PKP PLK zmodernizują systemy sterowania w kilku województwach
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 7 umów o wartości prawie 120 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Efektem będzie modernizacja systemu sterowania ruchem pociągów w woj. wielkopolskim, mazowieckim, łódzkim, śląskim, opolskim, dolnośląskim i świętokrzyskim oraz podniesienie prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h. Prace zostaną zrealizowane w latach 2024-2026.

Dzięki podpisanym w ostatnich dniach umowom, system kontroli i nadzoru nad ruchem kolejowym zyska nowe możliwości zwiększające poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa na trasach Poznań – Gniezno, Opole – Nysa, Zabrze – Rybnik, Częstochowa – Chorzew Siemkowice, Grabowno Wielkie – Ostrów Wielkopolski.
Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Opolem a Nysą (nr 287) zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem na stacjach Komprachcice, Szydłów i Łambinowice. Układanie drogi przebiegu pociągów na tych trzech stacjach będzie odbywało się z jednego miejsca tj. ze stacji Łambinowice. Na stacji Komprachcice wybudowany zostanie peron nr 2, co umożliwi mijanie się pociągów pasażerskich. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na przejazdach kolejowo-drogowych.
W Grabownie Wielkim lokalne centrum sterowania rozszerzy zakres działalności. Pracownicy kolei będą zdalnie prowadzić ruch na stacjach Międzybórz Sycowski, Bukowina Sycowska i Twardogóra (linia kolejowa Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie, nr 355) oraz stacji Dobroszyce (linia kolejowa Oleśnica – Chojnice (nr 281). Systemy na bieżąco będą monitorować sytuację na torach, a dzięki centralizacji będzie lepszy nadzór nad ruchem pociągów. W ramach inwestycji zostaną przebudowane urządzenia na stacjach i przejazdach kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudują urządzenia sterowania ruchem kolejowym na odcinku Radom – Dęblin (linia kolejowa nr 26). Powstanie centrum sterowania Jedlnia Letnisko, które będzie odpowiedzialne za bezpieczny i sprawny ruch pociągów na stacjach Jedlnia Letnisko, Pionki, Żytkowice i Garbatka Letnisko. Nadzorem objęty będzie odcinek o łącznej długości ok. 25 km między Radomiem a Dęblinem.
Na stacji Rząsawa powstaną urządzenia zdalnego prowadzenia ruchu, które umożliwią zintegrowaną kontrolę nad stacjami Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą i Biała Pajęczańska. Zwiększy się przepustowość, co wpłynie na efektywność wykorzystania linii kolejowej Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146). Jeden przejazd w miejscowości Kolonia Żurków zostanie wyposażony w sygnalizację świetlno-dźwiękową, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.
W nastawni na stacji Kobylnica (linia kolejowa Poznań Wschód – Skandawa, nr 353) zabudowana zostanie komputerowa nakładka (na obecne urządzenia przekaźnikowe), która umożliwi bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów. Dyżurni ruchu będą nadzorować zdalnie przejazdy na stacji Biskupice Wielkopolskie. Przewidziano zabudowę nowych elementów systemu sterowania ruchem kolejowym, m.in. sygnalizatorów świetlnych i urządzeń kontroli. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią także nowe urządzenia wraz z monitoringiem wizyjnym na przejeździe kolejowo-drogowym w obrębie stacji Biskupice Wielkopolskie.
Nastawnia na stacji Leszczyny (linia kolejowa Zabrze Makoszowy – Leszczyny, nr 149) zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia, które umożliwią zdalne sterowanie posterunkiem odgałęźnym Szczygłowice Kopalnia. System pozwoli na zwiększenie efektywności obsługi pociągów towarowych.
Równocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace zmierzające do podwyższenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do końca 2025 roku. To pozwoli skrócić czas przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic do niecałych dwóch godzin.
Podpisanie umowy na szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie jest elementem dostosowania CMK do najwyższych prędkości na polskiej sieci kolejowej. Zadanie będzie polegało na wyprofilowaniu szyn i rozjazdów, aby zapewnić parametry wymagane dla kolei dużych prędkości. Podczas prac ruch pociągów na CMK będzie utrzymany.