Niemcy: Trybunał Konstytucyjny wstrzymał rządowy plan finansowania dekarbonizacji gospodarki
Niemiecki fundusz Klimat i Transformacja, w ramach którego rząd w Berlinie planował przeznaczyć 60 mld euro na dotacje dla inwestycji w dekarbonizację gospodarki został uznany za sprzeczny z konsytuacją. Wyrok niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego oznacza, że w przyszłym roku zabraknie funduszy na wsparcie niektórych planowanych inwestycji w transport kolejowy.
Fundusz Klimat i Transformacja powołany został przez rząd Olafa Scholtza w sierpniu br. i objął fundusze, które pierwotnie były przewidziane na walkę ze skutkami pandemii koronawirusa. W ramach nowego funduszu ponad 60 mld euro miało być przeznaczone na wsparcie transformacji w energetyce i transporcie z pominięciem rygorystycznych niemieckich zasad udzielania pomocy publicznej. Na inwestycje kolejowe przewidziano 12,5 mld euro. Środki te zaplanowano na remonty infrastruktury, w celu likwidacji wąskich gardeł, powodujących w ostatnich latach duże utrudnienia ruchu pociągów, w tym także na liniach do niemieckich portów morskich. 3,8 mld euro miało być wydane na rozwój infrastruktury dla gospodarki wodorowej, a 4 mld euro na wsparcie produkcji półprzewodników.
Wydatki niezgodne z prawem
Trybunał Konstytucyjny w Karlsruhe orzekł, że zmiana przeznaczenia funduszy, które miały być wydane na walkę z pandemią koronawirusa narusza konstytucyjne zasady zaciągania długu publicznego. Rząd Niemiec zadeklarował, że wszystkie już zawarte umowy na dofinansowanie zielonej transformacji w energetyce i transporcie będą dotrzymane, a w przyszłości dalej będzie wspierać dekarbonizację. Jednakże wyrok TK stanowi duży problem przy planowaniu wydatków wydatków budżetowych na 2024 rok.
Wyrok oznacza, że rząd Niemiec będzie musiał opracował długoterminowy schemat finansowania dekarbonizacji. Sam fundusz Klimat i Transformacja nie zostanie zlikwidowany, ale z jego budżetu będą wyjęte środki, które miały być wydane na walkę z pandemią. Organizacje ochrony środowiska zaapelowały do władz w Berlinie o przyspieszenie działań, które mogą ograniczyć emisje gazów cieplarnianych bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak wprowadzenie limitu prędkości na autostradach.
Czytaj też: Niemcy: 1,1 mld euro na obniżenie opłat za energię dla przewoźników kolejowych