Nowe nabrzeże w Rydze poprawi konkurencyjność BCT i zwiększy mobilność wojskową Łotwy
Na wyspie Kundziņsala na rzece Dźwinie w Rydze trwają prace budowlane przy rozbudowie Baltic Container Terminal (BCT). Po zakończeniu inwestycji przyspieszony zostanie proces załadunku i rozładunku towarów w terminalu, „co zwiększy jego efektywność operacyjną i konkurencyjność handlową”, informuje zarząd portu w Rydze.

Jak też podkreśla, „uwzględniając, że BCT będzie mógł przyjmować okręty wojenne, powiększenie jego zdolności operacyjnych będzie inwestycją w zwiększenie mobilności wojskowej i wzmocnienie wspólnego bezpieczeństwa – Łotwy i NATO”.
Obecny etap prac
Zakończono już prace podwodne, mające na celu budowę nowego odcinka nabrzeża BCT. Wykorzystano 280 grodzic o długości 20,5 m. Zastosowano specjalną technologię, aby wbić je w koryto rzeki 19,5 metra poniżej poziomu wody, tworząc ciągłą, szczelną ścianę. Ponadto w koryto rzeki wbito 24 pale rurowe o średnicy 1,42 m, aby podeprzeć suwnicę bramową zamontowaną na szynie umieszczoną przy nabrzeżu. Zewnętrzna ściana szczelna jest również połączona z brzegiem za pomocą poziomych prętów kotwiących o długości 31 m. Pręty kotwiące mają łączną długość 934 metrów. Podczas tych prac oczyszczono też z mułu i piasku i pogłębiono koryto rzeki.
Projekt
Według projektu, nabrzeże BCT zostanie wydłużone o 57,3 metra, czyli łącznie z istniejącym będzie miało długość506,3 metra. Umożliwi tojednoczesne cumowanie i obsługę dwóch dużych statków, takich jak kontenerowce i ro-ro oraz okrętu wojennego. Będą mogły cumować statki o długości do 340 m.
Największym wyzwaniem przy projektowaniu nabrzeża jest zapewnienie niezbędnej odporności na obciążenia, ocenia Andris Razgalis, autor projektu z firmy inżynierskiej Kurbada tilit. Przy nowym nabrzeżu BCT będą cumowane statki o wyporności do 79 000 ton, a na nabrzeżu planowany jest montaż dźwigu portowego o wyporności 999 ton. „Będą zapewnione warunki do ciągłego ruchu ciężarówek, sprzętu portowego i transportu wojskowego. Kontenery będą mogły osiągnąć maksymalną wagę do 30 ton” – skomentował Andris Razgalis.
Przy nowym nabrzeżu wzmocniono zostaną także pachołki (stanowiska cumownicze statków), do nośności 150 ton, do bezpiecznego cumowania dużych kontenerowców, które w porównaniu z innymi typami statków mają znacznie większą powierzchnię nad wodą wystawioną na działanie wiatru. Wdrożone zostanie rozwiązanie polegające na zamontowaniu większych odbojnic między statkiem a nabrzeżem bez zmniejszania możliwości zasięgu dźwigów, by mogły sięgać po najdalsze kontenery.
Finansowanie
Nowa sekcja nabrzeża BCT jest budowana zgodnie z trójstronną umową podpisaną wiosną tego roku przez: Zarząd Wolnego Portu w Rydze, Europejską Agencję ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy SIA (BCT). Obecnie w Kundziņsali trwają prace budowlane związane z innymi, towarzyszącymi projektami infrastruktury portowej, które są przewidziane w powyższej umowie. Zakończono przebudowę mostu samochodowego i kolejowego w południowej części Kundziņsali. Natomiast Zarząd Wolnego Portu w Rydze realizuje przebudowę przejazdu kolejowego na ulicy Uriekstes w pobliżu portowego punktu kontroli, przebudowę autostrady w Kundziņsali od mostu do terminalu kontenerowego BCT, a także budowę nowej drogi łączącej terminal kontenerowy z parkingiem transportowym. Wszystkie planowane prace mają być zrealizowane do końca 2024 roku.