Partnerzy portalu

Raport KE: Koleje towarowe w Europie rozwijają się zbyt wolno

Wbrew wielu deklaracjom wspierania zmiany modalnej w transporcie składanym przez władze Unii Europejskiej i państw członkowskich, kolej traci udział w rynku przewozów towarowych, a jej potencjał nie jest wykorzystywany — taki jest wniosek z ósmego Raportu Monitoringu Rynku Kolejowego przedstawionego przez Komisję Europejską.

fot. Pixabay

W dokumencie po raz kolejny potwierdzono, że kolej jest najbardziej zrównoważoną gałęzią transportu gdyż odpowiada za zaledwie 0,5% emisji transportu i 1,9% konsumpcji energii tej branży. W 2020 r. europejskie koleje towarowe wykonały pracę przewozową 404 mld tkm, to jest o 7,6% mniej niż rok wcześniej. Koleje towarowe mają charakter międzynarodowy gdyż 53% pociągów cargo przekracza granice, podczas gdy tylko 3,6% pociągów pasażerskich obsługuje połączenia transgraniczne. 

Udział kolei w przewozach towarowych wyniósł w 2020 r. 17% i był o 1 pkt. procentowy niższy niż w 2019 r. i 2 p.p. niższy niż w 2015. Maleje także udział transportu wodnego śródlądowego w przewozach towarów, który w 2020 r. wyniósł mniej niż 1%. Niestety rośnie znaczenie transportu samochodowego, który przewozi 77% towarów w Europie. Pociągi towarowe wykonują 21% pracy przewozowej kolei. 

Rośnie konkurencja na torach

Kolej towarowa jest coraz bardziej konkurencyjna. W 2020 r. 54% rynku kolejowych przewozów towarowych kontrolowali tzw. przewoźnicy zasiedziali, czyli duże państwowe spółki. Przewoźnicy niezależni mają 46% udziały w rynku. W latach 2015 — 2020 udział niezależnych przewoźników wzrósł o 10 pkt. proc. 

Wydatki na infrastrukturę kolejową wyniosły w 2020 r. 41,8 mld euro z czego 28% wydano na modernizację linii kolejowych, 27% przeznaczono na rewitalizację, 25% na utrzymanie, a 20% na budowę nowej infrastruktury. 69% wydatków pokryto z budżetów państwowych a 31% z funduszy UE i innych źródeł. Sieć kolejowa UE ma długość 200,1 tys. km z czego 81,6% jest zelektryfikowane. W 2020 r. na kolei w UE pracowało 910 tys. ludzi. 523 000 osób zatrudniały spółki przewozowe, a 387 000 zarządcy infrastruktury. Ponad 40% pracowników było w wieku 50 lat i więcej. Starzenie się kadr kolejnictwa jest niepokojącym zjawiskiem — stwierdzono w raporcie KE. 

— Pomimo pandemii Covid-19 kolej znów idzie do przodu i generuje większy ruch. Tempo postępu nie jest jednak proporcjonalne do konieczności zmiany klimatu i oczekiwanego wkładu kolei w dekarbonizację transportu. Cały sektor, przy wsparciu państw członkowskich i UE, powinien wykorzystać dynamikę stworzoną przez ERR 2021 i naciskać na bardzo potrzebną transformację kolei, aby stała się podstawą zrównoważonego, inteligentnego i odpornego systemu mobilności UE — podsumowano w Raporcie. 

Czytaj też: ERFA: Propozycje KE dot. jednolitego obszaru kolejowego są niewystarczające

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close