Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

DP World rozbudowuje serbski port na Dunaju

Główny właściciel portu rzecznego w Nowym Sadzie (Serbia), spółka P&O Ports FZE, zakończyła budowę nowego nabrzeża. Inwestor należy do grupy DP World z siedzibą w Dubaju (ZEA), specjalizującej się w obsłudze terminali kontenerowych. Według informacji DP World, nowe nabrzeże umożliwi szybszy i bezpieczniejszy załadunek „wszelkiego rodzaju ładunków, pozycjonując Nowy Sad jako ważne centrum handlowe na Dunaju”. 

default

Dotychczas ten port miał pięć nabrzeży o łącznej długości 800 m. Zapewniał obsługę pięciu statków jednocześnie. Głębokość basenów wynosiła od 5 do 10 m. Towary można było składować w magazynach zamkniętych o powierzchni 39,2 tys. m kw. lub na 100 tys. m kw. otwartej powierzchni. Ostatnią dużą inwestycją P&O Ports FZE w 2021 r. była budową nowej pakowalni towarów w duże worki, o wydajności 80 ton na godzinę.

Nowa inwestycja

Budowę nowego nabrzeża rozpoczęto w styczniu br. Był to jeden z kluczowych części inwestycji DP World w regionie, o wartości 30 mln euro, której celem jest „uczynienie portu w Nowym Sadzie jednym z najlepiej funkcjonujących portów w Serbii i na Dunaju”. Projekt obejmuje też zakup nowego sprzętu, budowę silosu zbożowego o pojemności 20 000 m sześc. oraz budowę nowego terminalu pasażerskiego. Ale według informacji ze stycznia, w ciągu dwu lat ma zostać też rozbudowany terminal kontenerowy, który „będzie miał ogromne znaczenie dla rozwoju logistyki i gospodarki w Serbii”, jak powiedział wówczas Tomislav Momirović, minister budownictwa, transportu i infrastruktury.

Według niego, ponadto planuje się budowę 9 silosów, co będzie miało istotne znaczenie dla rozwoju krajowego przemysłu rolnego, ale i obsługi producentów z innych krajów. Rozwojowi portu w Nowym Sadzie towarzyszy realizacja dużego, rządowego planu inwestycji w transport wodny, o równowartości prawie pół miliarda euro.

Inwestor prywatny

Port w Nowym Sadzie został założony w 1910 roku. Po rozpadzie Jugosławii przez 3 lata prowadził ograniczoną działalność do regionu Serbii, w związku z zakazem tranzytu przez Serbię z powodu sankcji ONZ. Jego znaczenie, jako szlaku rzecznego na Dunaju do portów nad Morzem Czarnym wzrosło po 2001 r. Pod koniec 2018 r, rząd serbski podjął decyzję o rozpoczęciu prywatyzacji portu w Nowym Sadzie. Procedura została zakończona w maju 2019 r., a zwycięskim oferentem zostało konsorcjum P&O Ports FZE. 

DP World oświadczył obecnie, że port w Nowym Sadzie stanie się pierwszym „zielonym” portem na Dunaju, poprzez redukcję emisji CO2 dzięki wykorzystaniu energii pozyskiwanej z OZE. Ponadto DP World stwierdził, że koncentruje się na rozwoju nowych technologii i cyfryzacji w celu „zwiększenia wydajności operacyjnej, priorytetowego traktowania bezpieczeństwa pracowników, przyspieszenia przepływu handlowego oraz zmniejszenia całkowitych wydatków dla swoich klientów”.

„Bezpieczny, szybki transport wzdłuż Dunaju do naszego portu w Konstancy w Rumunii nad Morzem Czarnym stawia nas w czołówce branży transportowej i logistycznej w Serbii, a ten nowy projekt inwestycyjny jeszcze bardziej umocni naszą pozycję jako głównego portu na Dunaju” – powiedział podczas uroczystości otwarcia nowego nabrzeża Claudiu Negreanu, dyrektor generalny DP World Novi Sad,

Włosi dostrzegają nowe szanse

Jeszcze w tym miesiącu północno-wschodnie Włochy zostaną połączone nowym kolejowym korytarzem towarowym ze stolicą Serbii Belgradem. Oczekuje się, że nowa usługa zwiększy handel między regionem włoskim a ogólnie – Europą Wschodnią. Głównym celem inicjatywy włoskiej jest transport produktów wytwarzanych w regionie Friuli- Wenecja Julijska, które zostaną wykorzystane do realizacji dużych robót budowlanych w Serbii. „Nowe połączenie może również działać jako alternatywna trasa do obsługi towarów z Ukrainy”, jak powiedziała Cristina Amirante regionalna radna ds. infrastruktury.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close