Dzień Polskiej Logistyki w Pradze
W ambasadzie RP w Pradze odbył się Dzień Logistyki Polskiej. Wzięli w nim udział przedsiębiorcy związani z portami, gospodarką, wymianą handlową i transportem międzynarodowym. Współorganizatorami i partnerami wydarzenia byli Krajowa Izba Gospodarki Morskiej, Allegro i Budimex.

W ramach wydarzenia odbyły się dwa panele dyskusyjne. Pierwszy zatytułowany był: Uniwersalizm polskich portów – regularne połączenia morskie jako gwarancja dostaw do i z Czech (Univerzalismus polských přístavů – pravidelné námořní spojení jako záruka dodávek z/do České republiky). Wystąpili w nich przedstawiciele zarządów polskich portów, Szczecin-Świnoujście – p. Aneta Szreder-Piernicka, Gdańsk – p. Katarzyna Sadowska, Gdynia – p. Jakub Koczara a także p. Jarosław Kiepura – PKP Cargo oraz reprezentujący czeski punk widzenia, p. Jan Sechter – Czeska Izba Gospodarcza.
Rozmawiano o możliwościach polskich portów, zakresie ich usług, i możliwości tranzytu przez nie czeskich towarów. Przedstawiciele zarządów portów podkreślali uniwersalizm polskich portów oraz wciąż prowadzone inwestycję w infrastrukturę portową oraz różne rozwiązania mające ułatwić współpracę z ich klientami. Mówili o regularnych połączeniach z ich portów oraz ich konkurencyjności wobec zachodnioeuropejskich w kontekście współpracy z klientami z Czech.
O dostępności do portów drogą lądową, w szczególności koleją, opowiedział p. J. Kiepura wskazując na już wykonane prace, ale też pewne problemy, które muszą być jeszcze rozwiązane i inwestycje, które muszą być jeszcze poczynione, aby połączenia kolejowe portów na naszym wschodnim i zachodnim wybrzeżu z Czechami, mogły lepiej funkcjonować. Pan J. Sechter, potwierdził fakt dobrego rozwoju infrastruktury drogowej po stronie polskiej jeśli chodzi o dostęp do polskich portów z Czech. Wskazał na w zasadzie gotową już polską drogę ekspresową S3 łączącą porty zachodniego wybrzeża z Czechami i utrudnienia w budowie D11, która to ma przedłużyć S3 po czeskiej stronie do Pragi.
Powiedział o rozmowach rządu czeskiego z władzami portu w Hamburgu dotyczących przedłużenia dzierżawy terenów w tym porcie, które Czechom gwarantował Traktat Wersalski, a których termin dzierżawy mija w 2029 r. Podkreślił, że Czesi chcieliby wymienić obecnie użytkowane terany na inne w tym porcie. a umowa ma dotyczyć terminali nie zajmujących się tranzytem kontenerów. Wskazał, że być może, w tym obszarze byłoby miejsce na negocjancie i rozmowy z polską stroną.
Drugi panel był poświęcony ofercie logistycznej bałtyckich operatorów (był to też jego tytuł – Logistická nabídka baltských operátorů). Wystąpili w nim p. Mikołaj Magiełka, Hutchison Ports Gdynia (GCT), p. Marcin Kamola – Baltic Hub, p. Mateusz Frankiewicz – Adampol oraz p. Radosław Staniewski – Polferries. Podczas tego panelu rozmówcy przedstawili swoje rozwiązania i oferty dla potencjalnych czeskich partnerów, rozmawiali m.in. o różnych aspektach obsługi ładunków, wysokiej elastyczności i kreatywności w rozwiązywaniu problemów swoich klientów, a także „dekarbonizacji usług” i wiązących się z tym konsekwencji dla operatorów i ich klientów.
Źródło: KIGM