Rusza przetarg na modernizację linii kolejowej nr 201
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na realizację prac budowlanych na linii kolejowej nr 201 Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Inwestycja w zakresie linii nr 201 planowana jest do sfinansowania ze środków budżetu państwa, a dla linii nr 229 z programu FEnIKS.

PLK SA ogłosiły przetarg na realizację zadania pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II”. W zakres prac wchodzi modernizacja ponad 28 km linii nr 201, wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Pozwoli to na zwiększenie przepustowości na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku.
Przebudowane lub wyremontowane zostaną 54 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i przepusty. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo-drogowych. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym nastawni w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z aktualnie budowanym nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut. Rozpoczęcie prac planuje się po podpisaniu umowy z wykonawcą i zabezpieczeniu środków finansowych. Zakończenie zadania planuje się do końca 2027 r.
Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku. Przeprowadzone inwestycje pozwolą obsłużyć więcej podróżnych.
Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. Aktualnie realizowane są prace na tzw. bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. Na pierwszy z nich, na odcinku Kościerzyna – Somonino, trwa procedura przetargowa wyboru wykonawcy prac. Na drugi, na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa, przetarg został właśnie ogłoszony, a pozostałe przewidziano do ogłoszenia w 2024 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2028.