Pociąg VTG zaprezentował innowacyjne technologie multimodalne na terminalu Rail Polska
Przemysł stalowy odpowiada obecnie za około 10% światowych emisji CO2. Transformacja w tym sektorze jest więc kluczowa na drodze dążenia do ograniczenia zmian klimatycznych. Koncern VTG, który oferuje szerokie portfolio produktów i usług specjalnie dla przemysłu stalowego – od odpowiednich wagonów i innowacyjnych nadbudówek po zoptymalizowane procesy spedycyjne, trakcyjne i rozwiązania cyfrowe, w ramach promocji swoich rozwiązań sformował „VTG Steel Train” – skład wagonów prezentujących innowacyjne rozwiązania. Pociąg ten wyruszył w połowie sierpnia w drogę po Europie. Do połowy listopada odwiedził kilka lokalizacji w Niemczech, Francji, Austrii, Włoszech i Polsce. Zgodnie z celem „Prawdziwy. Zielony. Transport dla życia.” zaprezentował branży stalowej, jak VTG może skutecznie wesprzeć proces jej transformacji.
26 października „VTG Steel Train” zatrzymał się w Polsce. Na terminalu kontenerowym partnera VTG – firmy Rail Polska sp. z o.o. we Włosienicy można było podziwiać tabor prezentujący nowoczesne rozwiązania dla transportu stalowego – w większości bazujące na rozwiązaniach intermodalnych. Na czele pociągu stanęła lokomotywa 207E-008 – nowoczesny elektrowóz produkowany przez Rail Polska – Zakład Taboru Kolejowego we Włosienicy. Na bazie zmodernizowanego podwozia lokomotywy M62 stworzono całkiem nową konstrukcję sześcioosiowej lokomotywy elektrycznej o mocy 2400kW, z mikroprocesorowym sterowaniem i przekształtnikami polskiej produkcji.
W składzie pociągu zaproszeni gości podziwiali między innymi rozmaite rozwiązania oparte na wagonach intermodalnych:
- Moduły ModuPallet Coil&Steel do transportu stali zarówno w zwojach, jak i w formie płyt i rur. Moduły zaprezentowano na wagonach Sggrrs 2x 40′, jednak można je stosować w najróżniejszych konfiguracjach – w zależności od potrzeb – na przykład na pojedyczych wagonach 40′ czy 60′.
- Moduły ModuPallet Steel do transportu szyn, rur czy płyt stalowych na wagonach Sggrrs. Tu również modułowa budowa umożliwia zastosowanie szeregu kombinacji i dopasowanie do potrzeb konkretnego wyrobu.
- Moduły Multimodal Box bulk Scrap 32, będące uniwersalnymi pojemnikami w formacie kontenera 20′, przystosowane do przewozu wszelkiego rodzaju złomu. Specjalna konstrukcja jest odporna na uszkodzenia. Dodatkowe drzwi wyczystkowe umożliwiają szybkie czyszczenie wnętrza z resztek przewożonego towaru.
- Płaskie kontenery do transportu zimnych oraz gorących zwojów blach. rozmiar płaskiego kontenera 20′ umożliwia sprawny przeładunek pomiędzy platformą kolejową i samochodową.
- Multimodal Box Bulk Coil & Pallet – kontenery z rozsuwaną dacho-ścianą w formacie 20′ do transportu zarówno zwojów blachy jak i towaru na paletach. Adaptacja wnętrza jest szybka i bezpieczna. Miękka plandeka chroniąca ładunek posiada od wewnątrz specjalną strukturę zapobiegającą skraplaniu się pary wodnej wewnątrz.
- Wagon cysterna zbudowany na bazie wagonu modułowego M2 oraz kontenera cysterny 40′
Oprócz rozwiązań intermodalnych zaprezentowano również wiele innych koncepcji dla przemysłu stalowego – Platformy typu Res z podłogą drewnianą lub stalową, wagony do przewozu stali z plandekowymi dacho-ścianami do ochrony ładunku przed wpływem warunków atmosferycznych, wagony kryte partnera VTG – Transswagon – z rozsuwanymi ścianami i dzieloną przestrzenią wewnętrzną. Goście oglądali z zaciekawieniem również wagon węglarkę, która dzięki dodatkowym punktom do mocowania ładunku może być z powodzeniem wykorzystywana w przemyśle stalowym.
Mnogość ciekawych rozwiązań intermodalnych, które można było zobaczyć w składzie „Steel Train” sprawia, że na łamach Intermodalnews.pl powrócimy niebawem z cyklem artykułów szczegółowo prezentujących poszczególne rozwiązania. Pozostaje cieszyć się, że tak wiele zmienia się na naszych torach i ciągle trwa dążenie do zoptymalizowania procesów transportowych – także w tak trudnym sektorze jak przemysł stalowy.