DP World rozbudowuje serbski port na Dunaju
Główny właściciel portu rzecznego w Nowym Sadzie (Serbia), spółka P&O Ports FZE, zakończyła budowę nowego nabrzeża. Inwestor należy do grupy DP World z siedzibą w Dubaju (ZEA), specjalizującej się w obsłudze terminali kontenerowych. Według informacji DP World, nowe nabrzeże umożliwi szybszy i bezpieczniejszy załadunek „wszelkiego rodzaju ładunków, pozycjonując Nowy Sad jako ważne centrum handlowe na Dunaju”.

Dotychczas ten port miał pięć nabrzeży o łącznej długości 800 m. Zapewniał obsługę pięciu statków jednocześnie. Głębokość basenów wynosiła od 5 do 10 m. Towary można było składować w magazynach zamkniętych o powierzchni 39,2 tys. m kw. lub na 100 tys. m kw. otwartej powierzchni. Ostatnią dużą inwestycją P&O Ports FZE w 2021 r. była budową nowej pakowalni towarów w duże worki, o wydajności 80 ton na godzinę.
Nowa inwestycja
Budowę nowego nabrzeża rozpoczęto w styczniu br. Był to jeden z kluczowych części inwestycji DP World w regionie, o wartości 30 mln euro, której celem jest „uczynienie portu w Nowym Sadzie jednym z najlepiej funkcjonujących portów w Serbii i na Dunaju”. Projekt obejmuje też zakup nowego sprzętu, budowę silosu zbożowego o pojemności 20 000 m sześc. oraz budowę nowego terminalu pasażerskiego. Ale według informacji ze stycznia, w ciągu dwu lat ma zostać też rozbudowany terminal kontenerowy, który „będzie miał ogromne znaczenie dla rozwoju logistyki i gospodarki w Serbii”, jak powiedział wówczas Tomislav Momirović, minister budownictwa, transportu i infrastruktury.
Według niego, ponadto planuje się budowę 9 silosów, co będzie miało istotne znaczenie dla rozwoju krajowego przemysłu rolnego, ale i obsługi producentów z innych krajów. Rozwojowi portu w Nowym Sadzie towarzyszy realizacja dużego, rządowego planu inwestycji w transport wodny, o równowartości prawie pół miliarda euro.
Inwestor prywatny
Port w Nowym Sadzie został założony w 1910 roku. Po rozpadzie Jugosławii przez 3 lata prowadził ograniczoną działalność do regionu Serbii, w związku z zakazem tranzytu przez Serbię z powodu sankcji ONZ. Jego znaczenie, jako szlaku rzecznego na Dunaju do portów nad Morzem Czarnym wzrosło po 2001 r. Pod koniec 2018 r, rząd serbski podjął decyzję o rozpoczęciu prywatyzacji portu w Nowym Sadzie. Procedura została zakończona w maju 2019 r., a zwycięskim oferentem zostało konsorcjum P&O Ports FZE.
DP World oświadczył obecnie, że port w Nowym Sadzie stanie się pierwszym „zielonym” portem na Dunaju, poprzez redukcję emisji CO2 dzięki wykorzystaniu energii pozyskiwanej z OZE. Ponadto DP World stwierdził, że koncentruje się na rozwoju nowych technologii i cyfryzacji w celu „zwiększenia wydajności operacyjnej, priorytetowego traktowania bezpieczeństwa pracowników, przyspieszenia przepływu handlowego oraz zmniejszenia całkowitych wydatków dla swoich klientów”.
„Bezpieczny, szybki transport wzdłuż Dunaju do naszego portu w Konstancy w Rumunii nad Morzem Czarnym stawia nas w czołówce branży transportowej i logistycznej w Serbii, a ten nowy projekt inwestycyjny jeszcze bardziej umocni naszą pozycję jako głównego portu na Dunaju” – powiedział podczas uroczystości otwarcia nowego nabrzeża Claudiu Negreanu, dyrektor generalny DP World Novi Sad,
Włosi dostrzegają nowe szanse
Jeszcze w tym miesiącu północno-wschodnie Włochy zostaną połączone nowym kolejowym korytarzem towarowym ze stolicą Serbii Belgradem. Oczekuje się, że nowa usługa zwiększy handel między regionem włoskim a ogólnie – Europą Wschodnią. Głównym celem inicjatywy włoskiej jest transport produktów wytwarzanych w regionie Friuli- Wenecja Julijska, które zostaną wykorzystane do realizacji dużych robót budowlanych w Serbii. „Nowe połączenie może również działać jako alternatywna trasa do obsługi towarów z Ukrainy”, jak powiedziała Cristina Amirante regionalna radna ds. infrastruktury.