Zarząd Morskiego Portu Gdynia z Nagrodą Honorową Krajowej Izby Gospodarki Morskiej
Podczas 23. spotkania biznesu morskiego, corocznej Wspólnej Kaczki, Zarząd Morskiego Portu Gdynia został odznaczony nagrodą “Bursztynowa Kaczka” – za realizację i oddanie do eksploatacji Nowego Publicznego Terminalu Promowego, największej inwestycji w Porcie Gdynia od prawie pół wieku.
Wspólna Kaczka poprzedzona była całodziennym Forum Gospodarki Morskiej, którego Port Gdynia miał przyjemność być Partnerem.
Forum Gospodarki Morskiej co roku skupia specjalistów i ekspertów w dziedzinie gospodarki morskiej, ekonomii, cyberbezpieczeństwa, co gwarantuje wysoki poziom dyskusji. Forum stanowi platformę wymiany poglądów i opinii, a także jest areną spotkań przedstawicieli branży. Uczestnicy Forumowych paneli w swoich rozmowach, zazwyczaj nawiązują do współczesnych wydarzeń i problemów globalnych wpływających na rozwój sektora gospodarki morskiej poszukując w nich wyzwań i szans. Nie inaczej było i tym razem.
„Nie ma silnego Państwa bez silnej gospodarki morskiej”, tak prezentację o Porcie Gdynia rozpoczął Pan Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., pokazując, jak ogromny wpływ na rozwój regionu, miasta i gospodarki całego kraju ma port. Port Gdynia, jako strategiczny port dla regionu i polskiej gospodarki morskiej, od lat angażuje się w Forum, będące platformą do rozmów o przyszłości branży morskiej, polskich portach i gospodarki naszego kraju.
W trakcie Forum, Reprezentanci Portu Gdynia uczestniczyli w panelach dyskusyjnych. O rozwoju polskich portów w świetle nowych regulacji prawnych i sytuacji geopolitycznej podczas panelu „Porty Morskie” z przedstawicielami polskich portów, terminali i biznesu rozmawiał Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Podczas debaty „Logistyka morska wobec nowych wyzwań globalnych i regionalnych obecnej dekady XXI w.”, w której Zarząd Portu reprezentował wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Maciej Bąk, poruszono kwestie aktualnego stanu rozwoju i kondycji globalnego i europejskiego sektora TSL, nowych wyzwaniach rynkowych i regulacyjnych dla europejskiego sektora TSL oraz ocena ich potencjalnego wpływu na segment logistyki morskiej. Omówiono także polski sektor logistyki morskiej wobec wyzwań globalnych i regionalnych. Zastanawiano się również nad czynnikami, które będą budować wzrost portów na kolejne lata.
Cyfrowa transformacja jest nieodłącznym etapem w rozwoju polskich portów, jako kluczowych elementów międzynarodowych sieci transportowych. O wyzwaniach i nowoczesnych rozwiązaniach w Porcie Gdynia rozmawiał Piotr Tretyn, kierownik działu telekomunikacji i informatyki podczas panelu „Cyberbezpieczeństwo w branży morskiej – wyzwania i zagrożenia w 2023 roku”
Zwieńczeniem rozmów i debat było wieczorne spotkanie, podczas którego Zarząd Portu został odznaczony niezwykle prestiżową nagrodą za Terminal Promowy. Wartość projektu to ponad 290 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło 116,8 mln zł. Nowy terminal może obsługiwać 4 promy na dobę i mogą do niego zawijać największe tego typu jednostki na Bałtyku, o długości do 240 m. Terminal to także nowoczesny budynek o powierzchnia 30 tys. m³ oraz budynek magazynowy o powierzchni 7 tys. m³. Nowa lokalizacja, bliżej wejścia do portu wewnętrznego, ułatwia manewrowanie promów oraz skraca czas związany z ich zawinięciem do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia z portu.