Zduńska Wola-Karsznice nowym hubem dla międzynarodowych usług Grupy PKP Cargo
Grupa PKP Cargo zakończyła pierwsze półrocze 2023 pozytywnym wynikiem 110 mln zł zysku netto, na co przyczyniły się większe wpływy z przewozu paliw stałych i kruszyw. W długim terminie największy polski przewoźnik prognozuje zmianę struktury transportowanych ładunków i chce mocniej wejść na rynki międzynarodowe. O planach grupy powiedział dziennikarzom prezes Dariusz Seliga podczas konferencji wynikowej, która odbyła się na placu budowy terminalu w Zduńskiej Woli Karsznicach.

W pierwszym półroczu 2023 grupa PKP Cargo przewiozło 42 mln ton ładunków i wykonało pracę przewozową 11,6 mld tkm. W porównaniu z ubr. spadek pracy przewozowej odnotowano we wszystkich kategoriach z wyjątkiem paliw stałych, co wynikło z większych przewozów węgla z polskich portów. Zmniejszyły się wolumeny transportu intermodalnego, choć zdaniem zarządu PKP Cargo jest to sytuacja, która nie będzie długotrwała.
— W przewozach intermodalnych widoczna jest kontynuacja tendencji spadkowej. Wynika to z czynników makroekonomicznych jak i ograniczenia przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku przez Małaszewicze. Natomiast jestem przekonany, że to jest segment przewozów, który w dłuższej perspektywie będzie się rozwijał i my przygotowujemy się do tego, czego przykładem jest realizowana inwestycja w Zduńskiej Woli Karsznicach. Spółka PKP Cargo ma duże doświadczenia, co pozwala nam z optymizmem planować kolejne przedsięwzięcia — podkreślił Dariusz Seliga.
W pierwszej połowie 2023 r. Grupa PKP Cargo wydała blisko 1 mld zł na inwestycje. Największy przewoźnik musi nadrobić zaległości w serwisowaniu i naprawach taboru z czasu pandemii covid. — Największe nakłady inwestycyjne przeznaczamy na zakup i naprawę taboru. Duża liczba napraw serwisowych skumulowała się obecnie, gdyż w czasie pandemii covid przeglądy były przesuwane na czas późniejszy. Dziś dużo pieniędzy wydajemy na naprawy taboru, ale musimy ponieść te wydatki, by móc realizować zlecenia. Obecnie przygotowujemy się do kolejnego sezonu zimowego i wzrostu przewozów w tym czasie. Natomiast dostrzegamy symptomy ochłodzenia gospodarczego, dlatego mało prawdopodobny jest dalszy znaczny wzrost wolumenu. Trzeba jednak podkreślić, że polska gospodarka cechuje się dużą odpornością na kryzysy — dodał prezes PKP Cargo.
Nowy hub w Karsznicach
Jednym z największych projektów inwestycyjnych realizowanych w Grupie PKP Cargo jest budowa nowego terminalu intermodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach. Obiekt powstaje na styku linii kolejowych Warszawa — Wrocław i tzw. Magistrali Węglowej Gdynia — Katowice. Atutem nowego terminalu jest też bliskość drogi ekspresowej S7. Obecnie trwają końcowe prace związane m.in. z budową parkingu buforowego, który pomieści ponad 100 samochodów ciężarowych.
Nowy terminal będzie przystosowany do przeładunku i przechowywania różnego rodzaju kontenerów ISO, tank kontenerów, jednostek chłodniczych i naczep. Terminal będzie dostosowany do transportu towarów niebezpiecznych (będzie dysponować m.in. wanną ociekową). Roczne możliwości przeładunkowe obiektu docelowo wyniosą 500 tys. TEU. Terminal w Karsznicach będzie wyposażony w nowoczesne systemy usprawniające operacje, takie jak elektroniczny system obsługi zleceń i przydzielania slotów dla pociągów i samochodów ciężarowych, obejmujący bramki OCR pozwalające na automatyczną identyfikację pojazdu i ładunku. Terminal zajmie powierzchnię 13 ha, a plac składowy będzie mieć powierzchnię 33 000 mkw. Inwestor — spółka PKP Cargo Terminale dysponuje również działkami na potrzeby ewentualnej rozbudowy obiektu w przyszłości.

— W Zduńskiej Woli — Karsznicach będziemy mogli przyjmować pociągi o długości 750 m. Główny obszarem działalności tego terminalu będą przeładunki kontenerów, ale obiekt jest także dostosowany do przeładunku naczep intermodalnych. Jeśli będzie takie zapotrzebowanie rynkowe, to w przyszłości możliwe będzie wdrożenie systemu do przeładunku naczep w systemie poziomym. Obecnie jednak widzimy, że postępuje konteneryzacja transportu, dlatego tu widzimy największy potencjał rozwoju przeładunków i przewozów, szczególnie w relacji północ — południe obejmującej przewozy z i do portów w Gdyni i Gdańsku — powiedział Maciej Krochmalski, członek zarządu PKP Cargo Terminale.
Zakończenie budowy terminalu w Zduńskiej Woli — Karsznicach planowane jest na październik br. Grupa PKP Cargo planuje kolejne inwestycje terminalowe. Jedną z lokalizacji branych pod uwagę jest Kladno koło Pragi. Będzie to hub, który pozwoli zwiększyć przewozy ładunków między Czechami z portami Szczecin-Świnoujściem, a w szczególności planowanym nowym głębokowodnym terminalu kontenerowym w polskim porcie.