Digitalizacja radykalnie skraca finalizację transakcji nabycia kontenerów
Wydawać by się mogło, że zamówienie kupna kontenera transportowego jest sprawą jeżeli nie banalną, to rutynową. Nic bardziej mylnego. Aż 91 proc. specjalistów z branży logistyki kontenerowej na świecie boryka się z długimi negocjacjami, które prowadzą do opóźnień w produkcji i dostawie towarów.
Takie wnioski przestawia niemiecki specjalistyczny portal i grupa Container xChange, pośrednicząca także w obrocie kontenerami. Opiera je na badaniu ankietowym z udziałem przedstawicieli ok. 1200 firm kupujących kontenery. Dziewięciu na dziesięciu pytanych we wrześniu stwierdziło, że negocjacje trwają od jednego do siedmiu dni. To rażąca nieefektywność, która kosztują dużo wysiłku, czasu i pieniędzy. A powodami są m.in.trudności ze znalezieniem wiarygodnych dostawców i przedłużające się cykle sprzedaży.
Odmienne oceny
Ale zarazem 9 proc. z ankietowanych wskazało, że „było w stanie zamknąć transakcje w ciągu kilku godzin”. Skąd taka różnica w sprawności finalizacji transakcji i ocenie sytuacji rynkowej? To zapewne splot różnych czynników. Także stosowania rozwiązań cyfrowych, które zastępują negocjacje prowadzone za pośrednictwem e-maili lub połączeń, co w przypadku różnych stref czasowych jest jednym z powodów wydłużania transakcji.
Potwierdza to wnioski z wielu innych analiz, że branża logistyki kontenerowej nadal stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami operacyjnymi, a kompleksowe rozwiązanie cyfrowe mogą pomagać w ich rozwiązaniu, zwiększając wydajność operacyjną. Sama firma Container xChange proponuje narzędzie internetowe, usprawniające handel kontenerami.
ISO
Dla swoich subskrybentów wprowadziła ona funkcję „Instant Sales Offers”. Jak informuje, umożliwia ona kupującym i sprzedającym kontenery „natychmiastowy ich zakup lub sprzedaż”. „Przenosząc do świata online wyszukiwanie, negocjacje i transakcje, robimy to jeszcze szybciej, zapewniając sprzedawcom i kupującym możliwość natychmiastowego zawierania transakcji, jak na Amazon lub eBay.” – powiedział Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange. Według niego, przekłada się to na poprawę zadowolenia klientów, zminimalizowanie opóźnień operacyjnych oraz znaczne zmniejszenie ryzyka kar za opóźnienia w dostawach.
Zalety cyfryzacji procesu negocjacji
Tym, co wyróżnia natychmiastowe oferty sprzedaży (ISO) jest „uproszczenie procesu poprzez ominięcie negocjacji, bowiem każde ISO można kupić natychmiast, oszczędzając czas zarówno kupującym, jak i sprzedającym”, informuje CxC. Gdy tylko płatność kupującego zostanie potwierdzona, uzyskują natychmiastowy dostęp do numeru referencyjnego wersji, skracając cały proces do zaledwie kilku kliknięć. Sprzedawcy zobowiązują się do zagwarantowania dostępności kontenerów, zwiększenia przejrzystości i wyeliminowania obaw o wiarygodność transakcji.
CxC zapewnia, że oferty te cieszą się „priorytetowym umieszczeniem i rankingiem, dzięki czemu są widoczne dla szerszego grona potencjalnych nabywców”. Kupujący mogą szybko wybrać wymaganą liczbę jednostek i potwierdzić transakcje za pomocą zaledwie trzech kliknięć.