Partnerzy portalu

Wysokie stopy procentowe będą nadal hamować popyt konsumpcyjny?

W różnych analizach i wypowiedziach powtarzane są opinie, że sytuacja gospodarcza na świecie i na rynku logistyki powraca do normalności, znanej chociażby z 2019 r. Świadczyć o tym mają np. kurczące się zapasy towarów w magazynach przemysłowych i handlowych w Europie i USA. Ale wnioski z tej tendencji są mało optymistyczne.

W przyszłym roku nie można spodziewać się korekty zapasów (ich zwiększenia), czyli także wzrostu popytu na transport towarów. Powodem są wysokie stopy procentowe, które będą nadal hamować popyt konsumpcyjny. Zarazem jakby wbrew tym ocenom, prognoza Europejskiego Banku Centralnego (EBC) wskazuje, że gospodarka strefy euro wzrośnie w 2024 r. o 1 proc., a prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) przewiduje wzrost nawet o 1,2 proc., po 0,7 proc. wzroście prognozowanym w br. Przedstawiciele firm transportu morskiego wskazują natomiast: mamy czas korekty na rynku, co jest nieodłącznym elementem cyklów ekonomicznych. 

Paradoksy rynku finansowego?

Od czasu kryzysu gospodarczego w 2008 r. europejscy obywatele i korporacje lokują pieniądze w aktywach finansowych, informuje agencja prasowa Reuters. Według danych EBC, w II kwartale br. aktywa finansowe firm strefy euro wzrosły do rekordowych 34 bln euro (z 15 bln w 2009 r.), a łączna wartość aktywów gospodarstw domowych (depozytów, walut i akcji) do 29 bln euro (z 17 bln). Do tego wzrostu przyczyniła się polityka EBC, która ograniczając inflację windowała stawki bazowe, czego skutkiem ubocznym było studzenie wzrostu gospodarczego. Było ono zarazem mniejsze niż można się było spodziewać – dzięki wydatkom i inwestycjom prywatnym. 

Według MFW, wydatki konsumpcyjne (które mają blisko 50 proc. udział w PKB strefy euro), rosły w okresie 2021-22 o ponad 4 proc. rocznie, tj. powyżej średniej długoterminowej (1 proc.). W tym samym okresie nakłady brutto na środki trwałe, będące miarą inwestycji przedsiębiorstw (odpowiadają za ok. 1/4 PKB strefy euro), również rosły znacznie szybciej niż zwykle.

Jednak w związku z tym, że w 2024 r. nadejdzie termin zapadalności większej liczby długów, a w sytuacji, gdy stopa referencyjna EBC jest wysoka, europejskie przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe prawdopodobnie zapłacą więcej odsetek od kredytów niż dochody uzyskiwane z inwestycji. Dlatego może to hamować popyt i wzrost gospodarczy, stwierdza Reuters. Zarazem podkreśla, że zaskakująca jest prognoza EBC. Wskazuje, że gospodarka strefy euro wzroście w przyszłym roku o do 1 proc., podczas gdy MFW przewiduje wzrost o 1,2 proc.

Cykl spadku o średniej wielkości

Powrót do normalności podkreślił podczas niedawnego webinarium Flexport także Jensen, dyrektor generalny i partner w firmie analitycznej Vespucci Maritime. Ale i on wskazał, że choć „wskaźniki zapasów towarów do sprzedaży znormalizowały się, Wysokie stopy procentowe będą nadal hamować popyt konsumpcyjny w 2024 r.”. Odrzucając wyobrażenia o wzroście popytu pod koniec 2023 r. (po zmniejszeniu zapasów), Jensen powiedział: „Idąc dalej (…) nie zobaczycie wzrostu popytu po korekcie zapasów, którego w przeciwnym razie można by się spodziewać”.

Odbicie wzrostu handlu międzynarodowego?

Rodolphe Saade – miliarder i szef trzeciej co do wielkości linii kontenerowej na świecie CMA CGM – ostrzegł, że branża żeglugi wkracza w „niespokojny okres”, informuje amerykańska agencja Bloomberg. Opisuje jego wypowiedzi z imprezy w Paryżu, z okazji utworzenia laboratorium badawczego non-profit zajmującego się sztuczną inteligencją, które jest wspierane przez firmę, którą kontroluje jego rodzina.„Trudność polega na tym, że mamy wiele kontenerowców, które wejdą na rynek od przyszłego roku, co grozi pogłębieniem nierównowagi między podażą a popytem” – powiedział Saade.

Zarazem podał, że „Spodziewamy się od 2 do 3 proc. wzrostu handlu w przyszłym roku” dodając, że CMA CGM jest „solidny finansowo” ze znacznym udziałem w rynku w krajach, w których działa, co pomoże mu przetrwać trudności. „Branża żeglugowa jest przyzwyczajona do wzlotów i upadków. To jest całkowicie cykliczne zjawisko. Mieliśmy doskonałe wyniki w latach 2021 i 2022, teraz wchodzimy w bardziej normalne czasy i jesteśmy na to przygotowani” – powiedział Saade.

Pandemiczny boom i obecny kryzys doprowadziły jednak już do pewnych zmian w branży. Na początku tego roku Maersk i Mediterranean Shipping Co., największe linie kontenerowe na świecie ogłosiły, że po dekadzie zakończą współpracę we współdzieleniu statków w sojuszu 2M, ponieważ ich rywalizacja w globalnej logistyce nasila się, przypomina Bloomberg. CMA CGM nie pójdzie zapewne tym śladem. Saade powiedział, że jest zadowolony z członkostwa grupy w sojuszu Ocean Alliance, do którego należy m.in. chińska państwowa firma Cosco Shipping Holdings Co.””Każdy ma swoje własne problemy. Jestem zadowolony z Cosco. To nasz wielki partner” – powiedział Saade.

Grupa CMA CGM wykorzystała ekstra przychody w okresie pandemii dywersyfikując działalność. Nabyła terminale morskie, aktywa transportu lotniczego i logistycznego, w tym zrealizowała największą w historii transakcję przejęcia ramienia logistycznego Bollore (za 5 mld euro). Niedawno grupa kupiła gazety francuskie – La Tribune i La Provence, być może przejmie jedną za rozgłośni telewizyjnych. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close