Nowy rozdział w dekarbonizacji transportu morskiego, VBC „zielonym” game changerem?
Fińska grupa technologiczna Wärtsilä wprowadziła pierwsze w sektorze morskim, dostępne powszechnie na rynku rozwiązanie oparte na silnikach 4-suwowych z użyciem wodoru, dla którego nośnikiem jest amoniak. Stwarza to realną opcję w poszukiwaniu ekologicznych, niskoemisyjnych paliw i umożliwia znaczny postęp w zrównoważonych operacjach żeglugowych.
W ciągu ok. dwu lat na świecie różne firmy i start-upy zgłosiły różne prototypy silników „amoniakalnych”, potencjalnie do zastosowań na statkach, w ciągnikach rolniczych i samochodach osobowych. Są to jednak nadal prototypy, które na tym etapie rozwiązań technologicznych pozostają nieekonomiczne w użyciu. Wärtsilä stwierdza, że przekroczyła ten próg, także we współpracy z partnerami.
Umowa biznesowa
Na początku tego miesiąca Wärtsilä i norweska, żeglugowa spółka joint venture Viridis Bulk Carriers (VBC) podpisały list intencyjny w sprawie zastosowania silnika amoniakowego Wärtsilä 25 na zamawianych przez armatora statkach. VBC (wraz z partnerami: Amon Maritime, Mosvolds Rederi i Navigare Logistics) planuje zlecić budowę serii masowców z nowym napędem, które zapewnią klientom żeglugi bliskiego zasięgu bezemisyjną opcję żeglugi na rynku europejskim. Kontrakt w sprawie zakupu nowych silników ma zostać podpisany na początku 2024 roku, a dostawa pierwszych ma być zrealizowana w 2025 r.
Charakterystyka Wärtsilä 25
Silnik Wärtsilä 25, zaprezentowany po raz pierwszy na targach SMM 2022 (coroczne Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich w Hamburgu), ma moc wyjściową w zakresie od 1,9 do 3,1 MW. Jest to silnik dwupaliwowy, dostępny z opcjami wielopaliwowymi, tj. do spalania LNG, biogazu, biodiesla, a także wodoru, którego nośnikiem jest amoniak.
W tej ostatniej opcji elementami platformy silnikowej, oprócz samego silnika, jest system zasilania gazem opałowym AmmoniaPac, system łagodzenia uwalniania amoniaku Wärtsilä (WARMS) oraz reduktor NOx Wärtsilä (NOR) dla optymalnego oczyszczania spalin. Producent podkreśla, że bezpieczeństwo i wydajność mają kluczowe znaczenie dla jego rozwiązania, co zapewnia „wysoce zaawansowany system automatyki i umowa serwisowa w celu zapewnienia bezpiecznej i wydajnej pracy na pokładzie”.
Efekty
Nowe pędniki zmniejszą emisję gazów cieplarnianych (GHG) o ponad 70 proc. w porównaniu z podobną jednostką napędzaną olejem napędowym. Dlaczego nie w 100 procentach, zapewniając zero emisyjną żeglugę? To zależy od tego, czy sam amoniak jest „zielony”, w 100 proc. produkowany przy użyciu odnawialnych i bezemisyjnych źródeł energii, czyli z zerową emisją CO2, czy w technologii „szarej”, tj. w użyciem paliw kopalnych.
To dlatego wskaźnik 70 proc. redukcji GHG mierzony jest zasadzie „od źródła do kilwatera” – powiedział dziennikarzom Juha Kytölä z Wärtsilä, dyrektor ds. badań i rozwoju oraz inżynierii w Wärtsilä. Ponadto nawet używając zielonego amoniak jako paliwa, silnik Wärtsilä 25 nadal będzie wymagał „paliwa pilotującego” do procesu zapłonu i spalania. Jednak już poziom redukcji GHG o 70 proc. umożliwi natychmiastowe spełnienie zarówno wymogów dekarbonizacji transportu morskiego, określonego przez UE do osiągnięcia do 2050 r., jak i celów IMO 2040.
Opinie producenta
Platforma silnikowa Wärtsilä 25 opiera się na sprawdzonym systemie silnika dostosowanego do spalania LNG. „Dzięki niemu zdobyliśmy bezcenne doświadczenie, a Wärtsilä 25 jest całkowicie przyszłościową platformą silnikową, która łączy wydajność operacyjną ze zrównoważonym rozwojem środowiska” – powiedział podczas konferencji Roger Holm, prezes Wärtsilä Marine Power.
Padło też zaskakujące stwierdzenie. „Wärtsilä 25 jest pierwszym naszym silnikiem zasilanym amoniakiem i jest to ważny kamień milowy, ale na tym nie poprzestajemy. Chociaż z czasem planujemy dodatkowe silniki amoniakalne w naszym portfolio, zobowiązujemy się również do dalszego rozwoju i testowania technologii i rozwiązań, które mogą nadal wspierać branżę w dalszej redukcji emisji gazów cieplarnianych w przyszłości” – stwierdził Stefan Nysjö, wiceprezes ds. zasilania WMP.