Partnerzy portalu

Rada UE zatwierdziła kluczowe filary pakietu Fit for 55

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła dwa filary pakietu legislacyjnego Fit fot 55, które obejmują wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”, mechanizm dostosowania granic do opłaty klimatycznej i środki wspierające wprowadzenie paliw alternatywnych w transporcie drogowym, lotnictwie i żegludze. 

fot. Pixabay

9 października Rada UE zatwierdziła dwie inicjatywy legislacyjne: Dyrektywę o paliwach alternatywnych i Regulację ReFuelEU Aviation. Legislacje te uzupełniają już obowiązujące cele redukcji emisji w ramach pakietu Fit for 55. W przedstawionych propozycjach wprowadzono także zasady wsparcia obywateli i małych przedsiębiorstw, którzy mogą ponieść duże koszty związane z zieloną transformacją w sektorach energetyki, ciepłownictwa i transportu. Rada UE wzięła również pod uwagę głosy firm, które obawiały się że wprowadzenie opłat za emisję GHG może spowodować przeniesienie produkcji przemysłowej z Europy do krajów, które nie prowadzą polityki redukcji emisji. Wprowadzono mechanizm dostosowania granic pod względem emisji dwutlenku węgla, zgodnie z którym importowane towary również będą objęte opłatami za emisje. 

Zaktualizowano cele w zakresie energii odnawialnej i efektywności energetycznej. KE chce do 2035 r. zakazać sprzedaży nowych pojazdów zanieczyszczających środowisko i jednocześnie rozwinąć infrastrukturę ładowania i wykorzystanie paliw alternatywnych w transporcie drogowym, żegludze i lotnictwie. Wspierane będą stacje ładowania samochodów elektrycznych, infrastruktura dla paliw wodorowych, a także zeroemisyjne paliwa w lotnictwie i żegludze.

Walka z ubóstwem energetycznym

Zgodnie z nowymi regulacjami wszystkie wpływy budżetowe jakie państwa członkowskie osiągają z tytułu pobierania opłat za emisje mają być przeznaczane na inwestycje w transformację energetyczna. Jednym z mechanizmów, na które te środki mają być przeznaczone będzie wsparcie dla obywateli i firm. Powołany zostanie Społeczny Fundusz Klimatyczny z budżetem wynoszącym 86 mld euro pochodzących z środków unijnych i krajowych, który będzie wspierać osoby, narażone na ubóstwo energetyczne. W porozumieniu po raz pierwszy wprowadzono definicję ubóstwa energetycznego i zobowiązano państwa członkowskie do walki z tym problemem społecznym. 

— Europejski Zielony Ład zapewnia zmiany, których potrzebujemy, aby zmniejszyć emisję CO². Czyni to, mając na uwadze interesy naszych obywateli i zapewniając możliwości naszemu europejskiemu przemysłowi. Obowiązują już przepisy mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. i bardzo się cieszę, że jesteśmy na dobrej drodze do przekroczenia tego ambicji. To ważny sygnał dla Europy i naszych partnerów na całym świecie, że transformacja ekologiczna jest możliwa i że Europa wywiązuje się ze swoich obietnic — skomentowała decyzję Rady przewodnicząca KE Ursula von den Leyen. 

Przyjęte regulacje wyznaczają nowe cele redukcji emisji lotnictwie i żegludze. W transporcie lotniczym wykorzystanie paliw alternatywnych ma wzrosnąć z 2% w 2025 r. do 70% w 2050 r. W żegludze emisje CO2 mają być zredukowane o 80% w 2050 r. Fundusze unijne będą wspierać m.in. instalację systemów OPS w portach morskich.

Czytaj: Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie na niskoemisyjny system OPS

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close