Sytuacja makroekonomiczna wpłynęła na wyniki HHLA
Przychody i zyski spółki Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) spadły w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. Trwająca wojna na Ukrainie, napięcia geopolityczne, inflacja i rosnące stopy procentowe wywierają presję na popyt konsumencki i przemysłowy oraz w dalszym ciągu utrudniają ożywienie gospodarcze na świecie po pandemii.
Wyniki biznesowe HHLA w pierwszej połowie 2023 r. odzwierciedlały już trudne warunki na rynku. Znaczący spadek wolumenów wynikający z sytuacji gospodarczej, który był widoczny w pierwszej połowie 2023 roku, w segmencie Kontenery wyhamował dzięki silniejszemu trzeciemu kwartałowi, ale w dalszym ciągu stanowił wyzwanie dla transportu kontenerowego. Ponadto krótsze czasy postoju kontenerów obsługiwanych na terminalach kontenerowych w Hamburgu w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego spowodowały obniżenie opłat za składowanie. Przychody w Grupie HHLA spadły o 7,1 procent do 1 090,0 mln euro (rok poprzedni: 1 172,7 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) spadł o 52,8 procent do 75,6 mln euro (rok poprzedni: 160,1 mln euro). Marża EBIT wyniosła 6,9 proc. (rok poprzedni: 13,7 proc.). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 11,9 mln euro (rok poprzedni: 69,8 mln euro).
— Słaba sytuacja gospodarcza w dalszym ciągu wpływa na działalność biznesową HHLA jako międzynarodowej firmy logistycznej. Wynikające z tego trudne warunki makroekonomiczne znajdują zatem odzwierciedlenie również w wynikach spółki po trzecim kwartale. Tym ważniejsze jest jednak utrzymanie kursu strategicznego w czasach wielokrotnych kryzysów. Dlatego nawet w niespokojnych czasach konsekwentnie pracujemy nad wzmocnieniem konkurencyjności i przyszłej rentowności firmy oraz kontynuowaniem naszych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. W rezultacie w trzecim kwartale terminal kontenerowy Altenwerder w Hamburgu ponownie uzyskał certyfikat neutralności klimatycznej, a sieć HHLA Pure została dodatkowo rozbudowana przez naszą kolejową spółkę zależną Metrans, aby zapewnić przyjazny dla klimatu transport kontenerowy — skomentowała Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Podgrupa Port Logistics: Wyniki od stycznia do września 2023 r
Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy spadek przychodów o 7,4 procent do 1 061,3 mln euro (rok poprzedni: 1 145,8 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 57,4 procent do 61,8 mln euro (rok poprzedni: 145,3 mln euro). Marża EBIT wyniosła 5,8 proc., co oznacza spadek o 6,9 pkt proc. w porównaniu rok do roku. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych spadł o 94,9 procent do 3,1 mln euro (rok poprzedni: 61,3 mln euro). Zysk na akcję wyniósł zatem 0,04 € (rok poprzedni: 0,85 €).
W segmencie Kontenery przeładunki kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA spadły rok do roku o 8,5 proc. do 4 455 tys. standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 4 869 tys. TEU). Wolumen przeładunków w terminalach kontenerowych w Hamburgu, wynoszący 4 286 tys. TEU, spadł o 6,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (rok poprzedni: 4 605 tys. TEU). Głównym powodem był spadek wolumenów żeglugi w regionie Dalekiego Wschodu, w szczególności w Chinach. Pozytywna dynamika wolumenu ładunków w Ameryce Północnej i wolumenu przeładunku na Bliskim Wschodzie nie były w stanie zrównoważyć tej tendencji. Natężenie ruchu dowozowego również znacznie spadło w porównaniu z rokiem poprzednim. Oprócz ograniczenia ruchu w Szwecji i Polsce, nie było również wolumenów z Rosji. Udział przeładunków drogą morską wyniósł 18,4 proc. (rok poprzedni: 20,5 proc.).
Wolumen przeładunków na międzynarodowych terminalach kontenerowych spadł w ujęciu rok do roku o 36,0 proc. do 169 tys. TEU (rok poprzedni: 264 tys. TEU). Było to spowodowane w szczególności silnym spadkiem wolumenu ładunków w Terminalu Kontenerowym Odessa (CTO) po zawieszeniu przez władze obsługi morskiej w tym terminalu pod koniec lutego 2022 r. w następstwie rosyjskiej inwazji. W 2023 roku nie odnotowano także dodatkowych zawinięć na terminalu kontenerowym TK Estonia jako alternatywy dla portów rosyjskich. Znaczący wzrost przeładunków na wielofunkcyjnym terminalu HHLA PLT Italy nie był w stanie zrekompensować tego niedoboru.
Przychody segmentu spadły w okresie sprawozdawczym o 18,2 procent do 534,3 mln euro (rok poprzedni: 653,2 mln euro). Oprócz znacznego spadku wolumenów wynikało to głównie z krótszych czasów postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach w Hamburgu, co przełożyło się na wzrost opłat za magazynowanie w tym samym okresie poprzedniego roku ze względu na zakłócenia w łańcuchu dostaw. Na tym tle wynik operacyjny (EBIT) spadł o 77,6 procent do 27,3 mln euro (rok poprzedni: 121,7 mln euro). Marża EBIT spadła o 13,5 pkt. proc. do 5,1 proc. (rok poprzedni: 18,6 proc.).
W segmencie Intermodal przewozy kontenerów spadły łącznie o 3,4 proc. do 1 222 tys. kontenerów standardowych (TEU) (rok poprzedni: 1 266 tys. TEU). Transport kolejowy spadł rok do roku o 1,6 proc. do 1 037 tys. TEU (rok poprzedni: 1 054 tys. TEU). Spadek dotknął wszystkie główne szlaki, w szczególności ruch polski. Spadek nastąpił w transporcie drogowym o 12,4 proc. do 185 tys. TEU (rok poprzedni: 211 tys. TEU).
Przy wzroście o 8,0 procent rok do roku do 465,8 mln euro (w roku poprzednim: 431,4 mln euro), rozwój przychodów był ostro przeciwny do wzrostu wolumenu transportu. Powodem tego był wzrost przychodów przewozowych w roku poprzednim, który został skorygowany o zwiększone koszty zakupu usług, w szczególności energii. Wynik operacyjny (EBIT) w okresie sprawozdawczym spadł o 4,1 procent do 61,4 mln euro (rok poprzedni: 64,0 mln euro). Główną przyczyną spadkowego trendu EBIT był spadek wolumenów przewozów. Marża EBIT spadła o 1,6 punktu procentowego do 13,2 proc. (rok poprzedni: 14,8 proc.).