Na Rail Baltica uruchomiono nowe centrum sterowania
Na stacji w Białymstoku przejazd pociągów dyżurni ruchu nadzorują z budynku nowoczesnej nastawni, wyposażonej w urządzenia komputerowe. Po zakończeniu modernizacji odcinka Czyżew – Białystok w tym miejscu uruchomione zostanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym, które usprawni ruch pociągów. Inwestycja jest dofinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na stacji Białystok zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróżowania pociągami. W nowym budynku nastawni zainstalowano urządzenia komputerowe, które zastąpiły stare układy mechaniczne. Systemy na bieżąco monitorują sytuację na torach, a dzięki centralizacji możliwy jest lepszy nadzór nad ruchem pociągów. Istotnym elementem systemu są urządzenia zamontowane w torach, tj. elektryczne napędy zwrotnicowe, sygnalizatory świetlne oraz liczniki osi, które odnotowują liczbę składów przejeżdżających przez stację.
Po zakończeniu wszystkich prac przy budowie zdalnego sterowania na odcinku Czyżew – Białystok lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) uzyska pełną funkcjonalność. Dyżurni będą nadzorować przy pomocy monitorów ruch pociągów łącznie na 70 km linii. Scentralizowany nadzór obejmie stacje Czyżew, Szepietowo, Racibory, Łapy i Baciuty. W dalszej perspektywie jest przyłączenie do LCS kolejnego odcinka linii Rail Baltica z Białegostoku do Grajewa oraz linii z Łap do Łomży.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.