Rozpoczęto budowę terminala kontenerowego w porcie Rijeka
W piątek położono kamień węgielny pod budowę głębokowodnego terminala kontenerowego Rijeka Gateway. Ma to być inwestycja o wielkim znaczeniu nie tylko regionalnym, bowiem „przyczyni się do długoterminowego pozycjonowania portu w Rijece jako węzła transportowego i do włączenia Chorwacji w transportową i gospodarczą mapę świata, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego Rijeki i Chorwacji w ogóle” – powiedział Josip Bilaver wysłannik premiera Republiki Chorwacji i sekretarz stanu w Ministerstwie Morza, Transportu i Infrastruktury.

Według założeń, będzie to najnowocześniejszy tego typu terminal w południowo-wschodniej Europie. Jego nabrzeże mają mieć głębokość 20 m, co pozwoli przyjmować największe na świecie kontenerowce. Terminal będzie zdalnie sterowany i zostanie wyposażony m.in. w elektryczne dźwigi.
Założenia inwestycyjne
Rozpocznie on działalność w 2025 r. W pierwszej fazie, dzięki inwestycjom wartości ponad 200 mln euro, będzie w stanie obsługiwać łącznie 650 000 TEU rocznie. W ciągu najbliższych 10 lat planowana jest dodatkowa inwestycja 180 mln euro, co powiększy zdolności przeładunkowe do ponad miliona TEU rocznie. W dłuższej perspektywie terminal może być jeszcze większy, po rozbudowie. „Budowa terminalu będzie miała pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę. Wraz ze wzrostem aktywności gospodarczej i zaangażowaniem lokalnych partnerów oczekuje się, że w samym terminalu powstanie ponad 300 nowych miejsc pracy, a pośrednie zatrudnienie w regionie będzie wielokrotnie wyższe” – powiedział dyrektor generalny i prezes zarządu Rijeka Gateway Koen Benders.
Dzięki 50-letniemu okresowi koncesji terminal będzie służył jako główne miejsce importu towarów do Chorwacji i sąsiednich rynków „w głębi lądu”. Będzie również odgrywać kluczową rolę w rozwoju lokalnej gospodarki, ponieważ większość kontraktów projektowych jest i będzie realizowana przez lokalne i krajowe firmy.
Inwestorzy
„Szacujemy, że w 2026 r. wkład finansowy państwa wyniesie około 100 mln euro, a po 2030 r. wzrośnie do 200 mln euro. Nasze zaangażowanie rozciąga się na bycie odpowiedzialną korporacją, a także bierzemy pod uwagę zrównoważony rozwój poprzez wdrażanie najnowocześniejszych technologii, aby zminimalizować nasz ślad węglowy” – powiedział Tomislav Žunić dyrektor finansowy i członek zarządu Rijeka Gateway.
Rijeka Gateway jest wspólnym przedsięwzięciem duńskiej grupy A.P. Moller – Maersk, poprzez operatora terminali APM Terminals i chorwackiej państwowej ENNA Group (współudziałowca terminala), poprzez ENNA Logic. Z informacji wynika, że w I fazie inwestycji udziałowcy wniosą po 50 proc. wkładu finansowego. Maersk jest obecny na rynku chorwackim od 2004 r.
Rozbudowa połączeń z lądem
Sukces nowego terminala zależeć będzie też od poprawy połączeń transportowych z lądem, nie tylko na obszarze Chorwacji. Udziałowcy „wyrażają silne przekonanie”, że budowa terminala stanie się impulsem, by „rząd uznał budowę dwuliniowej linii kolejowa w kierunku Rijeki za projekt o kluczowym znaczeniu”. Plan ten ma na celu poprawę połączeń Rijeki z Europą Środkową, zmniejszenie zatorów komunikacyjnych i dalsze stymulowanie wzrostu gospodarczego regionu.