HHLA i Fraunhofer CML badają zastosowanie robotyki mobilnej w obsłudze kolei
Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) i Centrum Logistyki Morskiej i Usług im. Fraunhofera (CML) zaprezentowały projekt IHATEC „Pin-Handling-mR” na konferencji niemieckiego Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMDV) w Karlsruhe. Projekt koncentruje się na tym, w jaki sposób ręczne przemieszczanie sworzni blokujących wagonów kontenerowych na terminalach może zostać przejęte przez roboty.

HHLA wraz z firmą Fraunhofer CML zaprezentowała wstępny postęp projektu na specjalistycznej konferencji „Nowe technologie i pola testowe dla dróg wodnych i portów” w dniach 5 i 6 października 2023 r. Na swoim stoisku zespół zaprezentował rozwiązania usprawniające automatyzację tzw. obsługa pinów w obsłudze kolei za pomocą robotyki mobilnej.
Ogólnym celem jest opracowanie autonomicznego systemu robotyki mobilnej, który umieszcza różne kręgle na wagonach kontenerowych zgodnie z planem załadunku. Obecnie sworznie te nadal wymagają ręcznej obsługi, zanim będzie można załadować pociągi. Zespół projektowy pracuje zatem obecnie nad autonomicznym prototypem robota mobilnego, który w kolejnym kroku zostanie przetestowany w warunkach rzeczywistych.
W projekcie wykorzystano wiele nowych technologii, na przykład wizję komputerową: na podstawie zdjęć różnych pinów oprogramowanie opracowane przez badaczy Fraunhofer CML rozpoznaje odpowiedni typ pinu i określa, czy należy go zamknąć, czy otworzyć. Inne technologie przejmują lokalizację robota lub zapewniają jego integrację z systemem centrum sterowania poprzez interfejs. W ten sposób obsługa pinów może przebiegać autonomicznie, a misja może być monitorowana lub kontrolowana przez pracowników terminala.
Inwestycja ma na celu nie tylko optymalizację procesów pracy w portach i terminalach kolejowych w celu obniżenia kosztów transportu, ale także poprawę środowiska pracy, a zwłaszcza bezpieczeństwa pracy pracowników.
Projekt ten jest szczególnie interesujący ze względu na networking wielu kompetentnych partnerów: HHLA przejmuje rolę tzw. koordynatora sieci i towarzyszy projektowi wraz ze swoimi spółkami zależnymi Container Terminal Tollerort (CTT), HHLA Sky, Hamburg Port Consulting (HPC ) i Metrans. Fraunhofer CML jest odpowiedzialny za koncepcję i rozwój systemu robotyki mobilnej. Ponadto projekt wspierają inni partnerzy stowarzyszeni.
Projekt IHATEC jest finansowany przez BMDV, a jego celem jest rozwój innowacji w technologiach portowych w zakresie systemów autonomicznych i technologii zautomatyzowanych. Oczekiwana optymalizacja obsługi terminali może przełożyć się także na optymalizację kosztów i zwiększenie bezpieczeństwa pracy w ruchu lądowym. To jeszcze bardziej wzmocni konkurencyjność kolejowej obsługi kontenerów w porcie w Hamburgu.