Regularne połączenia intermodalne z Ukrainy do BCT
Od polowy czerwca BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy rozpoczął współpracę z operatorami logistycznymi – firmą Fortis Logistics Group Sp. z o.o. i Multimodal Solutions&Services Sp. z o.o. – oraz jednym z największych przewoźników morskich mającą na celu uruchomienie nowego kanału przewozów intermodalnych na rzecz ładunków ukraińskich.

Wobec blokady przez inwazyjne siły rosyjskie ukraińskich portów na Morzu Czarnym potrzeba eksportu z Ukrainy, głownie produktów rolnych w tranzycie przez polskie porty, od wielu miesięcy jest projektem priorytetowym dla wielu operatorów działających w obszarze transportu zarówno intermodalnego jak i morskiego. W związku z tym, BCT wraz z partnerami lądowymi i morskimi uruchomiła bezpośrednie połączenie intermodalne, którego celem nadrzędnym jest umożliwienie eksportu towarów produkowanych na Ukrainie. W obecnej chwili BCT przyjmuje do przeładunku pociągi ze skonteneryzowanymi ładunkami głównie kukurydzy, zboża i śruty. Operatorem pełnowymiarowych składów torowych jest firma FORTIS Logistics, która od lat z powodzeniem obsługuje ładunki ukraińskie w tranzycie przez Polskę, choć wcześniej głownie w relacji kołowej.
Wahadłowe pociągi o długości 600 m. jeżdżące w relacji Sławków Południowy – Gdynia BCT składają się obecnie z 22 wagonów osiemdziesięciostopowych typu SGGRS, na których mieszczą się 44 kontenery 40-stopowe. Początkowo serwis ruszył z 3 połączeniami kolejowymi w tygodniu, obecnie jest już to serwis codzienny z 6 wahadłami tygodniowo. Ukraińskie produkty rolne docierają do Sławkowa szerokim torem wagonami masowymi, gdzie są przeładowywane do kontenerów i wysyłane do Gdyni na statki i dalej w świat. W obecnej chwili terminal wraz z partnerami pracuje również nad udrożnieniem przewozów importowych na Ukrainę przy wykorzystaniu już istniejących połączeń wahadłowych. Obsługą, koordynacją i optymalizacją importowo-eksportową wspomnianych składów – z ramienia Fortis Logistics Group – zajmuje się Multimodal Solutions&Services.
Uruchomienie tak efektywnie działającego połączenie intermodalnego pokazuje że wykorzystanie BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni jako punktu przeładunkowego skonteneryzowanych ładunków ukraińskich stanowi poważną alternatywę do tranzytów masowych ukraińskich produktów rolnych przez obszar naszego kraju. Kontenery w pełni zabezpieczone w tranzycie są bezpośrednio ładowane na statki morskie, które regularnie zawijają do naszego terminala. Przede wszystkim zaś, jest to kolejna z możliwości transportowego wsparcia naszych sąsiadów w ich zmaganiach o utrzymanie jak najbardziej normalnego funkcjonowania działającej obecnie w warunkach wojennych gospodarki ich kraju.
Współpraca Polski i Ukrainy na rzecz poprawy płynności wymiany handlowej, wyzwania infrastrukturalne i adminitracyjne oraz perspektywy rozwoju przewozów towarowych między tymi krajami będą tematami debat drugiej edycji Spotkania Biznesowego Polska – Ukraina, które odbędzie się w terminie 19-20 października 2023r. w Sopocie. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/