Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal Promowy Świnoujście przygotowany na rozwój przewozów intermodalnych

Dzięki realizowanym inwestycjom Terminal Promowy Świnoujście będzie mógł obsługiwać pociągi intermodalny i będzie przygotowany na wiele lat rozwoju promowych połączeń na Bałtyku. O to, co dzieje się na tzw. „morskiej autostradzie” do Skandynawii zapytaliśmy Marka Kowalewskiego prezesa Terminalu Promowego Świnoujście.

fot. ŁK

Jakie najważniejsze zadania obejmowała realizowana modernizacja Terminalu Promowego w Świnoujściu?

— W ramach zadania inwestycyjnego, które nazywa się „Przystosowanie Terminala Promowego w Świnoujściu do przeładunków intermodalnych” wykonanych zostało kilka zadań. Moim zdaniem najważniejszym z nich jest budowa głębokowodnego stanowiska, które powstało z połączenia dwóch wcześniej istniejących. To stanowisko ma długość 300 i zdolne jest do przyjmowania największych statków jakie mogą wpłynąć do portu w Świnoujściu. W tej chwili to 270 m. długości. Inwestycja ta została zaplanowana z wyprzedzeniem na wiele lat, gdyż w tej chwili na Bałtyku takich promów nie ma. Obecnie największe promy na tym rynku mają 240 m długości. Jednak dzięki tej inwestycji jesteśmy już przygotowani na wiele lat do przodu. 

Drugim ważnym elementem tej inwestycji była budowa wiaduktu drogowego łączącego terminal z ul. Duńską w Świnoujściu. Dzięki temu dostaliśmy drugi wjazd i wyjazd z portu, gdyż dotychczas był tylko jeden. To bardzo poprawi nam logistykę. Trzecim ważnym projektem była przebudowa bocznicy, w ramach której powstały 2 nowe tory o długości 230 m każdy, a przestrzenie między wszystkimi torami zostały utwardzone i wyłożone płytami betonowymi dzięki czemu zostały przystosowane do przejazdu ciężkich maszyn takich jak reachstackery. Zyskaliśmy duży plac do przeładunku i składowania jednostek intermodalnych. Przy końcu ulicy Duńskiej powstał parking z bramkami i checkerami automatycznymi, który pomieści 80 tirów. Zakupiliśmy też 2 reachstackery, 4 nowe ciągniki siodłowe, 4 platformy podkontenerowe. Ważnym elementem inwestycji jest też zakup systemu komputerowego, który będzie wspomagał zarządzanie logistyką przeładunków intermodalnych. Dzięki zrealizowanej inwestycji będą możliwe przeładunki naczep pzywożonych bądź odwożonych  pociągami. 

Ze względu na długość torów bocznicowych składy będą dzielone. My już wykonywaliśmy takie manewry, gdyż mamy duże doświadczenie w załadowywaniu wagonów na promy. Składy o długości 600 m. będą dzielone na 3 części.

Promowy Świnoujście
fot. ŁK

Ile pociągów intermodalnych dziennie będzie można obsłużyć na terminalu?

Jako że nie mamy jeszcze doświadczenia w obsłudze pociągów intermodalnych zakładamy że początkowo będziemy mogli przyjmować 2 pociągi na dobę, co oznacza kilkanaście składów tygodniowo. Na obsługę jednego pociągu chcemy przeznaczyć 10 godzin i 4 godziny na wymianę składów. 

Czytaj też: Polskie firmy TSL skorzystają na rozwoju usług promowych na Bałtyku

Jak będą się kształtować połączenia promowe w następnych latach?

Terminal Promowy Świnoujście obsługuje 12-13 zawinięć promów na dobę, czyli średnio co dwie godziny wypływa prom. Można powiedzieć, że jest to część „morskiej autostrady” do Skandynawii. Oczywiście nasi klienci, czyli przewoźnicy promowi deklarują, że chcą zwiększyć liczbę odejść. W tej chwili Polska Żegluga Bałtycka jest najbliżej wprowadzenia nowego promu, który jest budowany w stoczni Visentini i wejdzie do użytkowania w czerwcu przyszłego roku. Kolejne dwa promy dla polskich armatorów budowane są w Gdańskiej Stoczni Remontowej. TT Line zbudowało już 2 nowe promy i  prowadzi rozmowy z Zarządem Morskich Portów Szczecin — Świnoujście nt. zwiększenia liczby odejść żeby móc obsługiwać ładunki intermodalne. 

A jak wyglądają Państwa przygotowania do nowych wymogów ochrony środowiska?

Obecnie realizowana jest inwestycja o nazwie „Przebudowa Infrastruktury w Portach Szczecin i Świnoujście” która obejmuje również Terminal Promowy Świnoujście. W ramach tego zadania wymieniane są wszystkie sieci wodno – kanalizacyjne, żeby umożliwić odbiór ścieków bezpośrednio z promów. Ponadto każde stanowisko będzie wyposażone w system OPS czyli zasilanie statków energią elektryczną z lądu. Ta inwestycja powinna zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku. Trzeba też wspomnieć, że dwa nowe promy TT Line i trzy jednostki budowane dla polskich przewoźników będą mogły być zasilane paliwem LNG (dual fuel), które jest mniej emisyjne niż diesel. 

Jakie są państwa plany na kolejne lata?

Na ten moment mamy 5 stanowisk co pozwala nam obsłużyć 15-16 odejść na dobę, a nasze parkingi mogą pomieścić ponad 1000 ciężarówek i przy dzisiejszym poziomie obrotów jest to wystarczająca ilość. Mamy w planie budowę kolejnych parkingów na zapleczu na działkach, które teraz wykorzystywane są do składowania materiałów na potrzeby przebudowy terminalu. 

A jak obecnie kształtują się przeładunki na terminalu?

W tym roku z powodu recesji odnotowujemy spadek ruchu samochodów ciężarowych rzędu 10%. Sytuacja ta jest nie tylko u nas, ale też w Niemczech, Szwecji i innych krajach. Ale każda recesja się kończy i mam nadzieję, że w przyszłym roku wrócimy na ścieżkę wzrostu tym bardziej, że będziemy mogli zaoferować klientom nowoczesną infrastrukturę z ofertą intermodalną. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close