Grupa Wielton utrzymała pozycję w branży naczepowej
Po trzech kwartałach 2023 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 2,44 mld, malejąc rdr. o 2,1 proc. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 15 684 sztuk pojazdów wobec 17 524 sztuk przed rokiem (spadek o 10,5 proc.). Odkładanie decyzji zakupowych oraz słabnący popyt na przyczepy i naczepy transportowe przełożył się na niższy rok do roku backlog, wynoszący na koniec września 2023 r. ok. 6 200 sztuk.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. branża przewozów transportowych w Europie pozostawała pod silnym wpływem wielu niekorzystanych czynników rynkowych i gospodarczych, przyczyniających się do znaczącego wyhamowania popytu na naczepy i przyczepy, a w konsekwencji spadku poziomu zamówień. W okresie tak wyraźnego spowolnienia rynkowego, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy osiągnęły poziom 2,44 mld zł (-2,1% r/r.). Po trzech kwartałach 2023 r. utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynkach europejskich. Biorąc pod uwagę spadek poziomu zamówień w obecnym czasie, swoje działania koncentrujemy głównie na skróceniu terminu dostaw do klientów oraz utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej. – mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
Grupa Wielton utrzymała pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym. Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3 proc. utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego. Fruehauf sprzedał 3 309 sztuk pojazdów, o 8,5 proc. mniej niż trzech kwartałach 2022 r. Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się rdr. o 2,4 proc., do 547,5 mln zł. Wdrażany w Spółce program naprawczy zaowocował pozytywnym wynikiem EBITDA po trzech kwartałach w wysokości 5,7 mln zł. W Polsce z udziałami 14,5 proc. na miejscu trzecim uplasowała się spółka Wielton. Jej sprzedaż wolumenowa była na poziomie 3 822 sztuk pojazdów (spadek rdr. o 10,4 proc.). Przychody spółki w Polsce wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł po trzech kwartałach 2022 r. (wzrost o 0,4 proc.).
Brytyjska spółka Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 12,5 proc. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 2 789 szt. (spadek o 21,3 proc. rdr.) przy przychodach na poziomie 427 mln zł, czyli o 5 proc. niższych niż przed rokiem. Na szóste miejsce, z piątego przed rokiem, spadły niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Sprzedaż wolumenowa spółek była na poziomie 1 289 sztuk, zmniejszając się rdr. o 16,4 proc. Skonsolidowane przychody Langendorf oraz Wielton GmbH w Niemczech zmalały o 18,3 proc., do 276,4 mln zł.
Rozwój spółki Wielton Słowacja i jej współpraca z nowym dealerem zaowocowały rekordowo wysoką sprzedażą w tym kraju i awansem na pozycję wicelidera rynku. Łącznie w krajach CEE Grupa Wielton obroniła piątą pozycję na rynku. Sprzedaż wolumenowa wyniosła 1099 sztuk i była na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (spadek o 0,5 proc.). Przychody ze sprzedaży w regionie CEE zwiększyły się o 3,6 proc. do 156,2 mln zł.
Włoska spółka Viberti zwiększyła sprzedaż pojazdów o 8,2 proc. do 776 sztuk. Jej udziały w rynku włoskim, który zmniejszył się rdr. o 9,4 proc., wyniosły 7 proc. Zapewniło to jej piątą pozycję rynkową. Przychody firmy wyniosły 112,9 mln zł, zwiększyły się rdr. o 17,5 proc. Po trzech kwartałach spółka Guillén uplasowała się na dziewiątej pozycji, z udziałami w rynku hiszpańskim na poziomie 2,1 proc., wobec 3,4 proc. przed rokiem. Sprzedaż wolumenowa była na poziomie 305 szt. (spadek o 27,7 proc. rdr.). Przychody spółki w Hiszpanii zmalały o 13,7 proc., do 46,8 mln zł. W ramach budowy synergii
z najmłodszą spółką w Grupie, przejętą pod koniec 2021 r., do oferty na rynku hiszpańskim wprowadzone nowe produkty: m.in. naczepy podkontenerowe oraz naczepy z rozwiązaniami dla transportu lotniczego.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wynik EBITDA Grupy Wielton zwiększył się o 24,4 proc., rosnąc do poziomu 181,5 mln zł. Pomimo presji ze strony otoczenia rynkowego stopa marży EBITDA sięgnęła 7,4 proc. (5,8 proc. po w trzech kwartałach 2022 r.). Wysoka dyscyplina kosztowa sprawiła, że wskaźnik długu netto/EBITDA zachował bezpieczny poziom 2,18. Grupa zanotowała zysk netto na poziomie 85,2 mln zł, (o 9,6 proc. niższy od zysku netto z pierwszych trzech kwartałów 2022 r.) wsparty pozytywnym zdarzeniem jednorazowym w postaci wypłaconego odszkodowania BI o wartości 13,5 mln zł.