Organizacje branżowe krytykują sposób uchwalania dyrektyw o ekologizacji transportu towarowego w UE
Organizacje reprezentujące przedsiębiorstwa kolejowe i operatorów transportu intermodalnego CER, ERFA i UIRR zaapelowały do Parlamentu Europejskiego i Rady UE o utrzymanie podejścia pakietowego podczas prac legislacyjnych nad propozycjami Komisji Europejskiej dotyczącej dekarbonizacji transportu towarowego. W szczególności proponowana zmiana dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów powinna być uchwalona jako część pakietu reformującego przewozy cargo w Europie.

KE złożyła i zapowiedziała w 2022 i 2023 r. kilka propozycji legislacyjnych, których celem jest przyspieszenie dekarbonizacji transportu towarowego. Wśród nich są dyrektywa o jednolitym europejskim obszarze kolejowym, nowelizacja dyrektywy o transporcie kombinowanym, dyrektywa o e-mycie, nowelizacja dyrektywy TEN-T i nowelizacja dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów. Ten ostatni przepis dopuszcza na drogi samochody ciężarowe o większej masie brutto, co pozwoli wprowadzić elektryczne ciężarówki z większą pojemnością baterii a tym samym zasięgiem. Ponadto w propozycji KE dopuszczono do europejskich dróg długie pojazdy tzw. gigalinery, w celu zmniejszenia liczby ciężarówek i zapotrzebowania na pracę kierowców.
Organizacje branżowe obawiają się, że każda z tym propozycji będzie uchwalana osobno, a wdrożenie samej tylko dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów bez pozostałych aktów prawnych zaproponowanych przez KE, doprowadzi do wzrostu konkurencyjności transportu samochodowego kosztem kolei towarowej. W szczególności dopuszczenie do europejskich dróg tzw. gigalinerów może doprowadzić do odwrotnego przesunięcia modalnego z kolei na samochody. Z tego względu konieczne jest uchwalenie całego pakietu, który zastrzeże że na większych odległościach priorytetowo powinien być traktowany transport intermodalny. Organizacje branżowe apelują do KE o jak najszybsze przedstawienie propozycją reformy dyrektywy intermodalnej a do PE i Rady o wstrzymanie prac nad dyrektywą o ciężarówkach do tego czasu.
— Neutralność technologiczna, jak również ostateczny cel w zakresie ekologizacji wymagają, aby europejscy współprawodawcy zaktualizowali nasze przepisy, tak aby przeważało najbardziej energooszczędne i najmniej uciążliwe dla środowiska rozwiązanie transportowe, zamiast wprowadzać środki zwiększające 76% udział w rynku transportu drogowego. Transport kombinowany „od drzwi do drzwi” skutecznie realizuje wszystkie nasze europejskie cele w zakresie transportu, energii, klimatu, ochrony środowiska i polityki społecznej — przypomina Ralf-Carley Schultze, prezes UIRR.