Koleje Kazachskie i Xi’an Dry Port budują centrum logistyczne w Ałmaty
W Ałmaty ruszyła budowa nowego terminalu logistycznego oraz hubu dla usług sektora e-commerce w Kazachstanie. Inwestycję te realizują Koleje Kazachskie (KTZ) oraz chińska spółka Xi’an Dry Port. To kolejna chińska inwestycja w sektorze logistycznym w tej republice środkowoazjatyckiej.

Oficjalna inauguracja budowy odbyła się 27 października br. Nowe centrum logistyczne powstanie na bazie istniejącego terminalu cargo spółki zależnej KTZ: Kedentransservice JSC. Na działce o powierzchnii 19 ha powstaną nowoczesne magazyny klasy A (1400 mkw) wykorzystujące technologię kontroli temperatury oraz magazyny dla ładunków e-commerce (36 tys. mkw). Powstanie również terminal kontenerowy z placem składowym o powierzchnii 12 tys. mkw. wyposażony w elektryczną suwnicę o udźwigu 50 ton.
— Realizacja projektu ma na celu rozbudowę możliwości infrastruktury terminalu cargo, co w dalszym ciągu umożliwi składowanie i przetwarzanie znacznych wolumenów ładunków w magazynach tymczasowego składowania, wydłużając czas przeładunku ładunków, co bezpośrednio wpłynie na terminowość dostaw towarów, a także wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, zwłaszcza rynku e-commerce. Rozwój możliwości terminalowych i magazynowych pozwoli nam z sukcesem konsolidować ładunki z niemal wszystkich regionów Chin w formie hubu importowego dla odbiorców w regionie Ałmaty — komentują Koleje Kazachskie.
Projekt KTZ i Xi’an Dry Port to kolejna chińska inwestycja logistyczna w Ałmaty. Niedawno otwarto tam pierwsze poza Chinami i centrum konsolidacyjne dla pociągów intermodalnych na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku, co wskazuje na rosnące znaczenie Kazachstanu dla rozwoju przewozów intermodalnych na szlakach transeuroazjatyckich.
Czytaj też: W Kazachstanie otwarto pierwsze poza Chinami centrum konsolidacyjne w ramach inicjatywy BRI