Partnerzy portalu

Organizacje branżowe krytykują sposób uchwalania dyrektyw o ekologizacji transportu towarowego w UE

Organizacje reprezentujące przedsiębiorstwa kolejowe i operatorów transportu intermodalnego CER, ERFA i UIRR zaapelowały do Parlamentu Europejskiego i Rady UE o utrzymanie podejścia pakietowego podczas prac legislacyjnych nad propozycjami Komisji Europejskiej dotyczącej dekarbonizacji transportu towarowego. W szczególności proponowana zmiana dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów powinna być uchwalona jako część pakietu reformującego przewozy cargo w Europie. 

fot. Pixabay

KE złożyła i zapowiedziała w 2022 i 2023 r. kilka propozycji legislacyjnych, których celem jest przyspieszenie dekarbonizacji transportu towarowego. Wśród nich są dyrektywa o jednolitym europejskim obszarze kolejowym, nowelizacja dyrektywy o transporcie kombinowanym, dyrektywa o e-mycie, nowelizacja dyrektywy TEN-T i nowelizacja dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów. Ten ostatni przepis dopuszcza na drogi samochody ciężarowe o większej masie brutto, co pozwoli wprowadzić elektryczne ciężarówki z większą pojemnością baterii a tym samym zasięgiem. Ponadto w propozycji KE dopuszczono do europejskich dróg długie pojazdy tzw. gigalinery, w celu zmniejszenia liczby ciężarówek i zapotrzebowania na pracę kierowców. 

Organizacje branżowe obawiają się, że każda z tym propozycji będzie uchwalana osobno, a wdrożenie samej tylko dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów bez pozostałych aktów prawnych zaproponowanych przez KE, doprowadzi do wzrostu konkurencyjności transportu samochodowego kosztem kolei towarowej. W szczególności dopuszczenie do europejskich dróg tzw. gigalinerów może doprowadzić do odwrotnego przesunięcia modalnego z kolei na samochody. Z tego względu konieczne jest uchwalenie całego pakietu, który zastrzeże że na większych odległościach priorytetowo powinien być traktowany transport intermodalny. Organizacje branżowe apelują do KE  o jak najszybsze przedstawienie propozycją reformy dyrektywy intermodalnej a do PE i Rady o wstrzymanie prac nad dyrektywą o ciężarówkach do tego czasu. 

— Neutralność technologiczna, jak również ostateczny cel w zakresie ekologizacji wymagają, aby europejscy współprawodawcy zaktualizowali nasze przepisy, tak aby przeważało najbardziej energooszczędne i najmniej uciążliwe dla środowiska rozwiązanie transportowe, zamiast wprowadzać środki zwiększające 76% udział w rynku transportu drogowego. Transport kombinowany „od drzwi do drzwi” skutecznie realizuje wszystkie nasze europejskie cele w zakresie transportu, energii, klimatu, ochrony środowiska i polityki społecznej — przypomina Ralf-Carley Schultze, prezes UIRR. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close