Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sytuacja makroekonomiczna wpłynęła na wyniki HHLA

Przychody i zyski spółki Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) spadły w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. Trwająca wojna na Ukrainie, napięcia geopolityczne, inflacja i rosnące stopy procentowe wywierają presję na popyt konsumencki i przemysłowy oraz w dalszym ciągu utrudniają ożywienie gospodarcze na świecie po pandemii. 

Wyniki biznesowe HHLA w pierwszej połowie 2023 r. odzwierciedlały już trudne warunki na rynku. Znaczący spadek wolumenów wynikający z sytuacji gospodarczej, który był widoczny w pierwszej połowie 2023 roku, w segmencie Kontenery wyhamował dzięki silniejszemu trzeciemu kwartałowi, ale w dalszym ciągu stanowił wyzwanie dla transportu kontenerowego. Ponadto krótsze czasy postoju kontenerów obsługiwanych na terminalach kontenerowych w Hamburgu w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego spowodowały obniżenie opłat za składowanie. Przychody w Grupie HHLA spadły o 7,1 procent do 1 090,0 mln euro (rok poprzedni: 1 172,7 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) spadł o 52,8 procent do 75,6 mln euro (rok poprzedni: 160,1 mln euro). Marża EBIT wyniosła 6,9 proc. (rok poprzedni: 13,7 proc.). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 11,9 mln euro (rok poprzedni: 69,8 mln euro).

— Słaba sytuacja gospodarcza w dalszym ciągu wpływa na działalność biznesową HHLA jako międzynarodowej firmy logistycznej. Wynikające z tego trudne warunki makroekonomiczne znajdują zatem odzwierciedlenie również w wynikach spółki po trzecim kwartale. Tym ważniejsze jest jednak utrzymanie kursu strategicznego w czasach wielokrotnych kryzysów. Dlatego nawet w niespokojnych czasach konsekwentnie pracujemy nad wzmocnieniem konkurencyjności i przyszłej rentowności firmy oraz kontynuowaniem naszych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. W rezultacie w trzecim kwartale terminal kontenerowy Altenwerder w Hamburgu ponownie uzyskał certyfikat neutralności klimatycznej, a sieć HHLA Pure została dodatkowo rozbudowana przez naszą kolejową spółkę zależną Metrans, aby zapewnić przyjazny dla klimatu transport kontenerowy — skomentowała Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.

Podgrupa Port Logistics: Wyniki od stycznia do września 2023 r

Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy spadek przychodów o 7,4 procent do 1 061,3 mln euro (rok poprzedni: 1 145,8 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 57,4 procent do 61,8 mln euro (rok poprzedni: 145,3 mln euro). Marża EBIT wyniosła 5,8 proc., co oznacza spadek o 6,9 pkt proc. w porównaniu rok do roku. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych spadł o 94,9 procent do 3,1 mln euro (rok poprzedni: 61,3 mln euro). Zysk na akcję wyniósł zatem 0,04 € (rok poprzedni: 0,85 €).

W segmencie Kontenery przeładunki kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA spadły rok do roku o 8,5 proc. do 4 455 tys. standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 4 869 tys. TEU). Wolumen przeładunków w terminalach kontenerowych w Hamburgu, wynoszący 4 286 tys. TEU, spadł o 6,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (rok poprzedni: 4 605 tys. TEU). Głównym powodem był spadek wolumenów żeglugi w regionie Dalekiego Wschodu, w szczególności w Chinach. Pozytywna dynamika wolumenu ładunków w Ameryce Północnej i wolumenu przeładunku na Bliskim Wschodzie nie były w stanie zrównoważyć tej tendencji. Natężenie ruchu dowozowego również znacznie spadło w porównaniu z rokiem poprzednim. Oprócz ograniczenia ruchu w Szwecji i Polsce, nie było również wolumenów z Rosji. Udział przeładunków drogą morską wyniósł 18,4 proc. (rok poprzedni: 20,5 proc.).

Wolumen przeładunków na międzynarodowych terminalach kontenerowych spadł w ujęciu rok do roku o 36,0 proc. do 169 tys. TEU (rok poprzedni: 264 tys. TEU). Było to spowodowane w szczególności silnym spadkiem wolumenu ładunków w Terminalu Kontenerowym Odessa (CTO) po zawieszeniu przez władze obsługi morskiej w tym terminalu pod koniec lutego 2022 r. w następstwie rosyjskiej inwazji. W 2023 roku nie odnotowano także dodatkowych zawinięć na terminalu kontenerowym TK Estonia jako alternatywy dla portów rosyjskich. Znaczący wzrost przeładunków na wielofunkcyjnym terminalu HHLA PLT Italy nie był w stanie zrekompensować tego niedoboru.

Przychody segmentu spadły w okresie sprawozdawczym o 18,2 procent do 534,3 mln euro (rok poprzedni: 653,2 mln euro). Oprócz znacznego spadku wolumenów wynikało to głównie z krótszych czasów postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach w Hamburgu, co przełożyło się na wzrost opłat za magazynowanie w tym samym okresie poprzedniego roku ze względu na zakłócenia w łańcuchu dostaw. Na tym tle wynik operacyjny (EBIT) spadł o 77,6 procent do 27,3 mln euro (rok poprzedni: 121,7 mln euro). Marża EBIT spadła o 13,5 pkt. proc. do 5,1 proc. (rok poprzedni: 18,6 proc.).

W segmencie Intermodal przewozy kontenerów spadły łącznie o 3,4 proc. do 1 222 tys. kontenerów standardowych (TEU) (rok poprzedni: 1 266 tys. TEU). Transport kolejowy spadł rok do roku o 1,6 proc. do 1 037 tys. TEU (rok poprzedni: 1 054 tys. TEU). Spadek dotknął wszystkie główne szlaki, w szczególności ruch polski. Spadek nastąpił w transporcie drogowym o 12,4 proc. do 185 tys. TEU (rok poprzedni: 211 tys. TEU).

Przy wzroście o 8,0 procent rok do roku do 465,8 mln euro (w roku poprzednim: 431,4 mln euro), rozwój przychodów był ostro przeciwny do wzrostu wolumenu transportu. Powodem tego był wzrost przychodów przewozowych w roku poprzednim, który został skorygowany o zwiększone koszty zakupu usług, w szczególności energii. Wynik operacyjny (EBIT) w okresie sprawozdawczym spadł o 4,1 procent do 61,4 mln euro (rok poprzedni: 64,0 mln euro). Główną przyczyną spadkowego trendu EBIT był spadek wolumenów przewozów. Marża EBIT spadła o 1,6 punktu procentowego do 13,2 proc. (rok poprzedni: 14,8 proc.).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close