Port Koper z dobrym wynikiem za pierwsze półrocze 2023 r.
Grupa Luka Koper zakończyła pierwsze półrocze 2023 dobrymi wynikami. Wszystkie wskaźniki finansowe były wyższe od planowanych i odnotowano wzrost przerobu w obu strategicznych grupach towarowych. Koper jest jedynym portem na Adriatyku i jednym z nielicznych portów europejskich, który odnotował wzrost przeładunków kontenerowych w tym okresie.

Na Terminalu Kontenerowym przekroczono wolumen przeładunków zarejestrowany w analogicznym okresie ubiegłego roku o 5% i wyniósł 554 949 TEU, natomiast w Terminalu Samochodowym osiągnięto wzrost o 23% przy obsłużeniu 451 611 pojazdów. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 158,9 mln euro, co oznacza wzrost o 2%, czyli 3,8 mln euro w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku i o 9%, czyli 13,3 mln euro powyżej budżetu.
Wzrost przychodów wynikał głównie z wyższych wolumenów usług napełniania i rozbierania kontenerów oraz wyższych cen usług, natomiast przychody z magazynowania były o 20%, czyli o 8,5 mln EUR niższe niż w roku ubiegłym ze względu na stopniowe poprawianie się globalnej sytuacji logistycznej i wynikające z tego krótsze postoje czas przebywania towarów w magazynach. Kluczowymi czynnikami wpływającymi na wynik EBIT były także oczekiwane niższe przychody z magazynowania oraz wzrost kosztów w związku z presją inflacyjną, który do czerwca włącznie wyniósł 37,6 mln euro, przekraczając planowaną kwotę o 87%, czyli 17,5 mln euro. Jednak ze względu na wspomniany spadek przychodów z magazynowania i wzrost kosztów, w porównaniu z ubiegłym rokiem był on o 21%, czyli 10,2 mln euro. Po stronie wydatków Port Koper odnotował wzrost, gdzie koszty operacyjne za pierwsze sześć miesięcy wyniosły 123,2 mln euro, czyli o 3%, czyli 3,5 mln euro poniżej budżetu, ale o 14,2 mln euro więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku, w związku z wyższymi kosztami materialnymi wydatki i inne koszty. Zysk netto wyniósł 32 mln euro, czyli o 83% powyżej planu. Segmenty kontenerowe i motoryzacyjne osiągnęły wyniki powyżej oczekiwań
„Mimo bardziej optymistycznych prognoz wzrostu gospodarczego na początek 2023 r., wskaźniki nie wskazują na wyraźniejsze ożywienie aktywności gospodarczej. To samo dotyczy globalnej sytuacji logistycznej, która jest nadal bardzo złożona. Na Terminalu Kontenerowym w dalszym ciągu mamy do czynienia z nieregularnymi przypływami statków, zarówno na bezpośrednich połączeniach z Dalekim Wschodem, jak i na trasach wewnątrzśródziemnomorskich, jednak udało nam się przyspieszyć przewozy kontenerów i zmniejszyć obłożenie terminali w pierwszej połowie roku, co znalazło odzwierciedlenie przy 5% wzroście przepustowości. Istotny, 23% wzrost odnotowaliśmy także w segmencie motoryzacyjnym, zarówno w eksporcie na Bliski i Daleki Wschód, jak i w imporcie, gdzie znacząco wzrasta udział pojazdów elektrycznych z Chin” – podsumowała Nevenka Kržan, Prezes Zarządu półroczny występ.
Wzrost przeładunków w strategicznych segmentach towarowych w Porcie Koper jest także jednym z najwyższych w porównaniu do największych portów europejskich. Mianowicie, według dostępnych danych, Port w Koper jest jedynym portem adriatyckim i jednym z nielicznych portów europejskich, który odnotował wzrost przeładunków kontenerowych w pierwszym półroczu w porównaniu do kluczowych terminali motoryzacyjnych w Europie (Walencja, Antwerpia -Brugia) osiągnięto także jedną z najwyższych w tym segmencie dynamiki wzrostu przeładunków.
W obu kluczowych segmentach Port Koper osiągnął także miesięczny rekord w marcu br., przeładowując 105 744 TEU na Terminalu Kontenerowym i 87 533 pojazdów na Terminalu Samochodowym. Wzrosły także ładunki płynne, o 7% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, podczas gdy ładunki masowe suche spadły o 15% ze względu na soję, tlenek glinu, fosforany i węgiel. W grupie drobnicy przeładowano mniej towarów, głównie za sprawą niższych wolumenów wyrobów stalowych i gumy, przy nieco większym eksporcie drewna. Utrzymuje się tendencja do konteneryzacji tych towarów, co znajduje odzwierciedlenie m.in. we wzroście usług napełniania kontenerów.
W 2023 roku kontynuowana jest realizacja najważniejszych inwestycji i projektów, co stanowi nowy cykl rozwoju dla dwóch najważniejszych strategicznych grup towarowych. Trwa budowa nowego zewnętrznego terminalu ciężarowego w Serminie, która ma zakończyć się do końca roku, oraz przenoszenie stosów kontenerów na Terminalu Kontenerowym. Rozpoczynają się także niektóre z najważniejszych projektów Portu Koper, m.in. budowa nowego magazynu drobnicowego, budowa Nabrzeża 12 przy Molo 2 oraz prace związane z budową nowego obiektu na Terminalu Pasażerskim. Jeszcze w tym roku rozpocznie się także budowa dużej elektrowni fotowoltaicznej, która zostanie zainstalowana na dachach magazynów drobnicowych. Na ten projekt Port Koper pozyskał dofinansowanie w wysokości 1,2 mln EUR z Norweskiego Mechanizmu Finansowego EOG.
W miesiącach letnich oddano dodatkową powierzchnię magazynową tzw. kasetę 5A o pojemności 3500 pojazdów i 315 stanowisk dla kontenerów chłodniczych na Terminalu Kontenerowym oraz sfinalizowano zakup 9 wózków widłowych dla Terminalu General Cargo i 8-metrowe ciężarówki z przyczepami do Terminala Kontenerowego.