Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rozpoczęto budowę terminala kontenerowego w porcie Rijeka

W piątek położono kamień węgielny pod budowę głębokowodnego terminala kontenerowego Rijeka Gateway. Ma to być inwestycja o wielkim znaczeniu nie tylko regionalnym, bowiem „przyczyni się do długoterminowego pozycjonowania portu w Rijece jako węzła transportowego i do włączenia Chorwacji w transportową i gospodarczą mapę świata, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego Rijeki i Chorwacji w ogóle” – powiedział Josip Bilaver wysłannik premiera Republiki Chorwacji i sekretarz stanu w Ministerstwie Morza, Transportu i Infrastruktury.

Według założeń, będzie to najnowocześniejszy tego typu terminal w południowo-wschodniej Europie. Jego nabrzeże mają mieć głębokość 20 m, co pozwoli przyjmować największe na świecie kontenerowce. Terminal będzie zdalnie sterowany i zostanie wyposażony m.in. w elektryczne dźwigi. 

Założenia inwestycyjne

Rozpocznie on działalność w 2025 r. W pierwszej fazie, dzięki inwestycjom wartości ponad 200 mln euro, będzie w stanie obsługiwać łącznie 650 000 TEU rocznie. W ciągu najbliższych 10 lat planowana jest dodatkowa inwestycja 180 mln euro, co powiększy zdolności przeładunkowe do ponad miliona TEU rocznie. W dłuższej perspektywie terminal może być jeszcze większy, po rozbudowie. „Budowa terminalu będzie miała pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę. Wraz ze wzrostem aktywności gospodarczej i zaangażowaniem lokalnych partnerów oczekuje się, że w samym terminalu powstanie ponad 300 nowych miejsc pracy, a pośrednie zatrudnienie w regionie będzie wielokrotnie wyższe” – powiedział dyrektor generalny i prezes zarządu Rijeka Gateway Koen Benders. 

Dzięki 50-letniemu okresowi koncesji terminal będzie służył jako główne miejsce importu towarów do Chorwacji i sąsiednich rynków „w głębi lądu”. Będzie również odgrywać kluczową rolę w rozwoju lokalnej gospodarki, ponieważ większość kontraktów projektowych jest i będzie realizowana przez lokalne i krajowe firmy. 

Inwestorzy

„Szacujemy, że w 2026 r. wkład finansowy państwa wyniesie około 100 mln euro, a po 2030 r. wzrośnie do 200 mln euro. Nasze zaangażowanie rozciąga się na bycie odpowiedzialną korporacją, a także bierzemy pod uwagę zrównoważony rozwój poprzez wdrażanie najnowocześniejszych technologii, aby zminimalizować nasz ślad węglowy” – powiedział Tomislav Žunić dyrektor finansowy i członek zarządu Rijeka Gateway. 

Rijeka Gateway jest wspólnym przedsięwzięciem duńskiej grupy A.P. Moller – Maersk, poprzez operatora terminali APM Terminals i chorwackiej państwowej ENNA Group (współudziałowca terminala), poprzez ENNA Logic. Z informacji wynika, że w I fazie inwestycji udziałowcy wniosą po 50 proc. wkładu finansowego. Maersk jest obecny na rynku chorwackim od 2004 r. 

Rozbudowa połączeń z lądem

Sukces nowego terminala zależeć będzie też od poprawy połączeń transportowych z lądem, nie tylko na obszarze Chorwacji. Udziałowcy „wyrażają silne przekonanie”, że budowa terminala stanie się impulsem, by „rząd uznał budowę dwuliniowej linii kolejowa w kierunku Rijeki za projekt o kluczowym znaczeniu”.  Plan ten ma na celu poprawę połączeń Rijeki z Europą Środkową, zmniejszenie zatorów komunikacyjnych i dalsze stymulowanie wzrostu gospodarczego regionu. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close