EBI udzieli 992 mln pożyczki Republice Czeskiej na modernizację linii kolejowych
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisał największą w historii umowę pożyczkową w Republice Czeskiej obejmującą umowę o wartości 24 miliardów CZK (992 milionów euro) z Ministerstwem Finansów na wsparcie modernizacji sieci kolejowej w kraju. Za pośrednictwem Správy železnic, krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej podlegającego Ministerstwu Transportu, pożyczka wesprze modernizację linii kolejowych w ramach sieci transeuropejskich (TEN-T) w kraju oraz umożliwi wdrożenie europejskiego System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

W ramach szerokiego programu, który będzie finansowany ze środków EBI, Správa železnic poprawi bezpieczeństwo przejazdów kolejowych w sieci, doposaży pojazdy serwisowe w sprzęt ERTMS oraz wzmocni cyberbezpieczeństwo firmy. Inwestycja obejmuje także prace na stacjach kolejowych i budynkach kolejowych mające na celu poprawę ich dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz osób podróżujących z dziećmi.
Podpisany instrument jest pierwszym konkretnym efektem finansowania protokołu ustaleń podpisanego w listopadzie 2022 r. z obydwoma ministerstwami w sprawie ustanowienia partnerstwa w celu finansowania modernizacji sieci kolejowej w Republice Czeskiej. Na mocy memorandum EBI może również zapewnić pomoc techniczną czeskiemu administratorowi infrastruktury kolejowej, przy czym wsparcie jest już zapewniane w ramach mandatu JASPERS. Oczekuje się, że finansowanie przyspieszy szersze wykorzystanie transportu kolejowego, co przyniesie wyraźne korzyści dla środowiska w porównaniu z tradycyjnym transportem drogowym.
„Rozwój wysokiej jakości kolei jest dla Republiki Czeskiej kluczowy w skali krajowej i środkowoeuropejskiej. Wieloźródłowe finansowanie tych projektów, które są niezbędne dla dobrobytu kraju, jest obecnie właściwym wyborem. Inwestycje na przyszłość nie mogą być stop. Środki pożyczkowe EBI stanowią kluczowy element portfela finansowego projektów, dzięki czemu możemy korzystać z innych środków, np. wsparcia UE. Wykorzystamy je m.in. przy modernizacji praskiego dworca kolejowego Masaryka i ważna linia Karlštejn – Beroun w pobliżu stolicy” – powiedział czeski Minister Transportu Martin Kupka.
Modernizacja linii kolejowych zwiększy zarówno maksymalne prędkości, jak i przepustowość na odcinkach sieci TEN-T, co ma poprawić łączność między regionami UE. Operacja składa się z około 40 podprojektów w różnych częściach kraju, które stanowią część planu Republiki Czeskiej „Ujednolicone ramy kolejowe” na lata 2023–2027.