Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przyszły rok będzie przełomowy w odbudowie Ukrainy

Pomimo działań wojennych, trwa odbudowa infrastruktury w Ukrainie. Do września na tzw. szybką odbudowę Ukrainy, z własnych środków budżetowych oraz specjalnych funduszy krajów zachodnich, wydano na te cele 1,64 mld dolarów. Tylko w sześciu regionach dotkniętych największymi zniszczeniami i pozostającymi pod kontrolą ukraińską odbudowano do końca września 13 161 obiektów.

Takie dane, uzyskane od ukraińskich samorządów, zebrała bydgoska firma inżyniersko-konsultingowaB-Actto. Jej działalność skupia się na wspieraniu branży budowlanej w zarządzaniu projektami i sporami budowlanymi.

Szacunki zniszczeń

Skala odbudowy waha się od kilku do 25 proc. ogółu zniszczeń w poszczególnych sześciu analizowanych regionach, tj.: Kijowa, Czernichowa, Sum, Chersonia, Mikołajowa i Charkowa. Spośród nich najszybciej proces odbudowy, w 25 proc., przebiegał w regionie Kijowa, natomiast w Charkowie i okolicy zaledwie w 4 proc. Władze Charkowa szacują skalę zniszczeń na 9,5 mld euro,

Odbudowę tę, służącą m.in. podtrzymaniu działalności transportu, handlu i zaopatrzenia, można uznać za wstęp do „prawdziwej” odbudowy. Tym bardziej, że ataki rosyjskie powodują dalsze zniszczenia szeroko rozumianej infrastruktury, w tym także budynki mieszkalne, instytucje edukacyjne i infrastrukturę. Kijowska Szkoła Ekonomiczna oszacowało dotychczasową wartość (według stanu z września br.) udokumentowanych szkód w infrastrukturze Ukrainy z powodu wojny na ponad 151 mld dolarów. Natomiast według analiz Banku Światowego, łączne koszty odbudowy Ukrainy przekraczają 410 mld euro.

Struktura zniszczeń

Według stanu z września, utrata zasobów mieszkaniowych pozostała największą częścią całkowitych strat bezpośrednich – KSE oszacowała je 55,9 mld dol. W wyniku działań wojennych zniszczonych lub uszkodzonych zostało łącznie 167 200 lokali mieszkalnych. Straty w infrastrukturze stricte oceniane są na 36,6 mld USD, a przemysłu na 11,4 mld USD. Od początku działań wojennych na Ukrainie uszkodzonych zostało 18 lotnisk, w tym cywilnych, co najmniej 344 mosty i przeprawy mostowe oraz ponad 25 tys. kilometrów dróg krajowych i lokalnych. Straty w przemyśle i biznesie obejmują co najmniej 426 dużych i średnich przedsiębiorstw prywatnych oraz przedsiębiorstw państwowych, których majątek trwały został uszkodzony lub zniszczony w wyniku wojny. Przypomnijmy, że 19 września rosyjski atak na dzielnicę przemysłową we Lwowie spowodował pożar hali produkcyjnej i magazynu polskiej firmy produkującej okna – Fakro. Wstępne straty prezes zarządu ocenił na 30 mln zł.

Fundusze

Do tej pory większość odbudowy była realizowana ze środków samorządów regionów ukraińskich, celowych funduszy urzędów centralnych, a także dzięki pomocy zagranicznej. Jednym z największych finansujących realizację projektów infrastrukturalnych jest Europejski Bank Inwestycyjny. Tylko w 2023 r. przeznaczył na realizację priorytetowych inwestycji 840 mln euro. Fundusze na remonty i inwestycje zaczął wydzielać również Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, a także USAID. Prawdziwym przełomem będą jednak środki, jakie zapewni Unia Europejska. Komisja Parlamentu Europejskiego zatwierdziła już program 50 mld euro na odbudowę Ukrainy w latach 2024 – 2027 r. Na najbliższej sesji Parlament Europejski ma debatować nad tym programem.

– Abstrahując od sytuacji na froncie przyszły rok będzie przełomowy jeśli chodzi o odbudowę Ukrainy – powiedział Adam Białachowski, prezes B-Act. – Pozwolą na to fundusze przyznane przez Unię Europejską. Cały czas jednak będą się toczyć projekt tzw. małej odbudowy Ukrainy. Sami mieliśmy okazję się o tym przekonać pozyskując tylko w ostatnich miesiącach kontrakty o wartości 26,5 mln zł, a łączna wartość projektów w realizacji i w podpisanych umowach to 44,6 mln zł. Jednym z największych kontraktów B-Act jest budowa transgranicznego mostu Jampol – Koseuts na Dniestrze, który jest wspólnym projektem Ukrainy i Mołdawii. Polska spółka pełni w tej inwestycji funkcję nadzoru technicznego oraz inżyniera konsultanta. 

Kwestia uruchomienia nowych kanałów dla eksportu Ukrainy będzie jednym z tematów omawianych podczas drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023 r. w Sopocie. Eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw logistycznych z Polski i Ukrainy będą debatować o tematach takich jak: poprawa płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych przez granicę ukraińsko-polską. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close