Stop oszustwom przy pompach paliwowych w portach
Władze portów w Rotterdamie i Antwerpii – Brugii wprowadzą od 1 stycznia 2026 r. wobec operatorów bunkrów obowiązek powszechnego stosowania przepływomierzy. Ma to jednoznacznie rozwiązać „obawy pojawiające się od dłuższego czasu o możliwych oszustwach i opóźnieniach w dostawach bunkra”.
Już pod koniec 2022 r. władze obu portów ogłosiły, że pracują nad rozwiązaniem powyższych problemów. Niezależne badania potwierdziły bowiem „powtarzające się problemy z jakością na rynkach bunkrowania” w tych portach.
Uszczelnienie
Operujący w nich dostawcy paliwa okrętowego będą zobowiązani do posiadania certyfikowanych systemów pomiaru bunkrów na pokładach barek paliwowych i bunkierek. System wskaże dokładną ilość paliwa, które jest dostarczane do każdego statku morskiego bunkrującego w tych portach, „rozwiązując obawy dotyczące przejrzystości, wydajności i niezawodności”. Obecnie tylko 40 z 170 miejsc tankowania działających w Rotterdamie, Antwerpii i Zeebrugge jest wyposażonych w system pomiaru bunkrów.
Przedstawiciele zarządów portów spędzili ostatnie kilka miesięcy na konsultacjach z różnymi interesariuszami, opracowując realistyczny plan wdrożenia nowych systemów pomiarowych. Dokonali również przeglądu różnych ram prawnych w Belgii i Niderlandach. Władze portów uważają, że dzięki ustaleniu daty obowiązywania przepływomierzy wszyscy operatorzy bunkrów będą mieli wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych środków. Zarząd portu Antwerpia-Brugia już zaczął stosować wymóg zezwoleń wydawanych dla statków bunkrujących.
Singapur już to zrobił
Europejskie porty idą za przykładem innych dużych miejsc bunkrowania, które już wprowadziły obowiązek stosowania liczników. Np. władze portu w Singapurze rozpoczęły wdrażanie takiej technologii pięć lat temu i od tego czasu zgłasza „istotną poprawę sytuacji w tym segmencie rynku”.
W 2021 r. sąd w Singapurze skazał dziewięć osób na więzienie po tym, jak Maritime & Port Authority odkrył w 2019 r. schemat oszustwa w systemach audytu. Rok później aresztowano dziesięć pracowników z dwóch bunkierek podejrzanych o kradzież paliwa i nielegalną sprzedaż. Ściśle monitorują operacje i kontrolują systemy pomiarowe. Zidentyfikowały też próby oszustwa, które spotkały się z surowymi karami, włącznie z anulowaniem zezwoleń na usługi bunkrowania. W 2021 r. sąd w Singapurze skazał dziewięć osób na więzienie po tym, jak Maritime & Port Authority odkrył w 2019 r. podczas rutynowego audytu systemów schemat oszustwa. W 2022 roku aresztowano dziesięciu załogantów dwóch holowników, podejrzanych o kradzież paliwa od pracodawcy i nielegalną jej sprzedaż na rynku.