Partnerzy portalu

Porty Rotterdam i Duisburg połączy rurociąg wodorowy

Duisport i Port w Rotterdamie ogłaszają kolejny krok w swoim partnerstwie i podkreślają swoją wiodącą rolę w rozwoju europejskich łańcuchów transportu wodoru. Wspólnie zlecone studium wykonalności podkreśla znaczenie obu portów w obsłudze rosnącego zapotrzebowania przemysłu na wodór i jego pochodne, a także w pośredniczeniu między polityką, przemysłem i przyszłymi graczami na rynku wodoru.

fot. Pixabay

OCI Global, notowany na giełdzie holenderski lider światowego rynku amoniaku, metanolu i wodoru, współpracuje z obydwoma portami, aby wykazać, że planowany korytarz wodorowy pomiędzy Rotterdamem a Duisport już istnieje i oferuje dobre warunki, aby zaspokoić wysoki popyt ze strony klastra przemysłowego w Zagłębiu Ruhry obszar niskoemisyjnego i odnawialnego wodoru.

OCI Global i Port w Rotterdamie łączą wieloletnie partnerstwo i współpracują nad szeregiem inicjatyw dekarbonizacyjnych. OCI Global obsługuje jedyny terminal importu amoniaku w porcie w Rotterdamie i jest na dobrej drodze do potrojenia swojej zdolności przerobowej, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na amoniak, który jest czystym paliwem dla sektorów trudnych do dekarbonizacji, takich jak produkcja stali. OCI prowadzi również terminal do importu metanolu, a na początku tego roku ogłosiła dwa nowe partnerstwa na rzecz ekologicznego metanolu w porcie w Rotterdamie: z Unibarge w celu opracowania pierwszej na świecie dwupaliwowej barki bunkrowej zasilanej ekologicznym metanolem z OCI HyFuels oraz z X-Press Feeder Lines do dostarczają ekologiczny metanol dla nowo budowanych statków metanolowych z podwójnym paliwem dla zwykłych dostawców. Obydwa projekty zostaną oddane do użytku w przyszłym roku. W zeszłym miesiącu firma OCI zwodowała w porcie w Rotterdamie pierwszy na świecie ekologiczny kontenerowiec napędzany metanolem należącym do A.P. Moller – Maersk napędzany zielonym metanolem.

W studium wykonalności podkreślono, że do roku 2045 w Nadrenii Północnej-Westfalii spodziewany jest znaczny wzrost zapotrzebowania na wodór niskoemisyjny do ponad 3 mln ton rocznie. Znacząco wzrośnie także zapotrzebowanie na metanol, do ponad 2,5 mln ton rocznie. Dlatego też duisport i port w Rotterdamie chcą ściślej pośredniczyć między polityką a biznesem, aby lepiej koordynować podaż i popyt oraz przyspieszyć niezbędne inwestycje i dotacje. Wspiera je inicjatywa wodorowa „Hy.Region.Rhein.Ruhr e.V.”, której współzałożycielem jest firma duisport, do której teraz dołączył także Port w Rotterdamie.

Wkład w aktywizację rynku i przyspieszenie transformacji energetycznej

Aby sprostać oczekiwanemu zapotrzebowaniu, należy udostępnić odpowiednią powierzchnię i rozbudować odpowiednią infrastrukturę. W badaniu podkreślono, że pierwszy rurociąg wodorowy pomiędzy obydwoma portami powinien zostać ukończony do 2027 r., aby w średnioterminowej perspektywie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ekologiczny wodór w Nadrenii Północnej-Westfalii. W następnej kolejności mają powstać rurociągi wodoropochodne i rurociągi do eksportu CO2. Żegluga śródlądowa i transport kolejowy również pozostają istotnymi elementami uruchomienia łańcuchów wodorowych i umożliwienia pierwszego importu. Według badania docelowo potrzebnych będzie kilka rurociągów wodorowych, aby zaspokoić popyt w Nadrenii Północnej-Westfalii i poza nią.

Największy port morski w Europie – Port w Rotterdamie – i największy port śródlądowy na świecie – duisport – od dziesięcioleci są połączone połączeniami kolejowymi, barkowymi, samochodowymi i rurociągami. Istniejąca współpraca została w zeszłym roku rozszerzona deklaracją woli w sprawie cyfryzacji i transformacji energetycznej, aby wspólnie zbadać możliwości transportu zielonego wodoru, metanolu i amoniaku.

Lokalna produkcja wodoru w Duisburgu od 2025 roku

Oba porty już podejmują działania mające na celu budowę niezbędnej infrastruktury wspierającej gospodarkę wodorową. Głównym elementem stabilnych dostaw dla przemysłu jest rozbudowa pojemności zbiorników do przechowywania pochodnych wodoru w Duisburgu. Duisport ogłosił niedawno, że w porcie w Duisburgu wybuduje magazyn kontenerów-cystern z ekologicznymi źródłami energii oraz farmę zbiorników na płynne paliwa odnawialne i surowce takie jak amoniak. Uruchomienie pierwszej instalacji elektrolizy wodoru do lokalnej produkcji zielonego wodoru planowane jest na połowę 2025 roku.

Obecnie wspólnie z miastem Duisburg i elektrownią Essen powstaje pierwsze w regionie centrum szkoleniowe wodorowe. Od 2025 r. będzie można szkolić pracowników w całym łańcuchu wartości wodoru, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wykwalifikowanych pracowników.

W porcie w Rotterdamie ogłoszono kilka projektów dotyczących terminali importu wodoru i lokalnej produkcji wodoru, m.in. rozbudowę terminalu amoniaku OCI Global i budowę elektrolizera o mocy 200 MW przez firmę Shell. Zarezerwowano miejsce dla kilku elektrolizerów, które będą wytwarzać zielony wodór z energii wiatrowej na Morzu Północnym. Operator systemu przesyłowego Gasunie podjął niedawno decyzję o inwestycji w krajową sieć wodorową, której budowa rozpocznie się w Rotterdamie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close