był lipiec, w którym pociągi przyjeżdżały na czas w 52,47% przypadków. W sierpniu było to 52,13%, natomiast we wrześniu 51,09%. Średni czas opóźnienia pociągu towarowego w tych miesiącach wyniósł 679 minut.
Wśród najczęstszych przyczyn opóźnień w okresie lipiec-wrzesień znalazły się te zakwalifikowane pod kodami 50-4 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów), 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu, 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw). Dwa pierwsze kody są związane z krótkotrwałymi opóźnieniami, ale ostatni często jest przypisywany w sytuacjach znaczącego opóźnienia (dla 472 przyczyn przypisanych do tego kodu opóźnienie wyniosło minimum 60 minut).