Partnerzy portalu

Nowe nabrzeże w Rydze poprawi konkurencyjność BCT i zwiększy mobilność wojskową Łotwy

Na wyspie Kundziņsala na rzece Dźwinie w Rydze trwają prace budowlane przy rozbudowie Baltic Container Terminal (BCT). Po zakończeniu inwestycji przyspieszony zostanie proces załadunku i rozładunku towarów w terminalu, „co zwiększy jego efektywność operacyjną i konkurencyjność handlową”, informuje zarząd portu w Rydze.

fot. BCT

Jak też podkreśla, „uwzględniając, że BCT będzie mógł przyjmować okręty wojenne, powiększenie jego zdolności operacyjnych będzie inwestycją w zwiększenie mobilności wojskowej i wzmocnienie wspólnego bezpieczeństwa – Łotwy i NATO”.

Obecny etap prac 

Zakończono już prace podwodne, mające na celu budowę nowego odcinka nabrzeża BCT. Wykorzystano 280 grodzic o długości 20,5 m. Zastosowano specjalną technologię, aby wbić je w koryto rzeki 19,5 metra poniżej poziomu wody, tworząc ciągłą, szczelną ścianę. Ponadto w koryto rzeki wbito 24 pale rurowe o średnicy 1,42 m, aby podeprzeć suwnicę bramową zamontowaną na szynie umieszczoną przy nabrzeżu. Zewnętrzna ściana szczelna jest również połączona z brzegiem za pomocą poziomych prętów kotwiących o długości 31 m. Pręty kotwiące mają łączną długość 934 metrów. Podczas tych prac oczyszczono też z mułu i piasku i pogłębiono koryto rzeki. 

Projekt

Według projektu, nabrzeże BCT zostanie wydłużone o 57,3 metra, czyli łącznie z istniejącym będzie miało długość506,3 metra. Umożliwi tojednoczesne cumowanie i obsługę dwóch dużych statków, takich jak kontenerowce i ro-ro oraz okrętu wojennego. Będą mogły cumować statki o długości do 340 m.

Największym wyzwaniem przy projektowaniu nabrzeża jest zapewnienie niezbędnej odporności na obciążenia, ocenia Andris Razgalis, autor projektu z firmy inżynierskiej Kurbada tilit. Przy nowym nabrzeżu BCT będą cumowane statki o wyporności do 79 000 ton, a na nabrzeżu planowany jest montaż dźwigu portowego o wyporności 999 ton. „Będą zapewnione warunki do ciągłego ruchu ciężarówek, sprzętu portowego i transportu wojskowego. Kontenery będą mogły osiągnąć maksymalną wagę do 30 ton” – skomentował Andris Razgalis.

Przy nowym nabrzeżu wzmocniono zostaną także pachołki (stanowiska cumownicze statków), do nośności 150 ton, do bezpiecznego cumowania dużych kontenerowców, które w porównaniu z innymi typami statków mają znacznie większą powierzchnię nad wodą wystawioną na działanie wiatru. Wdrożone zostanie rozwiązanie polegające na zamontowaniu większych odbojnic między statkiem a nabrzeżem bez zmniejszania możliwości zasięgu dźwigów, by mogły sięgać po najdalsze kontenery. 

Finansowanie

Nowa sekcja nabrzeża BCT jest budowana zgodnie z trójstronną umową podpisaną wiosną tego roku przez: Zarząd Wolnego Portu w Rydze, Europejską Agencję ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy SIA (BCT). Obecnie w Kundziņsali trwają prace budowlane związane z innymi, towarzyszącymi projektami infrastruktury portowej, które są przewidziane w powyższej umowie. Zakończono przebudowę mostu samochodowego i kolejowego w południowej części Kundziņsali. Natomiast Zarząd Wolnego Portu w Rydze realizuje przebudowę przejazdu kolejowego na ulicy Uriekstes w pobliżu portowego punktu kontroli, przebudowę autostrady w Kundziņsali od mostu do terminalu kontenerowego BCT, a także budowę nowej drogi łączącej terminal kontenerowy z parkingiem transportowym. Wszystkie planowane prace mają być zrealizowane do końca 2024 roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close