Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Porty Azji i Pacyfiku przodują we wdrożeniach „inteligentnych” rozwiązań

Wartość rynku urządzeń służącym realizacji idei „inteligentnych portów”, szacowany był w 2022 roku na 2 mld USD. Do 2032 roku jego wartość wzrośnie do 15,5 mld dolarów co oznacza, że złożona roczna stopa wzrostu (CAGR) w latach 2023 – 32 przekroczy 23 proc.  Dane te pochodzą z raportu Allied Market Research („Smart Ports Market Research, 2032”). 

Pod tym pojęciem określa się nowoczesny i zaawansowany technologicznie port, który wykorzystuje innowacyjne technologie i rozwiązania oparte na danych. Nowy impuls dają wdrożenia systemów cyfrowych, które pozwalają przechwytywać i przetwarzać ogromne ilości informacji z wielu źródeł w porcie i otaczającym go środowisku oraz wdrożenia elementów sztucznej inteligencji (AI) i urządzeń Internetu rzeczy (IoT). 

Czujniki, urządzenia IoT i inne inteligentne technologie monitorują różne aspekty, takie jak: ruchy statków, śledzenie miejsca i przemieszczania kontenerów, warunki pogodowe,  wydajność sprzętu, itd. Te dane gromadzone w czasie rzeczywistym stanowią podstawę inteligentnego podejmowania decyzji i optymalizacji operacyjnych. 

Efektem nowych technologii wdrażanych jest zwiększenie wydajności operacyjnej portów, poprawa bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Zwiększona wydajność prowadzi do skrócenia czasu postoju statków, szybszej odprawy towarów, a ostatecznie – do oszczędności kosztów dla operatorów portów i spedytorów.

„Ostrożne” wdrożenia?

Niestety, chociaż przemysł morski istnieje od wieków, pod względem automatyzacji i postępu technologicznego pozostaje znacznie w tyle np. za sektorem lotnictwa. Ten opór ma korzenie także w okoliczności, że wdrożenie inteligentnych technologii portowych wymaga znacznych początkowych inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i infrastrukturę. „Dla niektórych operatorów portów, zwłaszcza w regionach rozwijających się lub mniejszych portach, te początkowe koszty mogą być zaporowe, opóźniając lub ograniczając przyjęcie inteligentnych rozwiązań”, stwierdzają autorzy.

Z pomocą powinny więc przychodzić w takiej sytuacji rządy. Mogą oferować zachęty, dotacje lub przyjęcie polityki, wspierającej wdrożenia inteligentnych technologii portowych Wiele z rządów tak postępuje, bowiem „dostrzega potencjał inteligentnych portów w stymulowaniu wzrostu gospodarczego i promowaniu handlu” oraz sprostaniu wyzwaniu, jakim jest spodziewany wzrost światowej wymiany towarowej.

Struktura rynku  

Rynek inteligentnych portów jest podzielony na segmenty na podstawie: technologii, przepustowości i regionu. Według kryterium technologii rynek dzieli się na: automatyzację procesów, blockchain, Internetu rzeczy (IoT) i AI. Największym generatorem przychodów w 2022 r. był segment IoT, przyczyniając się do prawie 2/5 przychodów globalnego rynku inteligentnych portów. Czujniki IoT przymocowane do kontenerów, pojazdów i ładunków umożliwiają śledzenie i monitorowanie w czasie rzeczywistym ich ruchów na terenie portu i w całym łańcuchu dostaw. Przewiduje się, że do 2032 r. nadal będzie miał on największe znaczenie w rynku, z CAGR przekraczającym 23 proc. 

Na Blockchain i AI w 2022 r. przypadało po ok. 30 proc. światowego rynku urządzeń dla inteligentnych portów, a pozostała część – na środki automatyzacji procesów operacyjnych. Według kryterium przepustowości rynek dzieli się na porty: o bardzo dużych przeładunkach, umiarkowanych i małych, a według kryterium regionu – rynek jest badany w: Ameryce Północnej, Europie, Azji i Pacyfiku oraz regionie LAMEA (Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka).

W 2022 r. porty regionu Azji i Pacyfiku miały już 39,3 proc. udziału w rynku urządzeń inteligentnych portów. Z analizy AMR wynika, że nowe wdrożenia tam właśnie najszybciej będą rosły do 2032 r. (CAGR 24,3 proc.). W regionie tym we wdrożeniach IoT przodują porty takich krajów, jak: Chiny, Singapur, Japonia, Korea Południowa i Australia.

Dostawcy rozwiązań dla inteligentnych portów

Globalny rynek inteligentnych portów profiluje wiodących graczy. W analizie wskazuje się: Royal Dutch Shell, Cisco System, Inc., Kongsberg, ABB Ltd., Huawei Technologies Co., Ltd., Kaleris, IBM Corporation, Trelleborg, Intel Corporation i Abu Dhabi Ports. Raport Global Smart Port Market zawiera dogłębną analizę konkurencji, a także profile tych głównych graczy.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close